3 rzeczy, które powinieneś wiedzieć o prowadzeniu firmowego bloga

Czy  lata świetności blogów są już za nami? Nie! Ich znaczenie w strategii marketingowej nie ulega osłabieniu. Pozwala w subtelny, nienarzucający się sposób przedstawić działalność firmy i jej ofertę, która nie zasłania głównej korzyści dla odbiorcy, jaką jest znalezienie odpowiedzi na konkretne pytania. Ważna jest rozsądna systematyczność, czyli regularne publikacje aktualizujące stronę. Blog firmowy to jeden z przykładów zastosowania inbound marketingu (inaczej marketingu za przyzwoleniem) w strategii – odbiorca decyduje, kiedy potrzebuje danej treści lub rozwiązania i wychodzi z inicjatywą, aby wejść w interakcję z marką (taką interakcją może być właśnie przeczytanie blogowego wpisu).

Blog firmowy i SEO - połączenie idealne

1. Blog firmowy i SEO – połączenie idealne?

Blogi wspierają działania w zakresie content marketingu. Odpowiednio przygotowane treści pomagają pozycjonować stronę i generować na niej ruch – niezbędny do tego, aby wystąpiła sprzedaż w sklepie internetowym, ale często również współpraca B2B.

Na czym polega SEO (Search Engine Optimization)?

SEO, czyli działania optymalizujące stronę pod względem sposobu funkcjonowania wyszukiwarek internetowych, polega na dostarczaniu treści przyjaznych przede wszystkim użytkownikom, ale też samym wyszukiwarkom, które indeksują witryny według określonych mechanizmów.

Teksty wspierające działania SEO powinny być użyteczne dla czytelników i unikalne dla wyszukiwarek (nie powinno się zamieszczać fragmentów cudzych tekstów, bo Google klasyfikuje takie treści jako niepotrzebny duplikat, który pojawi się niżej w wynikach wyszukiwania).

Słowa kluczowe – jak dobierać i gdzie umieszczać?

Słowa kluczowe to frazy, które użytkownicy internetu wpisują do wyszukiwarek, aby znaleźć odpowiedzi na swoje pytania. Aby je znaleźć można wykorzystywać narzędzia (np. Google Trends lub Google Search Console) albo analizować strony konkurencji pod kątem poruszanych przez nią tematów, używanych słów kluczowych i struktury tekstów. Na szczególną uwagę zasługują frazy z długiego ogona (long tail), czyli te bardziej szczegółowe, które charakteryzują się mniejszą liczbą wyszukiwań, ale za to prowadzą użytkowników do treści odpowiadających na ich konkretne zapytania, Dzięki temu cieszą się ich zainteresowaniem i prowadzą do przejść na stronę, a nie tylko wyświetleń w wynikach wyszukiwania.

Słowa kluczowe powinny pojawiać się w tekście naturalnie, tak aby nie zniechęcić czytelnika do poznania go w całości przez nadanie wyszukiwarkom większej roli niż człowiekowi. Jest kilka miejsc, w którym warto je umieścić. Zaplanuj je w:

  • tytule,
  • nagłówkach (nie tylko 1. stopnia),
  • nazwach zdjęć i grafik umieszczanych w tekście,
  • leadzie (czyli pierwszym akapicie wpisu, kilku pierwszych linijkach tekstu),
  • gdzieniegdzie w późniejszych fragmentach.

Struktura artykułu blogowego

2. Struktura artykułu blogowego

Aby tekst był przyjazny w odbiorze zadbaj o podzielenie go na mniejsze fragmenty (akapity). Tytuł i nagłówki powinny naprowadzać czytelnika na kolejne ważne zagadnienia poruszane przez Ciebie w artykule. Umieszczaj więc w nich słowa kluczowe. Nie zapominaj też o wypunktowaniach, pogrubieniach, pochyleniach czy podkreśleniach fragmentów tekstu – taki sposób zaznaczania pojedynczych słów lub najważniejszych fragmentów pozwala użytkownikowi szybko zapoznać się z ogólnymi informacjami i zdecydować, które z nich chce rozwinąć, czytając całość.

Na które elementy artykułu blogowego warto zwrócić szczególną uwagę?

Tytuł

Powinien być intrygujący dla potencjalnego czytelnika, zwracać na siebie jego uwagę i zachęcać go do przeczytania całości tekstu. Z drugiej strony powinien spełniać swoje funkcje łatwego wyszukiwania i informowania o tym, czego dotyczy. To jedno z najważniejszych miejsc, w których powinieneś umieścić słowo kluczowe.

Lead

Jest wprowadzeniem do Twojego artykułu, od którego zależy, czy użytkownik przejdzie do kolejnej części, czy zatrzyma się już tutaj. To pierwszy akapit, kilka zdań wprowadzenia, w których również powinno się znaleźć słowo kluczowe.

Rozwinięcie tematu

Dalszą część Twojego tekstu rozwijaj w uporządkowany sposób. Oznacza to prowadzenie czytelnika przez kolejne powiązane ze sobą elementy. Sprawdzą się wyliczenia, wypunktowania i inne sposoby na wyróżnienie najważniejszych informacji. Ułatwiaj użytkownikowi przejście przez cały tekst, utrzymuj jego uwagę i przedstawiaj przydatne informacje. Czasem wpleć słowo kluczowe.

Podsumowanie

Przypomnij swojemu czytelnikowi najważniejsze informacje i wnioski. Niech zakończenie podkreśli główną myśl, którą chcesz, aby zapamiętał.

Wezwanie do działania (CTA)

Na koniec zachęć do wykonania określonej czynności. Wprowadzasz nowy produkt do swojej oferty? Wspomnij o nim w kilku słowach i zaproś do odwiedzenia odpowiedniej zakładki! Szukasz pomysłów na nowe rozwiązania, które będziesz mógł dostarczyć na rynek i potrzebujesz danych? Zadaj ważne z Twojej perspektywy pytanie i zaproś do pozostawienia komentarza! Wezwanie do działania dostosuj do celu, jaki chcesz zrealizować za pomocą artykułu.

O czym pisać na blogu firmowym?

3. O czym pisać na blogu firmowym?

Do poszukiwania pomysłów na treści możesz podejść na kilka sposobów:

  1. Odpowiadaj na pytania, które mogą zadawać odbiorcy lub potencjalni klienci – czyli pytania dotyczące Twojej branży, oferty, rozwiązań lub spojrzenia firmy na kwestie ważne dla odbiorców/klientów. Znajdziesz je np. w komentarzach, mailach czy rozmowach.
  2. Szukaj inspiracji nie tylko na blogach branżowych czy stronach konkurencji, ale również zagranicznych blogach o podobnej tematyce.
  3. Zastanów się, które tematy sprawdzą się jako tzw. evergreen content.

Czym jest evergreen content?

To treści aktualne niezależnie od czasu, jaki upłynął od momentu ich publikacji. Są aktualne zawsze, ponadczasowe, uniwersalne, nie przedawniają się. Wraca się do nich np. z okazji corocznych świąt czy wydarzeń. Wymagają jedynie regularnych aktualizacji, a nie tworzenia nowych tekstów od podstaw.

Dzięki nim ruch na stronie jest rozłożony w czasie (nie występuje szybki wzrost, a następnie nagły spadek zainteresowania, czego przykładem są artykuły o trendach na dany rok). Zawierają odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w branży, pytania o produkty lub obszary uzupełniające działalność firmy. Dokładnie omawiają wybrany temat (szczególnie najważniejsze informacje, elementy), co sprawia, że czytelnik nie zostaje z wątpliwościami lub niewyjaśnionymi kwestiami.

Pomysły na treści evergreen

Oto kilka pomysłów:

  • poradniki i przewodniki, które “krok po kroku” prowadzą czytelnika przez kolejne porady i wskazówki;
  • recenzje, które przedstawią użytkownikom zalety np. produktu lub usługi;
  • case study, które pokażą drogę realizacji jakiegoś zadania lub wskażą przykład postępowania w konkretnej sytuacji spotykanej w Twojej branży;
  • porównania lub rankingi, które podpowiedzą Twoim czytelnikom, jakiego wyboru powinni dokonać, jeśli zależy im na określonych efektach;
  • raporty, które przedstawią interesujące wnioski.

Czas na Twój blog firmowy!

Na efekty działań związanych z blogiem firmowym trzeba czekać, bo zanim wyszukiwarka podejmie decyzję, czy warto zaproponować użytkownikom internetu Twoją stronę, musi ją dobrze poznać i sklasyfikować. Nie rezygnuj pochopnie z prowadzenia tej części swojej strony, bo długofalowo może Ci przynieść duże korzyści i nowych klientów, którzy po znalezieniu odpowiedzi na swoje pytania na Twoim blogu zaufają Twojej wiedzy oraz doświadczeniu, kupując produkty lub decydując się na współpracę.