Dlaczego warto prowadzić działania CSR?

W 2020 roku nikogo nie dziwi określenie społecznej odpowiedzialności biznesu. To termin, który w ciągu kilku lat stał się powszechną praktyką w biznesie. Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego warto podejmować działania CSR w firmie? O tym dzisiejszy wpis 🙂

CSR – jak go właściwie rozumieć?

Wielu z nas być może zastanawia się na czym dokładnie polega społeczna odpowiedzialność Biznesu. Najczęściej kojarzymy ją z programem społecznym, w ramach którego firma wspiera swoje otoczenie. Główną ideą CSR jest aktywizacja firm i ich wykraczanie poza podstawową działalność. To zauważenie wyższych potrzeb, bez skupiania się na osiąganiu zysków. Odstąpienie od prowadzenia jedynie komercyjnej działalności to przywilej każdej firmy. Wykorzystując swój wpływ, zwraca uwagę społeczeństw. Podnosi ich świadomość, odnosząc się do aktualnych problemów. To także życie wewnątrz firmy, które skupia się wokół etyki biznesu. Im większa aktywność, tym firma sięga po większe korzyści… Brzmi niezrozumiale? Być może, w końcu za każdym celem społecznym musi iść pewien nakład pieniężny. Warto jednak spojrzeć głębiej i zobaczyć, że CSR to inwestycja, która w szerokiej perspektywie przynosi nie tylko satysfakcję, ale również… dobry wynik finansowy.

Klient, czyli odpowiedzialny nabywca…

Firmy nie tylko podnoszą świadomość. One reagują na wymagania odpowiedzialnej postawy, prezentowanej przez jej klienta. W XXI wieku sami zaczynamy dostrzegać problemy, które dotykają naszego otoczenia. Przestajemy być obojętni, a naszym działaniem kieruje pojęcie współpracy. Na czym zależy nam najbardziej? Przede wszystkim na dobrych warunkach do życia. Myśląc o następnych pokoleniach, chcemy zadbać o przyszłość naszej planety. Firmy wychodzą temu naprzeciw. Nie da się ukryć, że ochrona środowiska to obecnie jedna z najczęściej praktykowanych aktywności CSR-owych. Słyszymy o eko zmianach, deklaracjach o życiu w zgodzie z naturą. Firmy bardzo mocno to podkreślają, dzięki czemu… przypominają o sobie. Pomaga w tym wrażliwość klienta. W tym miejscu, warto podkreślić rolę nabywcy, bowiem nie jest on już tylko uczestnikiem biznesowych kampanii społecznych. W końcu każda zmiana zaczyna się od niego. Firma chcąc sprostać oczekiwaniom społecznym dostosowuje biznes pod wymagania klienta. Zyskuje jego sympatię i… pomnaża zyski. Bo nieważna jest tylko jakość produktu/usługi. Tu liczy się coś więcej… Czyli? relacja z klientem. W ostatnich latach szczególnym wyzwaniem stało się zdobycie zaufania młodego konsumenta. Młodzi ludzie ze szczególną uwagą obserwują otoczenie. Nie chcą pozostawać obojętni. Widząc zachodzące zmiany, identyfikują się z wieloma poglądami. Wzorują się na ruchach społecznych, sami wzywają do działania. W ankiecie przeprowadzonej dla Nike deklaracja pokolenia Z dała wiele do myślenia. W odpowiedzi, większość konsumentów tej grupy zaznaczyła, że jest w stanie zapłacić więcej, jeśli tylko produkty pochodzą ze źródła odpowiedzialnej produkcji. W perspektywie przyszłości, wróży to coraz większą zmianę. Pozycja konsumenta będzie tylko rosła. Każdy przedsiębiorca obierze za cel posiadanie społecznie odpowiedzialnego biznesu, bo CSR to nie atut, to już obowiązek każdej konkurencyjnej firmy, która słucha swoich klientów.

CSR – zacznijmy od środka…

Czy społeczna odpowiedzialność biznesu naprawdę stanowi wyzwanie? Odpowiedź jest krótka: to zależy… Dobre praktyki w otoczeniu muszą przekładać się na to, jak firma funkcjonuje na co dzień. Stworzenie przyjaznej atmosfery to podstawa. Pracowników trzeba odpowiednio zmotywować, aby wspólnie chcieli wprowadzać zmiany w firmie. Tu liczy się solidarność zespołu i wzajemne zaufanie. Pracownicy muszą się po prostu lubić, inaczej nie mogliby ze sobą współpracować. Nie chodzi też o zawiązywanie głębokich przyjaźni, ale darzenie się szacunkiem… to naprawdę ułatwia komunikację w firmie. Zadowolony pracownik wykorzystuje swój potencjał, czym rozwija biznes. Z pewnością pomoże w tym pielęgnowanie kultury organizacyjnej. Dzięki niej firma może swobodnie zarządzać. Tym bardziej istotne, gdy środowisko firmowe to kumulacja naprawdę różnych stanowisk. Weźmy pod uwagę organizacje wykorzystujące do pracy zakłady produkcji. Pracownik biurowy jak i fizyczny powinien znać podstawowe założenia firmy. Sztuką jest je przekazać w taki sposób, aby były zrozumiałe dla każdego. To tylko buduje poczucie tożsamości i daje efekt w postaci… satysfakcji z pracy. O czym więc należy pamiętać? Społeczna odpowiedzialność biznesu to nie tylko ta aktywność, dzięki której firma prezentuje się dobrze na zewnątrz. To również stwarzanie warunków, które pozwolą na jej rozwój, dzięki zaangażowaniu samych pracowników. Ich podejście przekłada się na CSR-ową siłę.

Co daje CSR?

Naiwnie jest sądzić, że aktywność firm to tylko akt bezinteresownej pomocy. Potwierdzają to badania przeprowadzone przez międzynarodową sieć firm audytorsko-doradczych KPMG. 77% dużych i średnich przedsiębiorstw uważa, że CSR pozytywnie wpływa na wyniki finansowe. Co składa się na taki efekt? Jakie korzyści zyskuje firma dzięki odpowiedzialnej postawie?
Wdrożenie CSR to podniesienie swojej konkurencyjności na rynku. We wspomnianym wyżej badaniu, ponad połowa odpowiedzi zwróciła uwagę na poprawę wizerunku firmy. Dziś, to w końcu ostateczny nabywca jest kluczowym decydentem, który dostarcza przychodów firmie. Swoim wyborem potrafi zmieniać układ sił na rynku. Dlatego warto starać się o swoich klientów. Każdy z nas staje się coraz bardziej świadomym konsumentem. Zwracamy uwagę na źródła pochodzenia produktów. Społeczny wizerunek firmy nagradzamy wsparciem w postaci stałych zakupów. CSR podtrzymuje więc naszą lojalność.

Niezależnie od rozmiaru firmy, poprawia się jej relacja z otoczeniem. Nawet w dużym przedsiębiorstwie, każdy jego oddział posiada swoją społeczność lokalną. Interakcja z otoczeniem, w którym się znajduje pozwala na stworzenie solidnych więzi. Wskazanie na społeczne wartości przybliża do działania co być może zaowocuje przyszłą współpracą. Działalność na rzecz regionu wzbudza też zaufanie lokalnej władzy.

A co na CSR powiedzą… inwestorzy? Oczywiście, oni również biorą pod uwagę biznesową wiarygodność społeczną. Firma dbająca o swój wizerunek, wzbudza zaufanie. To bardzo istotne, zwłaszcza dzisiaj, gdy inwestycje stanowią cenną wartość na rynku. Inwestycje pomagają w rozwoju, dzięki czemu firmom łatwiej jest utrzymać płynność finansową. Przy działalności CSR-owej łatwiej też o przychylność instytucji bankowych. Aktywność społeczna zdecydowanie pomaga na drodze do uzyskania kredytu.

Społeczna odpowiedzialność biznesu… filar budowania pozycji na rynku. Każda firma powinna to wziąć pod uwagę. Jednak nie tylko w aspekcie swojej przyszłości. Równie dobrze dla pogłębiania naszej konsumenckiej świadomości. Tak bowiem tworzy się biznes, który nie jest już uosobieniem bezwzględnego wyzysku, a jest przyjazny społeczeństwom i środowisku.