Korzyści wynikające z budowania marki

Budowanie marki jest elementem łączącym rozwój osobisty i biznesowy. Rozwój osobisty dotyczy świadomości konsumenta, a biznesowy – popularności samej marki. Z tego powodu przyjęło się, że efektem budowania marki powinno być przede wszystkim rosnące zainteresowanie ze strony konsumenta. Dzięki temu marka zyskuje na rynku większe znaczenie, nadając sobie unikalną wartość. Zdobycie sympatii klienta to nadrzędny cel każdej firmy, chcącej poprawić swój wynik finansowy. Nie ma co ukrywać – to właśnie klient jest głównym czynnikiem firmowego sukcesu. Można powiedzieć, że to właśnie on uosabia najważniejszą korzyść wynikającą z budowania firmowej marki. Jednak na budowę marki składa się dużo więcej korzyści i o nich dzisiaj również powiemy.

Na początek… czym jest budowa marki?

Budowanie marki to przede wszystkim strategia, dzięki której firma wzmacnia swoją wartość na rynku. Może to robić za pośrednictwem różnych kanałów. Tradycyjny sposób zakłada kampanie promocyjne i reklamowe. Można je przeprowadzać na wiele sposobów. Nie tylko poprzez reklamę, zachwalającą nienaganne cechy firmowych produktów. Coraz bardziej popularna staje się strategia „pull”, która zdobywa świadomość klienta, poprzez jego własne zaangażowanie. Branding jest kluczowym aspektem działalności firmy, ponieważ… jest wizualnym głosem firmy. Dlatego budując markę, dbamy nie tylko o pozyskanie klientów, ale przede wszystkim tworzymy jej unikalny wizerunek na rynku. To pozwoli na tworzenie trwałych relacji z klientem, który z marką będzie chciał pozostać na dłużej.

Nazwa firmy… pierwszy klucz do dobrej marki

Zajrzyjmy do przykładów światowego formatu.  „Nike” i  „Pierre Cardin”… Wszyscy, a z pewnością prawie wszyscy, doskonale orientujemy się na czym polega działalność obu marek. Fanom sportowego stylu zapewne nieraz wpadła do ręki koszulka prezentująca charakterystyczny „Swoosh”. Z kolei przedstawiciele szyku i elegancji do swojego outfitu potrzebują czegoś wyszukanego, takiego jak francuska marka modowa.

Obie ze wspomnianych marek odniosły światowy sukces. Dlaczego? Czy za ogromnym sukcesem stoi wyszukana nazwa? Rozwiewamy wątpliwości. Na wartość marki składa się przede wszystkim jej  dobra promocja i dobra jakość (nie zapominamy, że radość ma nam przynosić przede wszystkim sam produkt 😉). Nazwa to podstawa, dzięki której firma ma szansę wybić się na tle konkurencji. „Nike” – nazwa pochodząca od greckiej bogini… nawet jeśli użytkownik nie zna genezy jej powstania, łatwo zapamięta nazwę tej marki.  Z kolei „Pierre Cardin” to przykład nazwy marki stworzonej z imienia i nazwiska jej właściciela. Zwłaszcza w branży dóbr luksusowych marka sygnowana czyimś nazwiskiem potrafi wzbić się na wyżyny popularności. Świadczy o wysokiej klasie produktów – w końcu nikt nie podpisałby się pod działalnością wytwarzającą dobra podrzędnego gatunku.

Wysoka wartość marki: rozpoznawalność i lojalność klientów

Kiedy firma działa efektywnie, przyciąga uwagę. Trzeba też przyznać, że jako klienci nie lubimy eksperymentować. Kupujemy z takich miejsc, które znamy, bądź które są nam polecane. Kiedy więc jesteśmy zadowoleni, przywiązujemy się do marki. Jakie to niesie dla niej korzyści? Pozyskanie stałego klienta niesie za sobą korzyść w postaci stabilnej sytuacji firmy. Poza tym jej solidna marka zyskuje na popularności. Coraz więcej klientów dowiaduje się o zaletach marki i decyduje się na zakup. Dużą rolę odgrywają tu tzw. „karty lojalnościowe”, dzięki którym klient ma okazję do korzystania z atrakcyjnych promocji, zaś sama marka staje się dla niego wartościowa. Posiadanie produktów z atrakcyjnym logo wzbudza prestiż, a czasem potrafi podnieść samoocenę kupujących. Bo za popularność marki odpowiadają sami klienci. W końcu to oni dzielą się między sobą opiniami, które tak mocno wpływają na jej ocenę.

Jeśli nie jesteśmy pewni produktu wystarczy, że wejdziemy na fora internetowe. Na nich od razu znajdziemy odpowiedź na nurtujące nas pytania. Z kolei bogate recenzje blogerów to w obecnym czasie doskonała reklama, bądź największe przekleństwo marki. Wszystko zależy od wystawianej opinii. Mimo wszystko, zbudowanie marki na doświadczeniu kupujących potrafi być bardzo korzystne dla jej dalszego rozwoju i zyskiwaniu coraz większej, konsumenckiej sympatii.

Budowanie marki, czyli stawki idą do góry!

Jako lojalni klienci nie potrafimy opędzić się od produktów ulubionej marki. Nawet wtedy, gdy konkurencja oferuje taki sam, a nawet tańszy produkt, chcemy widzieć to logo, z którym się utożsamiamy. Tak, jesteśmy w stanie wydać więcej tylko dlatego, że czujemy więzi z marką. Popularne marki wykorzystują to, sprzedając po wyższej cenie. Robią to, bo mogą. W końcu liczą na swoją renomę. Nieprzypadkowo mówi się „płacisz za markę”. Ci, którzy myślą, że w cenie produktu mieści się sama jakość, są w błędzie. Warto więc zastanowić się, na czym nam bardziej zależy: na produkcie czy na marce? Jeśli wygrywa druga odpowiedź, oznacza to jedno: stawki za produkt poszybują ku górze, a firma nie musi się martwić wyższą ceną.

Podwyższenie cen dóbr i usług to podwyższenie wartości firmy. W połączeniu z doświadczeniem na rynku firma staje się atrakcyjna również w relacjach biznesowych. Jeśli mówimy o spółce notowanej na giełdzie, jej wysoka konkurencyjność przyciągnie uwagę akcjonariuszy. W takiej sytuacji ceny jej akcji pójdą do góry. Przy wysokiej rentowności spółki na obejmowanie jej udziałów decyduje się więcej akcjonariuszy.

Dobrą markę reprezentuje dobry pracownik

Zajrzyjmy do wewnętrznych relacji w firmie. Jeśli jej marka cieszy się zainteresowaniem klientów, to zazwyczaj ma powodzenie przy rekrutacji pracowników. Firma, która rozbudowała swój biznes, łatwiej pozyskuje osoby do pracy. Dzięki dużej liczbie nadesłanych CV istnieje większa szansa na pozyskanie wymarzonego pracownika. A jaki jest wymarzony pracownik? To człowiek związany ze swoją pracą, który swoje obowiązki traktuje z pasją i zaangażowaniem. Na takie podejście pracownika wpływa dobrze zbudowana marka, która napędza go do lepszego działania. Bo w dobrej firmie z dobrą marką pracownicy chcą po prostu pracować!

 

Budowanie marki to najlepsza inwestycja, dzięki której firma może generować same korzyści. Marka odpowiada za wizerunek, za relacje z klientem. Daje firmie rozpoznawalność, ale i opłacalność na rynku. Wniosek? Warto budować markę. Warto, bo jest ona czynnikiem do powiększania każdego kapitału w firmie 😉