Efekt miejsca w szeregu – jak zostać w umyśle klienta na dłużej
Kampania reklamowa nie odniosła tak dobrych wyników w porównaniu do konkurencji? Nie wiesz, co zrobić, żeby twój produkt zapadł w pamięć konsumentom?
Z pomocą przychodzi zrozumienie efektu miejsca w szeregu.
Czym właściwie jest efekt miejsca w szeregu?
Efekt miejsca w szeregu (ang. serial position effect) to zjawisko psychologiczne, które odnosi się do tendencji ludzi do najlepszego zapamiętywania pierwszych (efekt pierwszeństwa) i ostatnich elementów (efekt świeżości) z listy. To pojęcie ma ogromne znaczenie w marketingu, ponieważ może wpływać na to, jak konsumenci postrzegają produkty, oferty i marki.
To zjawisko ma dwie składowe odnoszące się do konkretnego miejsca w szeregu informacji, które odbiera konsument i są równie istotne:
- -Efekt pierwszeństwa, dotyczący informacji pojawiających się w pierwszej kolejności
- -Efekt świeżości, występujący gdy informacja dociera najpóźniej i jest jedną z ostatnich informacji
Jest efekt opisujący początek i koniec ciągu, lecz co pośrodku?
W tym rzecz, że właśnie nic tam nie ma, bo informacje w środku ciąg nie są zapamiętywane tak bardzo, jak na początku i końcu. Idąc tym tropem najbardziej zapamiętamy np. jak się rozpoczął i zakończył film czy książka lub co ważniejsze reklama.
W kontekście marketingu oznacza to, że produkty, z którymi na początku lub jako ostatnimi styka się klient mogą być lepiej zapamiętane i poniekąd podświadomie bardziej preferowane przez konsumentów.
Są jakieś sposoby wykorzystania tych efektów?
Struktura sklepu internetowego:
Produkty na górze strony kategorii są bardziej widoczne i częściej wybierane przez klientów. Firmy mogą umieszczać produkty o wyższej marży lub te, które chcą szybko sprzedać, na początku listy.
Reklamy telewizyjne:
W bloku reklamowym ta firma, która dostanie czas antenowy na początku bloku lub na końcu trafi do największej ilości odbiorców, dlatego że widzowie najbardziej są skupieni tuż po lub przed filmem, który chcieli obejrzeć. Nie bez powodu podczas takiego Super Bowl firmy płacą niebagatelne sumy za reklamy emitowane na początku i na końcu bloku reklamowego, wiedząc, że te pozycje zapewnią im największą uwagę widzów.
Badania rynku i ankiety:
W badaniach rynku pytania kluczowe mogą być umieszczane na początku lub na końcu kwestionariusza, aby zwiększyć prawdopodobieństwo uzyskania precyzyjnych odpowiedzi. To samo dotyczy prezentowania opcji w ankietach – te na początku i na końcu mogą być częściej wybierane.
Podsumowanie
Od teraz jak już wiesz, na czym polega efekt miejsca w szeregu, będziesz go widział wszędzie. Lecz jak pewnie się domyślasz marka, która nie ma dobrego Branding’u pośród innych nie skorzysta zbytnio stosując strategie w oparciu o ten efekt. Jeśli twoja firma boryka się z tego typu problemem to…
Zgłoś się do nas!