Dropshipping – czym jest i jak zacząć?

Dropshipping to model logistyczny mający zastosowanie w wielu branżach. Warto jednak zaznaczyć, że odnosi się jedynie do sprzedaży internetowych. Jak sama nazwa wskazuje, osoba prowadząca biznes nie ma bezpośredniego kontaktu z towarem, który sprzedaje. Można powiedzieć, że w kontrolowany sposób upuszcza zamówiony towar w ręce wyczekującego klienta. Przedsiębiorca zarządza sprzedawanymi przed siebie przedmiotami oraz zamówieniami – jest niejako pośrednikiem pomiędzy klientem a dostawcą. Jego rola polega na sprawnym koordynowaniu zamówień, zarządzaniu sklepem internetowym i systemem płatności oraz oczywiście na śledzeniu zadowolenia klientów. Zysk ze sprzedaży pochodzi z różnicy pomiędzy ceną hurtową a ceną detaliczną. Samo upuszczanie może okazać się świetną formą przedsiębiorczości i przynosić ogromne zyski, jednak wiąże się też, jak w życiu codziennym, z pewnymi zagrożeniami. Zatem przyjrzyjmy się im.

Dropshipping

Zalety

Zacznijmy od przyjemniejszej strony 😊 Ludzie specjalizujący się w sprzedaży dropshippingowej obiecują świetlaną przyszłość opływającą w stosy zielonych banknotów, niebotyczne kwoty na koncie i wizję bezpiecznego życia. Branża e-commerce w połączeniu ze wspomnianym modelem może zapewnić spory dochód pasywny przy stosunkowo niewielkim wkładzie i wysiłku. Mówimy tu przede wszystkim o:

  • Niskim wkładzie własnym – nie musisz wydawać milionów monet, aby kupić towar, zbudować magazyn, zatrudnić ludzi i zawrzeć umowy z kurierami i dostawcami. W zasadzie potrzebujesz głównie pomysłu (dobrze przemyślanego rzecz jasna) oraz strategii. Musisz także na bieżąco badać swój rynek docelowy i jego potrzeby, a także kontrolować sprzedaż i proces składania i opłacania zamówień. Pomimo tego, iż możemy z dropshippingu czerpać dochód pasywny, nie oznacza to, że nie będziemy musieli na niego pracować.
  • Pieniądzach regularnie spływających na nasze konto – czy może być coś piękniejszego? Może, ale to też jest przecież dla każdego z nas powód do uśmiechu, czyż nie? 😉
  • Szybkości i bezpośredniości dostawy – przez to, że towar nie musi przechodzić przez nasze ręce, może on szybciej dotrzeć do klienta, który na pewno to doceni. Minimalizując liczbę transportów ograniczamy także ryzyko jego uszkodzenia podczas przepakowywania czy zaginięcia w drodze.
  • Mniejszej odpowiedzialności za towar – skoro jest dostawcy i my go nie dotykamy, to on jest za niego odpowiedzialny. Również za magazynowanie produktów, ich ubezpieczenie i wybór kuriera.
  • Potencjalnie szerokim zasięgu produktów – w dobie cyfryzacji w krajach wysoko i średnio rozwiniętych Internet jest niemal w każdym domu. Oznacza to, że potencjalnie możemy dotrzeć do każdego. Pod warunkiem przemyślanego wyboru kanałów komunikacji z klientami i sposobu promowania.
  • Pomocy – jej również możesz szukać w sieci. Obecnie dostępnych jest wiele kursów oraz poradników, jak zacząć swoją przygodę z dropshippingiem.
  • Elastyczność – znudziło Ci się sprzedawanie karmy dla psów-ratowników? Nie ma problemu – kończysz kontrakt z dostawcą, zmieniasz stronę sklepu i zaczynasz swoją przygodę z ekologicznymi zamiennikami plastiku!

 

Wady:

Nic na tym świecie nie jest idealne i dropshipping nie stanowi tu wyjątku. Na jego niekorzyść świadczy m.in:

  • Pracochłonny i czasochłonny proces tworzenia sklepu internetowego oraz konfigurowanie jego parametrów pod kątem sprzedawanych produktów oraz potencjalnych klientów. Każdy produkt musi mieć kilka zdjęć, szczegółowy opis, propozycję wykorzystania go. Należy rozważyć także kwestię logistyki zwrotnej i potencjalnych zagrożeń procesu – co, jeśli klient zechce zwrócić towar lub dotrze on uszkodzony?
  • Mała kontrola nad produktem. Aspekt ten dotyczy nie tylko faktu, iż możemy sprzedawać coś, czego sami na własne oczy nie widzieliśmy, ale także kwestii personalizacji. Możliwości brandingu produktów, czy ich wyróżnienia są tutaj niewielkie. Załóżmy, że otworzyliśmy nasz sklep dropshippingowy, a pierwszy klient zapisał się do newslettera (o tej kwestii także należy pomyśleć). Żeby go docenić i wyróżnić postanowiliśmy wysłać mu razem z pierwszym zamówieniem drobny upominek lub kartkę z podziękowaniem. Co jeśli klient zażyczy sobie, aby np. zegarek zapakować w ozdobne pudełko na prezent o wymiarach 10 x 10 x 12,83 cm i przewiązać je czerwoną wstążką o szerokości 1 cm z kokardką pośrodku? A jeśli nasz dostawca (biorąc pod uwagę, że w ogóle zgodzi się na taki wyjątek) jest daltonistą? Dostawcy hurtowi rzadko miewają „ten gest”. Klient nie będzie zadowolony… My również.

 

Dla kogo?

Jeżeli jesteś początkującym przedsiębiorcą i nie masz zbyt dużo pieniędzy na start, a chciałbyś w przyszłości je mieć, to może być model dla Ciebie 😉 Żeby nie było tak łatwo, należy wziąć pod uwagę: co chcemy sprzedawać, czy jesteśmy w stanie sami koordynować rozwój sklepu internetowego i zarządzać nim, jak pokierować płatnościami i które opcje umożliwić klientom, czy mamy zaufanych dostawców i współpracowników. Na pewno nie polecałabym tego modelu sprzedaży osobom, które nie są stałe i konsekwentne – tutaj pieniądze będą się pojawiać po jakimś czasie, a na początku trzeba w biznes włożyć dużo pracy i cierpliwości. Przyda się za to otwarty umysł oraz dobra organizacja. Będziesz głównie zajmować się kontaktem z klientem – pomyśl, jak chciałbyś sam być traktowany jako klient oraz jak chciałbyś, aby klienci odbierali Twój sklep. Wskazana jest również wiedza nt. marketingu i jego aktualnych trendów. Dropshipping sprawdzi się znakomicie także w przypadku, gdy oferujesz wiele nisz produktowych, a nie tylko jedną z bardzo wąskiego grona produktów.

Jak zacząć? Z jakich narzędzi korzystać?

Na początku było słowo. A słowo zrodziło się z myśli. Zacznij więc od zdecydowania, jaki towar będziesz sprzedawać, dla kogo oraz za ile i nawiąż kontakt (a następnie współpracę) z dostawcą. Warto szczegółowo przeanalizować aspekty prawne kontraktów.

W sieci można znaleźć mnóstwo hurtowni, które chętnie zgodzą się na współpracę w modelu dropshipppingowym. Są także strony internetowe pośredniczące w zawieraniu takich biznesów. Istnieją gotowe rozwiązania informatyczne tj. wzory stron sklepu czy oprogramowania, które umożliwia sprawną obsługę zamówień. Dobrze jest zastanowić się, jakich elementów będzie potrzebował nasz sklep oraz porównać je z ofertami dostępnymi w sieci. Bardzo istotną kwestią jest wygląd oraz szybkość działania strony – zbyt wiele detali i komplikujących guzików zniechęci klienta do zakupu.

Ważnym aspektem prowadzenia sklepu w modelu dropshippingowym jest marketing. Od tego, jak wypromujesz swój sklep i produkty w nim dostępne, zależeć będzie wysokość sprzedaży i popularność sklepu. Docieraj do swoich potencjalnych klientów za pośrednictwem różnych kanałów tj. Facebook, Instagram, YouTube, czy Tik tok. Na temat tego ostatniego Maciej Wieczorek prowadzący kanał Ekspert w Bentley’u wyrobił sobie kiedyś zdanie twierdząc, że jest on zarezerwowany dla młodzieży i że nie będzie się przecież wygłupiać… Po jakimś czasie doszedł jednak do wniosku, iż teraz młodzież nie jest jego grupą docelową, ale budowanie z nią relacji może pozytywnie wpłynąć na działania tych ludzi w przyszłości. Za kilka lat być może będą potrzebowali skorzystać z jego produktów i usług, a on będzie już miał przewagę. Przekazując swoją wiedzę i przedstawiając swój produkt, zapisze się w świadomości dzisiejszej jeszcze młodzieży. Będzie w niej figurował nie tylko jako rzetelny specjalista, ale także otwarty człowiek, który potrafi swoją ofertę pokazać w sposób przystępny dla różnych grup wiekowych.

Warto w tym miejscu mieć na uwadze, iż każdy kanał wymaga nieco innej formy prezentacji swojej oferty – należy wziąć pod uwagę m.in. długość nagrań reklamowych, rozmiar zdjęć oraz specyfikę grupy docelowej, a także nakłady finansowe na reklamy. Na tej kwestii nie warto przesadnie oszczędzać – w końcu chcemy dotrzeć do jak największego grona odbiorców. Przemyśl te aspekty i… zainspiruj się! Nigdy nie wiesz, za którym rogiem czyha Twój potencjalny klient 😉