Content marketing w B2C

Content marketing, czyli strategia marketingowa polegająca na tworzeniu i udostępnianiu wartościowych treści, to sposób na budowanie zaangażowania i lojalności określonej grupy odbiorców. Może być częścią działań kierowanych do sektora B2B (business-to-business), ale także B2C (business-to-consumer). W tym artykule omówimy zjawisko content marketingu kierowanego do klientów indywidualnych w internecie.

Początki content marketingu

Siła content marketingu jest nam znana od dawna. Swoje początki miała już pod koniec XIX wieku, a od kilku lat jest jednym z wiodących trendów w marketingu. Kiedyś występował tylko w mediach drukowanych. Przykładem jest miesięcznik “The Furrow” Irlandczyka Johna Deere’a doradzający farmerom, jak osiągać większe zyski, prowadząc gospodarstwo rolne. Z czasem pojawiły się nowe możliwości, kanały komunikacji i technologie, dzięki którym ten sam magazyn sprzed ponad wieku jest obecnie dostępny na telefonach, tabletach i komputerach.

Innym przypadkiem wskazującym na sukces firmy odniesiony dzięki content marketingowi jest Lego, które za pomocą tworzonych treści, historii i dostarczanej wartości, jaką była rozrywka, nie pozwolił, aby konkurenci przeszkodzili marce w dominacji na rynku zabawek pod koniec ubiegłego wieku.

Za pomocą tych przykładów widzimy już, jak na przestrzeni lat zmieniło się postrzeganie i rola content marketingu. Kiedyś miał za zadanie dostarczać ciekawostki i zapewniać rozrywkę. A teraz? Jego główną cechą jest użyteczność! 🙂

Ta zmiana skutkuje pojawianiem się coraz lepszych treści – nie tylko w internecie, ale także w środowisku offline (np. w postaci interesujących broszur czy wydarzeń). Jak zatem prowadzić działania content marketingowe w sektorze B2C, aby nadal odczuwać ich pozytywne skutki? Sprawdźmy!

Zacznijmy od badań

Według raportu “B2C Content Marketing 2020 – Benchmarks, Budgets and Trends” do najczęściej wybieranych celów marketingowych mających na celu wspierać rozwój firm za pomocą udostępnianych treści były:

  1. kreowanie świadomości marki (84%),
  2. edukowanie odbiorców (75%),
  3. budowanie wiarygodności i zaufania (65%).

Kreowana za pomocą wartościowych treści świadomość marki to jeden z elementów strategii komunikacji, który pozwala dotrzeć do nowych odbiorców, a tym samym poszerzyć grono potencjalnych nabywców. Ważne jest również budowanie świadomości wśród obecnych klientów, którym warto przypominać o obecności marki i gotowości niesienia im pomocy. Wiąże się z tym inny cel – budowanie wiarygodności i zaufania – będący kolejnym istotnym etapem w procesie zakupu, który możemy osiągnąć poprzez dzielenie się z użytkownikami posiadaną wiedzą. Wszystkie te działania wpływają na wizerunek marki i jej rozpoznawalność.

W content marketingu najważniejsi są ludzie

Aby content marketing przynosił efekty, podstawową zasadą jest poznanie swoich odbiorców i nawiązanie przyjacielskiej relacji z ich przedstawicielem lub przedstawicielką – personą 🙂

Dowiedz się, jaki prowadzą tryb życia, czym się zajmują, z jakich kanałów komunikacji korzystają i przede wszystkim, co chcą zmienić w otaczającym ich świecie. Poznaj ich sposób postrzegania rzeczywistości, wartości i pojawiające się problemy, które będziesz mógł rozwiązać.

Pamiętaj, że w przypadku B2B możemy bardzo precyzyjnie określić, kim jest nasz idealny klient – stanowisko, obowiązki w pracy i wynikające z tego wyzwania, a nawet konkretne przedsiębiorstwo! W sektorze B2C persona będzie raczej zarysem idealnego nabywcy niż konkretną postacią, do której kierujemy przekaz, chociaż próby określenia tej osoby najlepiej i najdokładniej jak to tylko możliwe na pewno będą skutkowały wyższą efektywnością prowadzonych działań nie tylko w obszarze content marketingu!

Content marketing w B2C – formaty treści i ich dystrybucja w sieci

Znając idealnego odbiorcę, możesz przejść do wyboru właściwych kanałów dystrybucji treści. Nie warto prowadzić działań tam, gdzie nie ma naszych potencjalnych klientów! Oznaczałoby to marnowanie zasobów firmy, takich jak czas i pieniądze przeznaczone np. na reklamę publikowanych treści w nieefektywnym miejscu. Dlatego jednym z istotniejszych pytań dotyczących persony były kanały komunikacji. Dzięki odpowiedzi na to pytanie będziesz miał możliwość spotkać się z Twoją grupą odbiorców tam, gdzie spędzają czas i jest duże prawdopodobieństwo, że do nich dotrzesz. Do wyboru masz następujące miejsca:

  • Facebook,
  • Instagram,
  • Twitter,
  • YouTube,
  • LinkedIn,
  • strona internetowa,
  • newsletter.

To tylko niektóre, najpopularniejsze możliwości!

A jaką formę mają wartościowe treści?

Przede wszystkim są to proste rozwiązania. Przykładami są krótkie wpisy w mediach społecznościowych, filmy, ciekawe infografiki przedstawiające temat w zwięzły i uporządkowany sposób, tutoriale (czyli instrukcje krok po kroku), gify, memy, ciekawostki i social media stories (relacje np. na Facebooku i Instagramie).

Jeśli jednak chcesz dotrzeć do swoich odbiorców poprzez dłuższe treści, wybierz blog, na którym będziesz zamieszczać m.in. treści edukacyjne. Pamiętaj, że jeśli dzielisz się z innymi czymś wartościowym i przedstawiasz to w przejrzysty sposób, nawet najbardziej obszerne materiały będą chętnie przyswajane przez odbiorców 😉

Content marketing w B2C – o czym warto pamiętać?

Przygotowując treści dla indywidualnych użytkowników, miej na uwadze, że wymienione wyżej kanały komunikacji są traktowane nie tylko jako miejsce do dzielenia się oficjalnymi komunikatami, ale to także źródło rozrywki. Dlatego w zależności od branży, którą reprezentujesz, Twoje komunikaty mogą przybierać mniej lub bardziej swobodną formę.

W sektorze B2C ważną rolę odgrywa czynnik cenowy. Klienci oczekują, że cena produktu będzie dopasowana do jego jakości i szukają jej potwierdzenia w strategii content marketingu, która powinna to jasno komunikować. Użytkownik, widząc, że ogólnodostępne darmowe treści są wartościowe, zacznie zastanawiać się nad skorzystaniem z Twojej płatnej oferty!

Content marketing w B2C – jak jeszcze wykorzystać jego potencjał? Odpowiedź brzmi: przetestuj real time marketing! Reakcje na wydarzenia zachodzące w czasie rzeczywistym są okazją do stworzenia viralowej treści i dotarcia do nowych użytkowników. Jeśli są one użyteczne i ciekawe, na pewno coś zyskasz – jeśli nie większą świadomość marki, to przywiązanie i sympatię obecnych odbiorców.  Szybki kontakt z klientami w nawiązaniu do aktualnych wydarzeń może też być dowodem na to, że znasz ich szybkie tempo życia – niemal natychmiastowa reakcja na ważne dla nich tematy i jednocześnie pasujące do Twojej działalności pokazują, że wpisujesz się w ich codzienność.

Innym aspektem real time marketingu jest promocja wydarzeń, do których można się przygotować. Organizujesz konferencję lub szkolenie dla klientów? Informuj o tym wcześniej, aby zachęcić odbiorców do udziału, a następnie relacjonuj jego przebieg, aby razem ze swoją społecznością w nim uczestniczyć. Możesz się przygotować nie tylko do eventów planowanych przez Twoje przedsiębiorstwo! Spójrz do kalendarza świąt nietypowych, sprawdź, jakie wydarzenia odbędą się w najbliższym czasie na świecie (np. gala rozdania Oscarów) i w branży, w której funkcjonujesz. Pamiętaj tylko, żeby nie odnosić się do przykrych okoliczności, takich jak katastrofy komunikacyjne czy klęski żywiołowe.

A co powiesz na treści tworzone przez Twoich odbiorców? User generated content to sposób na większe zaangażowanie Twojej społeczności. Najczęściej pojawia się w formie zdjęć produktów w codziennych okolicznościach i odpowiedzi na kreatywne pytania konkursowe w sieci. User generated content może też być częścią działań w ramach influencer marketingu, o którym pisaliśmy m.in. tutaj.

Promocja treści i analityka

Bez promocji i kalendarza publikacji Twoje materiały będą miały mniejsze szanse na dotarcie do idealnych odbiorców. Kiedy wiemy, jakie treści udostępniać w najbliższym czasie, łatwiej o ich dopracowanie w każdym szczególe. Drugi element – promocja treści – nie jest jednoznaczna z reklamami w mediach społecznościowych i wielkimi budżetami. Warto po prostu informować swoich odbiorców o tym, co dzieje się w Twojej firmie, dostosowując komunikaty do charakteru poszczególnych kanałów.

Na koniec wspomnimy o analityce. Jakie efekty przyniosły Twoje dotychczasowe rozwiązania i działania, a co okazało się niepowodzeniem? Jednym z narzędzi, które mogą pomóc Ci znaleźć odpowiedzi na te pytania jest CRM (Customer Relationship Management – zarządzanie relacjami z klientami), czyli system gromadzenia i przetwarzania danych o dotychczasowych kontaktach z klientami. Pomaga on budować doświadczenie przedsiębiorstwa i tworzyć coraz lepszą komunikację. Tak uporządkowane informacje pozwalają znaleźć podobieństwa i wysnuć wnioski dotyczące kolejnych kontaktów z klientami.

Do innych narzędzi analitycznych możemy zaliczyć np. Google Analytics, dzięki któremu sprawdzimy zainteresowanie tekstami na stronie, czas ich wyświetlania oraz liczbę otwartych podstron. Natomiast Facebook Audience Insights pozwala zweryfikować popularność postów na Facebooku i ich odbiór przez grupę docelową. To tylko przykłady! Pamiętaj, że możliwości jest znacznie więcej!

Podsumowując, content marketing niesie za sobą liczne korzyści, np. lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarkach (SEO), pozytywny wizerunek w oczach użytkowników i powstanie wirusowych treści, czyli takich, które odbiorcy będą chcieli udostępniać innym. Wszystkie te działania przekładają się na większą rozpoznawalność marki i sprzedaż. Twórzmy zatem strategie content marketingowe, które będą skrojone na miarę potrzeb – Twoich i klientów!