Bloger, vloger, podcaster – którą formę komunikacji wybrać w budowaniu marki?

Zastanawiałeś się kiedyś, co przyciąga twoją uwagę w sieci? Jak często przeglądasz publikowane w Internecie treści?

Pandemia przewróciła nasze życie do góry nogami Dzisiaj jeszcze bardziej niż kiedykolwiek ograniczamy codzienność do przebywania w wirtualnej rzeczywistości. W ten sposób przez większość dnia patrzymy na świat przez okno ekranu, a Internet to już nie tylko rozrywka, ale i kopalnia pomysłów. Dziś powiemy o blogu, vlogu i podcaście – czyli najpopularniejszych środkach przekazu w sieci. Który z nich przyciąga największą uwagę? Jak pomagają budować markę? I przede wszystkim: jaki stosunek ma do nich odbiorca?

Czego pragną odbiorcy w sieci?

Staliśmy się społeczeństwem, które coraz rzadziej zerka do książek. W obecnych czasach słowo pisane staje się dla nas wyzwaniem. Zamiast usiąść i przeczytać, wolimy coś obejrzeć, o czymś posłuchać. Spośród wszystkich zmysłów wygrywa zmysł wzroku. Dlatego jako pierwszy na myśl wysuwa się vlog. Istotnie, na kanale YouTube możemy zauważyć, że coraz więcej twórców pojawia się właśnie z takim przekazem. Różnorodna tematyka kont pozwala na budowanie wielu społeczności. Vloger poprzez pokazywanie siebie i swojej przestrzeni nawiązuje głębszą relację z widzem. Ułatwia też proces komunikacji, przedstawiając swoje emocje, jak również pozwalając sobie na pewne odstępstwa tj. przerywniki czy dosyć powszechny zasób słownictwa. W ten sposób zmniejsza dystans, czyniąc siebie bardziej dostępnym. Odbiorcy zaczynają się z nim identyfikować, wchodzą w interakcje, chętnie komentują obejrzany materiał. Na taką komunikację nie mogą liczyć wpisy na blogu. Tu relacja z twórcą schodzi na drugi plan, ustępując samej treści.

Czy aby więc poszerzać swój zasięg należy prowadzić vloga? Na pewno jest to najciekawsza forma przekazu. Jednak nie należy też przekreślać możliwości podcastów. Gdy jesteśmy w drodze, oddajemy się rozrywce czy sprzątaniu nie mamy czasu na oglądanie… Stawiamy na słuchanie. Wtedy podcasty wciągają i pozwalają na przyjemne wypełnienie czasu.Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Tandem Media co czwarty internauta w Polsce słucha podcastów! To tylko potwierdza, że w przypadku wyboru swojej twórczości warto zainteresować się tym źródłem przekazu.

Budowanie marki z sukcesem – czy wideoblog to najlepsze rozwiązanie?

Kreując wizerunek (własny, bądź firmy) należy pamiętać o odpowiednio dobranych źródłach komunikacji. Po pierwsze zwracamy uwagę na profil odbiorcy. Następnie zastanawiamy się czym konkretnie moglibyśmy zainteresować. Jeżeli chcemy rozwijać rozpoznawalność marki, najlepszą opcją wydaje się prowadzenie vloga. Vlogerów spotkamy głównie na YouTubie i wydaje się, że to ci którzy tworzą osobisty content podbijają liczbę subskrybentów. Jednak czy tylko oni? Zaznaczmy, że YouTube sukcesywnie rośnie w popularność. Stał się więc dobrym wyborem do budowania każdej marki, nie tylko tej personalnej.

Firmy coraz chętniej otwierają się na kanały vlogowe. Najczęściej poruszaną tematyką na wideokanale jest ta dotycząca podróży, gier, mody, urody czy sportu. Kilka lat temu prawdziwą sensację wywołały wyniki oglądalności kanału „Łączy nas piłka” kiedy ekipa z Michałem Wiśniowskim i Jakubem Polkowskim w ciągu czterech lat przeprowadzała dzienne vlogi podczas zgrupowań Reprezentacji Polski. Ukazanie piłkarzy w nowej odsłonie zaprocentowało sympatią kibiców oraz popularnością kanału, którego liczba subskrypcji wzrosła od kilkudziesięciu do ponad 600 tysięcy. Prowadzenie wideobloga zwiększyło tożsamość kibiców z Polską Reprezentacją.

Dla budowania marki vlogi stanowią dziś prawdziwą rewolucję. Ich popularność pozwala na dobrą promocję w sieci. Vloger kreuje markę własną, ale przy okazji może budować markę firmy. Coraz więcej vlogów powstaje przy udziale różnych marek, które chcą się wypromować w sieci. Materiały tematycznie nawiązujące do określonych produktów, czy usług potrafią zagwarantować firmom świetną reklamę. Warto więc zastanowić się jaką formę wybrać, oceniając przy tym swoje budżetowe możliwości (pamiętajmy, że kontrakt z vlogerem może też trochę kosztować 😉).

Czas na podcast!

Kiedy na rynek wkroczył podcast zapewne nikt nie spodziewał się, że zrobi to z takim powodzeniem. O czym przy podcaście należy pamiętać? Budując własną markę trzeba wziąć pod uwagę czy na pewno jest to dla nas. Żeby tworzyć własne podcasty trzeba znać swoją pasję i możliwości. Pamiętajmy, że siłą podcastu jest głos. Może nawet lepiej niż obraz, głos podcastera potrafi wydobyć to, co najistotniejsze. To ważna informacja i jak się okazuje nie tylko dla podcastera. Budując markę firmy nie trzeba myśleć nad zakładaniem własnego konta na Spotify, żeby móc z niego skutecznie skorzystać. Jak to możliwe? Oczywiście za pośrednictwem reklamy. Jak przedstawiły badania Discover Podsw 2018 roku aż 85% słuchaczy podcastów słucha zawartych w nich reklam, a 88% uważa, że lokowane reklamy są w podcastach po prostu skuteczne. Przy okazji warto też podkreślić rolę osoby podcastera, którego siła perswazji musi iść w parze z ciekawym przedstawianiem informacji, historii. Bardzo często w podcast wplatane są takie zdania, które choć są reklamą, nie pokazują tego w dosłowny sposób.

Podcast angażuje zmysł słuchu, jest wygodny i nie przeszkadza w wykonywaniu innych obowiązków – co w dzisiejszym świecie jest niczym na wagę złota. Warto więc zainteresować również tą formą przekazu. Choć – jak podpowiadają eksperci – ten rodzaj powinniśmy stawiać na drugim miejscu.

Blog – czy warto jeszcze pisać?

Skoro właśnie to czytasz, to pewnie że warto! Mimo, że odzwyczajamy nasze oczy od śledzenia wyrazów, nadal lubimy zerknąć na wpis, który przyciągnie naszą uwagę. Blog firmowy przyczynia się do budowania marki, odzwierciedlając również to, czym firma się zajmuje. Można powiedzieć, że jest jej wizytówką. A czy opłaca się jeszcze prowadzenie własnego bloga? W tym wypadku to zależy od naszego celu i motywacji. Jeśli chcemy działać na szerszą skalę – o budowanie personal brandingu na samym blogu z pewnością na początku może być trudno. Warto wtedy zastanowić się nad dodatkową formą promocji np. poprzez social media. Jeśli jednak chcemy tworzyć, skupiając skromną społeczność, blog wydaje się idealnym rozwiązaniem do przelania myśli na „papier”. Tu w końcu też budujemy markę – z tym, że mniejszego kalibru 😉

Wynika, że w budowaniu marki powinniśmy sugerować się następującą kolejnością: vlog, podcast, blog. Pamiętajmy, że ostatecznie wszystko zależy od chęci i zaangażowania… to nieodłączny element każdej marki… Marki, która przyciągnie klienta 🙂