Inteligentne podejście do mediów społecznościowych

Media społecznościowe… kiedyś przełom w rozrywce i komunikacji. Dziś określane również jako nowoczesne narzędzie biznesowe. Zwłaszcza, gdy coraz większą rolę na rynku odgrywa sam klient.

Przeglądając portale społecznościowe, zostawiamy ślad po sobie. Czasem nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak silnie współtworzymy wirtualne społeczności. A jednak, już jedna reakcja pod postem potrafi przedstawić naszą aktywność i zaangażowanie. Dlatego firmy zrozumiały, że w komunikacji z klientem muszą zastosować zupełnie nowy przekaz. W skrócie: angażujący obie strony. Interakcja z potencjalnym nabywcą produktów/usług jest  niezwykle ważna. Bez niej, ciężko bowiem wznieść się na wyżyny konkurencyjnej pozycji rynkowej. Efektywnemu dotarciu do klienta z pewnością pomogą media społecznościowe. Jednak to od firm zależy jak mocno wykorzystają ich potencjał. Inteligentne podejście do mediów społecznościowych rzutuje na pozytywny odbiór marki. I nie tylko firmowej. Również osobistej. Dlatego dobrze jest zwrócić uwagę na możliwości jakie oferują portale społecznościowe. Jak z nich korzystać? O tym dowiemy się właśnie dzisiaj 🙂

Post ma znaczenie!

 Przyznajmy, nasza rzeczywistość skupia się wokół świata social mediów. Nie tylko gdy budujemy prywatne społeczności. W biznesie temat mediów społecznościowych jest szczególnie brany pod uwagę. Od pewnego czasu firmy postanawiają szerzej pokazywać swoją działalność. W biznesie online, media społecznościowe stają się wręcz obowiązkiem. Zasięg wpływu na klienta ogranicza się tu bowiem do działań w Internecie. Dlaczego więc warto być obecnym w social mediach? Bo to najlepsza inwestycja w pomnażanie zysków. Nie ma lepszego sposobu na zdobycie klienta i jego zaufania. Nie ma lepszego sposobu na zbudowanie solidnej marki. Konto na portalu społecznościowym otwiera wiele perspektyw. Tak dla pojedynczego użytkownika, jak dla całej firmy.

Jednak samo posiadanie profilu w mediach społecznościowych nie wystarczy. Należy nim jeszcze odpowiednio zarządzać. Co ważne, tu liczy się regularność. 3 posty można uznać za optymalną liczbę publikowanych treści w tygodniu. Nienachalnie, a jednocześnie na stałe budowane jest zaangażowanie odbiorcy. Sam post powinien też zachęcać swoją zawartością i tym, co ma do przekazania. Musi sprawić, że zechcemy go przeczytać od początku do końca. Dlatego nie powinien być zbyt długi. Mile widziane jest pisanie krótkich, treściwych zdań. Warto pamiętać, że zdecydowana większość postów jest przeznaczona dla szerokiego grona odbiorców. Dlatego taka treść powinna być przystępna dla każdego. Różnorodność w postaci zadawania pytań, wtrącania pewnych anegdot, czy nawiązań uatrakcyjni treść postu. I co najważniejsze: zawsze kluczowe jest pierwsze zdanie! To w końcu od niego zaczyna się nasza lektura…

Media społecznościowe = większy zasięg?

Nie zawsze  musi tak być. Od tego zależy wiele czynników. Choć media społecznościowe noszą w sobie potencjał, to trzeba go jeszcze dobrze wykorzystać. W social mediach nie wszystkie posty trafią do odbiorcy. Tym bardziej ważne jest podejście, które pozwoli na inteligentne ich wykorzystanie. Poza treścią i grafiką postu, ważne są także oznaczenia tzw. hashtagi. W zależności od tego gdzie publikowane są posty, hashtagi przybierają innego znaczenia. Na Facebook’u wydają się być zbędne – i rzeczywiście – nie przynoszą tam większego rezultatu. Inaczej zachowuje się Instagram, w którym to hashtag buduje popularność. Dlatego warto zastanowić się jakie oznaczenia dobierać, aby wybić się na rynku i zdobyć jak największą liczbę odbiorców. Hashtagi powinny być popularne, odpowiednio dopasowane do postu, jak i samej branży. Z badań przeprowadzonych przez firmę TrackMaven wynika, że 11 hashtagów stanowi optymalną liczbę, która przynosi największe efekty. Warto też na bieżąco śledzić wyniki i analizować profil swojego odbiorcy. Zwłaszcza jeśli Internet oferuje takie możliwości. Istniejące narzędzia do analizy social mediów pozwalają na dokładną ocenę działań, tym samym eliminując ryzyko pojawienia się błędów. Ich liczba na rynku rośnie, co daje użytkownikom szeroki wybór, a stosunkowo niskie koszty równają się inwestycji na każdą kieszeń.

A co z reklamą? W końcu to ona przynosi rozpoznawalność. Bez reklamy żadna firma nie byłaby w stanie zaistnieć na rynku. Profil w mediach społecznościowych to nie wszystko. I znów: jak inteligentnie go wykorzystać? Aby zyskiwał na popularności, trzeba podjąć pewne kroki. Do takich można zaliczyć wprowadzenie tzw. Ads in Stories. Skoro już pozostajemy w świecie social media, to tam stwórzmy reklamę. Wbrew pewnym przekonaniom konto nie musi do tego posiadać dużej liczby obserwujących. Taka sytuacja dotyczy linków umieszczanych na reklamowych Stories, do których potrzebna jest popularność sięgająca co najmniej 10 000 użytkowników. Dlatego każda firma obecna w social mediach może korzystać z możliwości reklamy. Jedynym warunkiem jest posiadanie konta reklamowego na Facebook’u. Dzięki temu reklama może być obecna również na Instastories. Taki krok zagwarantuje firmie większe perspektywy w postaci szerokiej grupy odbiorców, którą tworzą –   a jakże – użytkownicy mediów społecznościowych.

Social media tworzą ludzie

 Zyskanie sympatii swoich odbiorców to klucz do odniesienia sukcesu. Tym bardziej w social mediach, w których użytkownik jawnie reaguje na wyświetlane treści. Interakcja z odbiorcą to przyszłość  każdej firmy, której zależy na zbudowaniu wiarygodności w sieci. Dlaczego zatem nie wykorzystać potencjału, jaki skrywa w sobie sam odbiorca? Wydaje się, że dzięki postom użytkownicy dowiadują się o konkretnej działalności… ale czy tylko? Czy czasem sami nie pracują na jej efekty?

Z tym również wiąże się inteligentne podejście do mediów społecznościowych.

Chyba każdy doświadczył kiedyś zjawiska zwanego prokrastynacją. Może nawet częściej niż nam się wydaje? 😉 Istotnie, większość z nas dopisze scrollowanie postów do swojej codzienności. Przeglądając posty, zawsze trafią się takie, które zwrócą naszą uwagę. Wtedy klikamy, zostawiamy reakcję i… powiększamy zasięg. Nawet screen przesłany w prywatnej wiadomości jest naszą promocją dla czyjejś działalności. Choć nie dostajemy za to zapłaty, działamy na rzecz rozwoju danej marki, tworząc zjawisko nazywane biznesem prokrastynacyjnym. A teraz zastanówmy się ile razy byliśmy poproszeni o wypełnienie krótkiej ankiety? Ile razy wzięliśmy udział w konkursie, w ramach którego udostępnialiśmy promocyjne posty? Na to wszystko składa się nasza chwila czasu, niepozorna, a stanowiąca o sile marki.

Media społecznościowe to absolutna podstawa każdego biznesu. Dziś trudno mówić bez nich o sukcesie w branży. Dlatego tym bardziej warto wiedzieć jak z nich korzystać. Umiejętne stosowanie i efekt gwarantowany!