Facebook, Instagram, a może TikTok? – kompletny przewodnik po serwisach społecznościowych (część 1.)

Media społecznościowe to temat rzeka… Kiedy już częściowo poznamy ich algorytmy, zbudujemy rozpoznawalność i nawiążemy nić porozumienia z odbiorcami, okazuje się, że… nastąpiły pewne zmiany lub pojawił się zupełnie nowy serwis, który warto sprawdzić i przetestować.

Jak się w tym nie pogubić? Czy zawsze warto przenosić swoje działania do nowo powstałych mediów? Czy jednak liczy się stałość i konsekwencja?

W tej serii artykułów omawiamy blaski i cienie poszczególnych serwisów. Pokazujemy, jak zachować rozwagę w wyborze poszczególnych kanałów komunikacji i myśleć głównie o odbiorcach oraz potencjalnych klientach. To strategiczne podejście do mediów społecznościowych sprawi, że Twoja marka zyska spójność i rozpoznawalność nie tylko w internecie.

Facebook

Według badania Gemius/PBI przeprowadzonego w marcu 2020 najpopularniejszym medium społecznościowym w Polsce jest Facebook. Nie jest to szczególnie zaskakujące, bo witryna ta od lat cieszy się ogromnym uznaniem wśród Polek i Polaków dzięki różnorodności, jaką dostarcza swoim użytkownikom – od wiadomości ze świata, bieżących informacji o bliskich po kontakt z osobami znanymi do niedawna tylko z telewizji i radia… Możliwości można wyliczać właściwie w nieskończoność.

Facebook jest też podstawowym kanałem komunikacji online wielu marek. Mówi się, że jeśli nie ma jakiejś firmy na tym portalu, to tak, jakby w ogóle nie istniała. Czy na pewno? Cóż, z jednej strony Facebook daje ogromne możliwości dotarcia do potencjalnych klientów – według badania “Digital in 2020 Global Overview” przeprowadzonego przez We AreSocial i Hootsuite w 2020 roku w Polsce jest ponad 16 milionów użytkowników Facebooka (o 2 miliony mniej w porównaniu z wcześniejszym okresem). Może się wtedy wydawać, że nieobecność ogranicza rozwój firmy. Z drugiej zaś strony nie wszystkie branże muszą pojawiać się w tym serwisie, bo np. nie ma tam ich grupy odbiorców albo nie pasuje on do stylu komunikacji. Wtedy powinna to być świadoma, strategiczna decyzja osób odpowiedzialnych w danej firmie za marketing.

Rozważając prowadzenie firmowego fanpage’a na Facebooku, zastanów się też, jaki cel miałby on realizować. Chcesz budować wizerunek, udostępniając bieżące informacje z życia firmy, chwalić się sukcesami i mówić o nowych wyzwaniach? Planujesz budować społeczność, tworząc zamkniętą grupę, na której będziesz w kameralnym gronie dzielić się swoją wiedzą, dzięki czemu inni użytkownicy, chcąc dołączyć do tej grupy, będą bardziej zaangażowani? A może myślisz o Facebooku jako głównym kanale sprzedaży? Znając odpowiedzi na te pytania, łatwiej będzie Ci tworzyć odpowiednie treści.

Temat zasięgów poszczególnych typów postów budzi tyle emocji, co niektóre reklamy. Coraz więcej marek skarży się na spadające liczby i rozważa inwestycje w reklamy. Czy są one konieczne? Jeśli Facebook jest Twoim głównym kanałem komunikacji, w którym pokładasz wielkie nadzieje i zauważasz, że gorsze zasięgi mają negatywny wpływ na inne wskaźniki – np. liczbę odsłon strony, generowany zysk – sprawdź, czy reklama coś zmieni. Jeśli tak, może warto prowadzić działania reklamowe regularnie? Jeżeli to jednak nie pomoże, zastanów się, czy potrzeby Twoich odbiorców się nie zmieniły, Ty nie zmieniłeś sposobu komunikacji lub oba te czynniki nie wystąpiły jednocześnie.

Prawda jest taka, że jeśli tworzysz dopasowane treści, odbiorcy sami z niecierpliwością będą Cię odwiedzać i poznawać Twoje materiały, niezależnie od tego, czy pokażą się w ich feedzie, czy nie. To samo dotyczy formatów treści – specjaliści zalecają m.in. Facebook Live i twierdzą, że posty złożone wyłącznie z tekstów nie cieszą się uznaniem odbiorców, ale być może Twoi klienci wolą czytać Twoje spostrzeżenia niż o nich słuchać… 😉

Instagram

Jeszcze do niedawna Instagram był serwisem, na którym ludzie dzielili się zdjęciami potraw, efektami ćwiczeń na siłowni i odwiedzanymi zakątkami świata. Jednak biznes szybko zauważył stojące za tym możliwości i postanowił rozwijać swoje kanały komunikacji właśnie tutaj.

Według wspomnianego już wcześniej raportu “Digital in 2020 Global Overview” z 2020 roku polski Instagram ma ponad 7,3 miliona użytkowników. Przywołując jeszcze badanie Hootsuite z 2019 – 80% z nich obserwuje co najmniej jeden profil firmowy! Jak przekuć to na sukces firmy?

Przede wszystkim zdjęcia już nie wystarczą. Dostarczaj swoim odbiorcom wiedzę, inspirację lub rozrywkę, której oczekują. To pomoże Ci w budowaniu zasięgów poszczególnych materiałów, które na tym portalu również się zmieniały na przestrzeni lat. Nie bój się eksperymentować pod warunkiem, że nowa funkcjonalność wpisuje się w Twoją strategię komunikacji. Przykładem takiego dylematu może być np. Instagram Reels. W momencie powstawania tego artykułu ta funkcja nie jest jeszcze dostępna w Polsce, ale już wiele o niej słyszymy i możemy obserwować na zagranicznych kontach. Instagram przekonuje do korzystania z tego narzędzia, oferując wyższe zasięgi, co jest kuszące dla właścicieli marek i osób nimi zarządzających. Wiele z nich zacznie korzystać z Rolki, ryzykując… utratą dotychczasowych odbiorców, bo może się okazać, że ten sposób komunikacji im się nie spodoba. Z drugiej zaś strony mogą dotrzeć do zupełnie nowych użytkowników, którzy zaczną obserwować daną markę. Tutaj pojawia się kolejna wątpliwość: czy to potencjalni klienci, czy tylko fani zabawnych filmików?

Wróćmy do tworzenia tradycyjnych postów. Co prawda najważniejszym elementem komunikacji na Instagramie nadal jest obraz, jednak użytkownicy zwracają coraz większą uwagę na to, co znajduje się pod nim – w opisie. Dlatego dopracuj nie tylko wizualną stronę Twojego postu, ale też merytoryczną. Dobierz właściwe hashtagi. Co to oznacza? Szukaj takich znaczników, dzięki którym Twój post stanie się zauważalny: nawiązujące do treści posta i do tego, co znajduje się na zdjęciu, wskazujące Twoją lokalizację, a także opisujące branżę, w której działasz. Nie powinny one być ani za duże, ani za małe – niestety nie ma tutaj gotowej recepty i trzeba je dobrać metodą prób i błędów. Więcej o hashtagach przeczytacie w artykule: Czym są hashtagi i jak ich używać?

YouTube

Jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych w Europie jest YouTube, chociaż właściwie pełni on funkcję wyszukiwarki, dzięki której znajdziesz treści popularnonaukowe, poradnikowe, rozrywkowe i… wiele więcej. Możesz też słuchać podcastów, a przede wszystkim samemu tworzyć treści!

Aby zacząć, musisz znaleźć interesujący temat na swój kanał i trenować wystąpienia przed kamerą. Im swobodniej będziesz się wypowiadać, tym chętniej ludzie będą śledzić Twoje treści. Nie zapomnij też o przygotowaniu technicznym – wybierz dobrze oświetlone miejsce.

Dlaczego YouTube jest miejscem wartym uwagi w strategii komunikacji marki? Może być świetnym urozmaiceniem formatu treści, jeśli piszesz na blogu lub aktywnie prowadzisz profile np. na Facebooku czy Instagramie. W pierwszym przypadku teksty zamieszczane na stronie możesz łatwo i szybko przekształcić w materiały wideo. W innych mediach społecznościowych treści są zazwyczaj krótkie, zwięzłe i hasłowe – film to okazja do rozwinięcia tematu.

Tutaj, podobnie do Instagrama, najważniejszą rolę odgrywa obraz, a konkretnie wideo, ale nie zapominaj o podpisach, w których możesz zamieścić dodatkowe informacje. Pomocne będą zasady SEO, dzięki którym wypozycjonujesz film i zwiększysz swoje szanse na dotarcie do właściwych widzów.

Wykorzystanie tego kanału w strategii ma swoje pozytywne i negatywne strony: rośnie liczba użytkowników tego serwisu, a więc i potencjalny zasięg, ale jednocześnie większa staje się rywalizacja o uwagę odbiorców. Jednak niewątpliwie daje ogromne możliwości biznesowe: płatną promocję, monetyzację i budowanie świadomości marki.

W tym artykule omówiliśmy 3 serwisy społecznościowe, z których spora część z nas korzysta na co dzień. Dzięki nim jesteśmy na bieżąco z informacjami o świecie i bliskich, dobrze się bawimy, szukamy inspiracji, a nawet uczymy się. Marki chętnie z nich korzystają, bo widzą szansę na duże zasięgi i szybki rozwój przedsiębiorstw. To co jednak zapewnia sukces, to wybór odpowiednich funkcji i tworzenie treści, które są przydatne z perspektywy odbiorców ☺️

Chcesz poznać kolejne serwisy? Przygotowaliśmy również część 2. (kliknij tutaj) i część 3. (kliknij tutaj)!