Budowanie solidnego wizerunku marki w sieci

To jak firma prezentuje się na rynku, nie gwarantuje jej przyszłego sukcesu. To solidny wizerunek decyduje o jej przetrwaniu. Dlatego tak ważne jest posiadanie atrakcyjnej marki. Ostatecznie to ona decyduje o zainteresowaniu odbiorcy.

Rywalizacja na rynku rośnie. Firmy prowadzą niekończący się wyścig, a w każdym z nich nagroda jest jedna: w postaci klienta. Gdzie szukać zwycięstwa?  Odpowiedź jest prosta: w solidnej marce, która przyciąga uwagę i przekonuje do zakupu.

Nie od dziś wiadomo, że siła marki tkwi w jej relacji z klientem. To on pomnaża zysk, buduje pozycję firmy na rynku. Zatem jak zdobyć jego zaufanie? Jak pozyskać jego lojalność? Sposobów jest wiele, ale jedno jest pewne: relacje buduje się w sieci. Każda firma wie, że w wirtualnej przestrzeni wizerunek jej marki ma ogromne znaczenie. O marce najszybciej przekonamy się na łamach portali, na stronach internetowych. Ufamy jej, jeśli tylko spełni nasze oczekiwania. Pytanie tylko co tworzy jej jakość? Co sprawia, że klient zostaje z nią na dłużej? Odpowiedzi na to pytanie znajdziemy poniżej 🙂

Przede wszystkim solidna strona internetowa!

Niezależnie od charakteru działalności, budowania marki własnej, czy firmy, posiadanie strony internetowej to absolutna podstawa biznesu. Dzięki niej klienci są w stanie bliżej poznać sens istnienia firmy. Jednym kliknięciem dowiadują się o jej profilu działalności, produktach/usługach… Ale czy to wystarczy? Klient musi poczuć więź emocjonalną, dostrzec firmę i zrozumieć, jaką markę tworzy w sieci.

I właśnie dlatego misja firmy nie powinna być skrywana na dnie szefowskiej szuflady. Podobnie jak wizja. To w końcu one wyznaczają jej kierunek działania. Dzięki nim firma przedstawia swoje wartości. Wszystkie cele widoczne na stronie równają się ich wiarygodności. Budują solidną markę.

Co napędza solidność marki? Odpowiedź zamyka się w jednym słowie: Ludzie. Pracownicy, klienci, konkurenci… każdy na swój sposób kształtuje markę firmy. Na stronie internetowej przejawia się to w różnej postaci. Przede wszystkim, wizerunek marki tworzy szczera relacja z klientem. Warto więc przedstawić swoich pracowników na stronie. W ten sposób marka staje się bardziej otwarta, przez co też wiarygodna. Na stronie internetowej zdecydowanie przydatna okazuje się zakładka „opinie”. Zwłaszcza teraz, gdy na pierwszy plan w strategii marketingowej wysuwa się m.in. marketing szeptany. Ocenia się, że zarówno pozytywne, jak i te negatywne komentarze powinny być publikowane na stronie. Oczywiście należy przy tym pamiętać o granicy dobrego smaku. Nikt nie ma prawa wypowiadać się, stosując obraźliwe słowa. Blokowanie takich komentarzy jest w pełni uzasadnione i nie powinno dziwić.

Wbrew pozorom, konkurencja również wpływa na postęp firmy. Konkurencyjność na rynku służy wzajemnej ocenie, analizie błędów, wprowadzaniu poprawek. Dlatego tak ważne jest śledzenie nowinek na stronach internetowych konkurencji – to daje obraz świeżości, z którego firma bierze przykład przy budowaniu swojej marki. Strona internetowa to także wizytówka. Przyciąga uwagę interesariuszy, którzy chcą rozwijać wspólne pomysły, rozpocząć współpracę.

Przemyślany układ treści i kolorystyki na stronie decyduje o jej atrakcyjności. Responsywność i intuicyjność wiele ułatwia i sprawia, że strona jest przyjemna w obsłudze. Forma i treść tworzą spójną całość. Warto wziąć to pod uwagę, bo dobrze prowadzona strona internetowa to solidna podstawa wiarygodnego wizerunku w sieci.

 

Marka wpisem pisana

Zatem co jeszcze powinno znaleźć się na stronie? Z pewnością są to aktualności i ostatnie wydarzenia firmowe. Solidna marka to ta tętniąca życiem, stale mająca coś do przekazania. Warto więc dzielić się wrażeniami, dawać oznaki swojej codzienności. To, w jakim stopniu firma będzie aktywna na stronie, będzie wpływało na zainteresowanie samego odbiorcy.

W ramach tworzenia solidnej marki dobrym pomysłem okazuje się prowadzenie własnego bloga. Blog najczęściej kojarzy się z tematyką treści lifestyle’owych. Niejednokrotnie też przywołuje się go w kontekście tzw. personal brandingu. I rzeczywiście – treści na blogu określa się jako domenę marki osobistej w sieci. Niemniej coraz bardziej popularne stają się również firmowe blogi.

Prowadząc bloga, firma na bieżąco relacjonuje swoją działalność. Tym samym stwarza sobie podstawy do bycia wiarygodną marką. Dzieląc się swoimi doświadczeniami pokazuje, że zależy jej na zaufaniu odbiorcy. Sposób pisania treści wpływa również na jakość przekazu. Wpisy muszą być ciekawe, ze zrozumieniem potrzeb samego klienta. Każda branża rządzi się swoimi prawami. To oznacza, że pojawiające się wpisy muszą interesować z perspektywy odbiorcy. Pomysł o prowadzeniu bloga nie wystarczy. Profil firmy determinuje profil klienta. Trzeba zatem przemyślanej koncepcji, aby faktycznie pozyskać sympatię czytelników. Dzięki treściom blogowym, firma buduje solidny wizerunek marki. Otwiera się, zyskując wiarygodność w oczach klienta.

 

Solidna marka = zakupy w sieci!

Żyjemy w czasach ceniących wygodę. Doskonale to widać na przykładzie dokonywanych zakupów. Jedno jest pewne: zakupy bez wychodzenia z domu to obecnie klucz do osiągania sukcesu!

Większy zasięg daje szansę na większą rozpoznawalność. Sklepy internetowe tylko to potwierdzają. W jednym miejscu, klient przegląda bogaty asortyment. Zazwyczaj nie jest on tak szeroko dostępny w sklepach stacjonarnych. Fakt, że klienci mogą wykonać zakupy o każdej porze pozytywnie wpływa na wizerunek marki. Dlatego coraz więcej firm decyduje się też na jedynie internetową działalność. Szybko i łatwo – to odpowiedź na komfort dzisiejszych czasów. Dzisiaj firmy szczególnie biorą to pod uwagę. Kreują markę, której zależy na zadowoleniu klienta. Sprzedając w sieci, kształtują solidną pozycję na rynku.

 

Social media – podstawa rozwoju każdej marki

„Jak Cię widzą, tak Cię piszą…” – tak można określić istnienie każdej marki. Zwłaszcza dzisiaj, gdy wizerunek promuje się w mediach społecznościowych. Dla budowania solidnej marki, konto w social mediach to już nie przywilej, to obowiązek. Klienci chcą być jak najbliżej marki, a świat Web 2.0 im to umożliwia. Wstawiane posty prezentują markę firmy nie tylko poprzez produkty, ale również płynące z niej wartości. Obserwujący konta społecznościowe firm zostawiają komentarze, dając marce bezpośredni feedback. Aktywność w social mediach stwarza więc więź emocjonalną, bardzo ważną dla podtrzymania relacji z klientem. Dla zwiększenia zasięgu, firmy stosują też popularny influencer marketing.

Influencerzy promują markę, ale nie tylko. Pokazują jej wiarygodność, bo nie mogliby rekomendować produktu wbrew swojej woli. Dzięki nim marka zdobywa klientów, którzy zazwyczaj zostają z nią na dłużej. W taki sposób kształtują się trwałe społeczności, na których bez dwóch zdań budowany jest solidny wizerunek marki.

Solidny wizerunek marki w sieci powstaje na kanwie tworzonych przez nią relacji. Zaufanie klienta, jego lojalność i zaangażowanie buduje się latami. Podobnie partnerstwo z innymi firmami. Firma musi stale dbać o własną kreację w sieci. Tylko wtedy ma szansę osiągnąć dobrą pozycję na rynku. Warto o tym pamiętać, w kontekście prężnie rozwijającego się, internetowego biznesu!