Ekotrendy w marketingu
Marketing to taki obszar, w którym możemy obserwować ciągłe zmiany. Nie da się ukryć, że dzieje się tak pod wpływem mediów społecznościowych, dzięki którym zyskiwana jest coraz większa świadomość społeczeństwa. Firmy widząc społeczne zaangażowanie swojego konsumenta, starają się jak najlepiej trafić do niego równie wrażliwym contentem. W ostatnich latach coraz częściej dzieje się tak w odpowiedzi na rosnącą potrzebę zadbania o problemy naturalnego środowiska. To na jego problemy konsumenci stają się coraz bardziej wyczuleni. Potwierdza to jedna z ankiet przeprowadzonych przez znaną agencję kreatywności Futerra. Wyniki wskazały bardzo wyraźnie: aż 96% ludzi czuje potrzebę zaangażowania dla poprawy jakości życia na naszej planecie. Dlatego w poniższym wpisie skupimy się na ekotrendach, które na stałe zakorzeniły się u podstaw działania efektywnego marketingu.
Na czym polega ekomarketing?
Podczas gdy wiele firm twierdzi, że praktykuje zrównoważony rozwój, nie stosuje go. Zastosowanie ekomarketingu w ogólnej działalności jest w zasadzie o wiele bardziej wymagające, niż mogłoby się wydawać. Ta forma marketingu wymaga, aby za ekologią nie przemawiała sama reklama. W ekomarketingu chodzi o coś więcej… chodzi o działanie u samej podstawy w zgodzie z naturą. Dlatego ważne, aby produkty były przyjazne dla środowiska i reklamowały się w taki sam sposób. Kampania marketingowa powinna podkreślać zrównoważone aspekty produktów lub usług. Jednak, aby być w stanie praktykować ekomarketing w 100%, produkty powinny być: wolne od toksyn, wielokrotnego użytku i nadające się do recyklingu. Podobnie metody produkcji, powinny działać zgodnie z wytycznymi ekologicznymi. Dopiero przy założeniu ekomarketingu od podstaw, stanie się on częścią marki, a nie środkiem do zdobycia klientów.
Ekomarketing, niezbędny przy tworzeniu misji i wizji każdej firmy!
Ekomarketing musi być częścią firmowej misji i wizji. Tak jak później przekładać się na praktyczną działalność. Praktyki biznesowe powinny potwierdzać zaangażowanie firm i pokazywać ich zrównoważony rozwój. Dlatego warto poznać podstawowe zasady, dzięki którym ekomarketing stanie się nie tylko ideą, a kluczem do wprowadzania w życie prawidłowej strategii.
Pierwsza zasada wyraźnie wskazuje, że ekomarketing nie powinien być traktowany jako narzędzie do pozyskiwania nowych klientów. Zamiast tego powinien wynikać z autentycznej troski o środowisko. Kolejnym krokiem jest przyswojenie ekostrategii i wprowadzenie jej w życie. Dla spójności działania, najlepiej gdy ekostrategia będzie podzielana przez wszystkich pracowników firmy. Kiedy inicjatywy proekologiczne stają się częścią kultury organizacyjnej, ekomarketing staje się kolejnym krokiem ewolucji marki.
Druga zasada to z kolei nic innego jak ekologiczna aktywność firmy prowadzona na zewnątrz. Do tego zalicza się choćby wsparcie inicjatyw przyjaznych środowisku. Firma powinna zachęcać własną postawą do działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Przez to zwróci uwagę konsumenta, a także pokaże zaangażowanie, czym zapromuje dobry wizerunek marki.
Trzecia zasada mówi o przejrzystości i szerokim zasięgu działania. Aby zrównoważony rozwój był częścią marki, firma powinna upewnić się, czy jej ekologiczne cele są powszechnie znane. Warto być na świeczniku i stale informować o firmowych postępach – w ten sposób każdemu działaniu będzie towarzyszyć coraz większa grupa odbiorców.
Organizacje, które działają w duchu eko na dłuższą metę potrafią zauważyć znaczną poprawę, tak w dbaniu o morale pracowników, jak również w pozyskiwaniu uwagi klienta.
Zielony marketing mix
Słynna zasada 4P odnalazła swoje odbicie również w wersji eko. Jak się okazuje marketing mix może dzielić się również na: zielony produkt, zieloną cenę, zieloną dystrybucję oraz zieloną promocją. Czym się różnią? Co warto o nich wiedzieć?
Zielony produkt: organizacje powinny produkować takie produkty, w których używają materiałów przyjaznych dla środowiska. W skrócie: produkty powinny przyczyniać się do ochrony środowiska.
Zielona cena: cena produktów ekologicznych. Może być wyższa, a to z tego względu, że koszt produktów ekologicznych jest wyższy niż tych, produkowanych w sposób odrzucający zasady eko.
Zielona dystrybucja: kanał dystrybucji ma wpływ na ślad ekologiczny. Nacisk kładziony jest na zrównoważone opakowanie i ochronę zasobów. Dlatego organizacje powinny poszukiwać ekologicznych metod pakowania i skupić się na marketingu produktów lokalnych w przeciwieństwie do importowanych.
Zielona promocja: metody promocji powinny wykorzystywać przyjazne środowisku kampanie reklamowe w marketingu swoich produktów.
Ekomarketing niesie firmowe korzyści!
Działania firmy, które przyjmują strategie ekomarketingu są coraz bardziej zauważalne. Firma, która „żyje w zgodzie z naturą” jest bardziej konkurencyjna. Posiada potencjał, by szybciej eksplorować nowe szanse na nowym rynku. Zyskuje lojalnego klienta, otrzymując od niego duży kredyt zaufania. Zaangażowanie w ochronę środowiska pomaga firmie budować swój wizerunek. W końcu zrównoważony rozwój naszej planety staje się kluczowy w wielu aspektach naszego życia.
Warto inwestować w zielone projekty. I nie tylko ze względów etycznych (które mimo wszystko, powinny być zawsze pierwszorzędne!). Prowadzenie ekomarketingu, mimo że zazwyczaj bywa kosztowne w krótkim okresie czasu, jest bardzo opłacalne na przyszłość. Po dłuższym czasie pozwala obniżyć koszty, między innymi z uwagi na dołączenie świadomych klientów. A tych jest przecież coraz więcej! 😊