Jak budować markę osobistą i dlaczego warto?
Personal branding to strategiczny proces zarządzania wizerunkiem danej osoby. Co to oznacza? Obejmuje działania zmierzające do realizacji jej konkretnego celu, uwzględniające czynniki otoczenia, np. warunki społeczne. Takie biznesowe podejście do budowania swojej obecności w branży wymaga świadomości konsekwencji, jakie niosą za sobą poszczególne decyzje. Tym bardziej że rozpoznawalność jest skutkiem budowania marki osobistej, a nie celem jej konstruowania, i nawet najmniejszy błąd może prowadzić do niekorzystnego postrzegania przez innych.
O marce osobistej mówi duża część świata biznesu i marketingu, dlatego w tym artykule zastanowimy się, jak zarządzać swoim wizerunkiem i jak pokazać swoją unikalność. Wymienimy też korzyści, jakie niesie za sobą personalbranding. Czytaj dalej, by poznać odpowiedzi 🙂
Czym jest personalbranding?
To wszystko to, co mówią o nas inni ludzie i jak nas postrzegają klienci, współpracownicy, rodzina… Nie obejmuje tylko zawodowej część życia, ale także tej prywatnej. Marka osobista dostarcza światu jakąś wartość (wiedzę, umiejętności, kompetencje, kontakty), jednocześnie wywołując emocje. Z tego wynika jej ogromna siła, która pomaga w budowaniu relacji, a nie tylko dokonywaniu transakcji.
Personal branding wymaga jednak stałej aktualizacji wiedzy dotyczącej naszej branży. Doskonalenie się w swojej specjalizacji jest tutaj kluczowe. Powinniśmy również testować nowe narzędzia (np. serwisy społecznościowe). Jeśli chcesz budować markę osobistą, musisz być gotowy na ciągłą pracę – uczyć się nowych rzeczy i zmieniać swoją perspektywę.
Dlaczego powinieneś zainteresować się budowaniem marki osobistej?
Personal branding niesie za sobą mnóstwo korzyści. Przede wszystkim pomaga wyróżnić się na tle konkurencji – zarówno jako osoba na rynku pracy, jak i firma, w której pracujesz. Wzmacnia Twoją pozycję względem innych pracowników lub kandydatów do pracy oraz wspiera konkurencyjność biznesu.
Kolejną zaletą personalbrandingu są… emocje! Dzięki nim zostajemy zapamiętani na dłużej, co znacznie ułatwia proces budowania relacji z otoczeniem – np. klientami, kontrahentami, przedstawicielami instytucji. W ten sposób budowana jest też ich lojalność i zaufanie. Powiązania są bardziej osobiste, co wpływa na zaangażowanie i prowadzi do rekomendacji.
Dzięki uzyskanym w tym procesie informacjom możesz również lepiej dopasować ofertę do potrzeb nabywców i być bardziej elastycznym w nagłych sytuacjach. Z kolei networking tworzy sieć osób potencjalnie wspierających Twój biznes lub firmę, której jesteś częścią.
Spójrzmy jeszcze na markę osobistę z innej perspektywy. Praca nad nią to okazja do odkrycia swoich mocnych stron i ich podkreślania w różnych sytuacjach. Skutkiem jest także świadomość słabości, które warto wyeliminować. Taka wiedza o sobie i rozwój to korzyść zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym.
Jak personalbranding wpływa na biznes?
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, personalbranding to dobry sposób na nawiązywanie relacji z klientami i ich lepsze poznanie, co z kolei wpływa na lepsze dopasowanie oferty do ich oczekiwań. Skutkiem jest postrzeganie produktów i usług jako o wyższej jakości, bo za nimi stoi konkretny człowiek, który odpowiada za to, co sprzedaje. Firma konkuruje wartością, a nie ceną, która w pewnym stopniu traci na znaczeniu. Innym aspektem budowania relacji z klientami jest ich doświadczenie wynikające z kontaktu z marką, które jest bardziej… rzeczywiste.
Personal branding wpływa też na wyższe zarobki pracowników budujących swoją markę osobistą i zysk przedsiębiorstwa, w którym pracują. Korzystają z niej osoby dopiero szukające swojego miejsca na rynku pracy, na początku swojej kariery zawodowej, chcące się przebranżowić lub założyć własny biznes, ale także wieloletni eksperci różnych dziedzin.
Jak zacząć budować markę osobistą?
Proces budowania marki osobistej możemy podzielić na kilka etapów. Pierwszym z nich jest analiza. Zacznij od sprawdzenia, co kryje się pod Twoim imieniem i nazwiskiem w wyszukiwarce, jakie posty są widoczne w mediach społecznościowych, czy widzisz są Twoje publikacje na portalach branżowych itd. Porozmawiaj z rodziną, znajomymi i współpracownikami – dowiedz się, co mówią o Tobie inni. Zrealizować ten punkt możesz też poprzez konsultacje z ekspertem zajmującym się wizerunkiem.
Kolejny etap polega na określeniu przez Ciebie celu. Zastanów się, co chcesz osiągnąć poprzez budowanie swojej marki i dlaczego uważasz, że jest to ważne. Świadomość kierunku, w jakim podążasz, znacznie ułatwi Ci pracę przy kolejnych elementach strategii.
Kiedy już wiesz, jak obecnie prezentuje się Twoja marka i powód, dla którego chcesz nad nią pracować, przejdź do określenia przyszłego postrzegania Twojej osoby i sposobu, w jaki przeprowadzisz tę zmianę. W tym kroku poznaj swoją grupę docelową – bądź jej częścią! Pamiętaj, że nie możesz trafić do wszystkich – wybierz konkretną grupę docelową i stawiaj na bezpośredni kontakt.
Potem przejdź do określenia kanałów komunikacji i strategii treści. Bądź w tym autentyczny i naturalny – Twoi odbiorcy wyczują nieszczerość i brak swobody. Dawaj im wartość, przydatną wiedzę lub umiejętności, których poszukują, ale nie obiecuj więcej, niż możesz im zaoferować. Specjalizuj się w czymś i stawiaj na konsekwentne działania, które stworzą spójność, będącej efektem świadomości celu i kierowania jednoznacznego przekazu. W ten sposób zbudujesz swoją wiarygodność.
Pamiętaj też, że możesz wybierać spośród różnych mediów społecznościowych, jednak warto rozważyć inwestycję w niezależną stronę internetową. Bierz udział w wydarzeniach branżowych, współpracuj z przedstawicielami innych firm. Wybieraj to, co najlepiej wesprze Twoje działania i przekona Twoich odbiorców.
Pewnie jeszcze zastanawiasz się, jak do nich trafić? Tutaj potrzebne będą wnioski, jakie wyciągniesz ze wszystkich poprzednich kroków, a w szczególności z analizy obecnej sytuacji i rozmów w pierwszej fazie tego procesu. Pomogą Ci one znaleźć wyróżniki Twojej marki osobistej, oryginalne cechy, dzięki którym staniesz się widoczny.
Czas na ostatni etap! Jest nim mierzenie efektów działań. Oceń, czy zrealizowałeś swoje cele. Jeśli nie, oszacuj stopień wcielenia ich w życie. Wyciągnij wnioski na przyszłość i… wracaj do pracy! 😉
Budowanie marki osobistej jest tak naprawdę znacznie prostsze niż przypuszczasz! Możemy obserwować inne osoby będące w naszej branży, szukać możliwości rozwoju, wybierać różne kanały komunikacji i formaty dostarczanych przez nas treści. Początki mogą się wiązać z zagubieniem i mnóstwem dodatkowych pytań, na które trzeba odpowiedzieć, ale warto skorzystać z możliwości personalbrandingu!