Inbound czy outbound marketing – wady i zalety

Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego kupujesz takie, a nie inne produkty? Co właściwie pociąga Cię w Twojej ulubionej marce? Na wiele podobnych pytań odpowiedzią są: popularność i prestiż. Jednak zanim marka może pochwalić się renomą na rynku, musi pozyskać sympatię klienta. Do tego bez cienia wątpliwości przybliża odpowiednia promocja, przede wszystkim w mediach tradycyjnych i społecznościowych. Dzisiaj przyjrzymy się uważnie dwóm strategiom, a dokładnie inbound i outbound marketingowi. Czym są tajemnicze pojęcia? Jakie są między nimi różnice? I czy inbound marketing to dominująca siła przyciągania klienta? Wątpliwości rozwiewamy poniżej 😊

Outbound Marketing – czy to tylko przestarzała forma reklamy?

Rozdawanie ulotek, billboardy, telewizyjne oraz radiowe slogany zachwalające produkt i nie tylko… klienta od lat zdobywa się za pośrednictwem tradycyjnej reklamy.

Jeszcze dekadę temu outbound marketing był niemalże jedynym źródłem firm do „pokazania się światu”. Jak działa? Sam dociera do miejsc, w których możliwe, że pozyska swoich odbiorców. Kanałami przekazu są m.in. ulica, radio, Internet czy telewizja. Niezależnie od wyboru kanału w outbound marketingu, marketingowcy muszą być stale czujni. Nie mogą siedzieć i czekać, aż klient sam zapuka do ich drzwi. Marketingowcy od samego początku musieli reklamować swoje towary, aby dokonać sprzedaży. Ponadto reklamy te musiały być bardziej agresywne niż konkurenci, aby przyciągnąć uwagę ludzi.

Warto pamiętać, że outbound marketing wyrósł na czasach kupieckich. Dziś już głównie na filmach, ale możemy zobaczyć tradycyjne targi, na których słychać głośne przekrzykiwanie się kupców, zachwalających jakość i cenę swoich produktów. I czy ktoś wtedy zastanawiał się, że zwykły targ kupiecki można określić mianem outbound marketingu? Z pewnością nie, jednak wraz z rozwojem wynalazku, jakim były media masowe oznaczało to, że zamiast kupców walczących o klientów na rynku, pojawiające się firmy konkurowały ze sobą w mediach poprzez reklamę. Przez lata zasada była tu prosta: ta z firm, która reklamą zachęci najbardziej – wygrywa.

Inbound marketing, czyli kiedy nadszedł czas na marketingowy kontratak

Pojawienie się Internetu odwróciło marketingowy świat do góry nogami. Nagle konsumenci mogli edukować się na dowolny temat, a co za tym idzie porównywać różne oferty i dopiero decydować się na zakup. Nie musieli już tylko polegać na informacjach dostarczanych przez firmy. Zaczęły powstawać fora internetowe, na których użytkownicy wymieniali się uwagami co do funkcjonalności, zalet i wad zakupionego produktu. Ludzie zaczęli nabierać coraz większej świadomości i zrozumieli, że rzeczywistość nie musi pokrywać się z reklamą. Tak właśnie powstał inbound marketing, w którym to konsument sam interesuje się produktem i decyduje na jego zakup.

Jeśli prowadzisz własną działalność, powinieneś wiedzieć, jak wyróżnić się w sieci, żeby klient mógł Ciebie łatwo odnaleźć 😊 Przede wszystkim zainwestuj w dobre pozycjonowanie strony. Przy dzisiejszej lawinie pojawiających się treści internetowych, trzeba walczyć o pierwszą pozycję w sieci. Następnie zadbaj o swoje media społecznościowe. Dziś to już pewna oczywistość, że są one kluczowym źródłem do budowania bliskiej relacji z klientem.

Jeśli prowadzisz własną działalność, Twoja aktywność w Internecie (zwłaszcza na portalach społecznościowych) sprawia, że to nie Ty przychodzisz do klienta, ale klient przychodzi do Ciebie. Inbound marketing polega na przyciąganiu potencjalnych klientów, którzy wiedzą, że mają problem i aktywnie poszukują rozwiązania.
W pierwszej kolejności postaw więc na takie social media jak Facebook oraz Instagram. Pamiętaj też, że Instagram rządzi się swoimi prawami. To portal, z którego korzystamy głownie w celach prywatnych. Dlatego niezależnie od tego jakie Twoja firma oferuje usługi, wyraź tu więcej swobody 😉 Dotyczy to przede wszystkim komunikatów kierowanych do odbiorcy. Klienci nie lubią czytać skostniałej formy tekstów. Oni lubią czasem po prostu się uśmiechnąć 😉

Inbound marketing – droga do marketingowego sukcesu?

Trzeba przyznać, że główną zaletą inbound marketingu jest przekaz, który wzbudza zaufanie odbiorcy. Porównując inbound marketing do outbound marketingu należy też zwrócić uwagę na koszty. Koszty reklamy są nieporównywalnie wyższe od kosztów prowadzenia bloga, Instagrama czy Facebooka. Nie jest to jednak dużym zaskoczeniem. Co więcej reklama nie ma takiej siły perswazji, co popularne konta społecznościowe. Łatwiej jest sprzedać produkt, gdy klient sam wykazuje swoje zainteresowanie.

Inbound marketing jest tani, ale nie darmowy! Tworząc wartościowe treści potrzeba na nie czasu. Jednocześnie firmy zwracają uwagę na swoją aktywność w sieci. Dlatego zatrudniają osoby, które zajmują się ich wizerunkiem w mediach społecznościowych.

Inbound marketing wymaga dużo pracy, a mimo to nieraz trzeba długo czekać na nadchodzące wyniki. Weźmy pod uwagę profil nowopowstałej firmy w mediach społecznościowych. Czasem musi minąć od 1 do 2 lat konsekwentnego wysiłku zanim dobra strategia przerodzi się w dobry zysk. Warto więc przemyśleć, czy na pewno chcemy podążać w kierunku jedynie inbound marketingu. Pozyskanie żywego zainteresowania produktem wymaga wzmożonego wysiłku, w przeciwnym wypadku – biznes straci konkurencyjność na rynku.

Kiedy warto stosować outbound marketing? Jakie ma zalety?

Pomimo oczywistych wad, jakimi są niewiarygodna reklama i sztuczne poszukiwanie klienta (tzw. zimne telefony, zimne maile) outbound marketing może być bardzo skuteczny. Plusem jest brak konieczności długiego czekania na efekty. Prowadząc działalność, przedstawiasz swoją ofertę, a ludzie kupują albo nie. Masz natychmiastową odpowiedź z rynku i dzięki temu wiesz co masz zmienić, nie tracąc swojego cennego czasu. Podstawą do racjonalnego wykorzystania swoich zasobów jest analiza rynku i dokładne prześledzenie głównych grup odbiorców. To do nich w pierwszej kolejności powinieneś kierować swój przekaz. Jeżeli wiesz, że tradycyjna reklama wzmocni pozytywny odbiór Twojego produktu, tym bardziej śmiało inwestuj. Za każdym razem coraz głębiej oddziałujesz produktem, który być może w niedługim okresie zakotwiczy się w podświadomości odbiorcy, a Ty zyskasz stałego klienta!

Jak możemy podsumować inbound i outbound marketing? Z pewnością nie ulegajmy stereotypom mówiącym, że outbound marketing jest przestarzały. Marketing powinien być mierzony na podstawie wyników. Oczywiście, techniki outbound marketingu nie wszędzie odniosą swoje rezultaty. Nie każda firma chce też inwestować znaczne pieniądze w działania marketingowe. W tym momencie warto zastosować techniki inbound marketingu. Jednak i tu należy pamiętać o tym, że na efekty trzeba będzie dłużej poczekać (i to bez pewności osiągnięcia sukcesu). Każdy z omówionych podejść marketingowych niesie za sobą zalety i wady. Sztuką jest dopasować do siebie strategię tak, żeby odnosić jak największe rezultaty!

Źródła:

https://neilpatel.com/blog/inbound-vs-outbound-marketing/
https://kinsta.com/blog/outbound-marketing/
https://www.youtube.com/watch?v=I-G6FyCb48Q