JAK MAREK STAŁ SIĘ MARKĄ, czyli jak zbudować skuteczną markę osobistą?

Niezależnie czy tego chcemy, czy nie, każdego dnia jesteśmy wystawieni na tysiące opinii na swój temat. Oceniamy samych siebie, ale przede wszystkim oceniają nas inni. Postrzeganie nas przez siebie samych bardzo często różni się od tego jak widzą nas inni ludzie- z naszego najbliższego otoczenia, rodzina, przyjaciele, współpracownicy, szefowie, dalsi znajomi, czy nowo poznane osoby.

Świadome zarządzanie swoim wizerunkiem to wspaniała umiejętność, której możemy się nauczyć.
Podstawą do budowania swojej marki osobistej jest rzetelny wgląd w siebie, w swoje mocne i słabe strony, poznanie swoich zasobów, ograniczeń, możliwości i potencjału.

Jakkolwiek nie poprowadzisz narracji na swój temat, ważne, abyś był autentyczny i szczery, bo każda niespójność i podkoloryzowana prawda szybko wyjdą na jaw, a to nie zostanie łatwo wybaczone:) Jeśli jesteś naturalny, żyjesz w zgodzie ze sobą, swoimi wartościami, a to, co chcesz powiedzieć światu o sobie jest szczere i prawdziwe, bez większego wysiłku, z pomocą kilku prostych narzędzi zbudujesz swoją silną i atrakcyjną markę osobistą.

Oto kilka wskazówek jak to zrobić:

1. Zacznij od przygotowania swego rodzaju matrycy obrazu samego siebie. Możesz wykreować ją sam lub skorzystać z gotowych narzędzi dostępnych w literaturze. To narzędzie pomoże Ci ułożyć w głowie wiedzę na temat tego jak postrzegasz sam siebie, a jak widzą Cię inni.

Usiądź wygodnie w fotelu, odpręż się, zadbaj o to, aby nic wokół nie zakłócało Twojego spokoju. Zamknij oczy i spróbuj wyobrazić sobie swoją wymarzoną markę osobistą – swój wygląd ( jaki masz kolor, oczu, ile masz wzrostu, jaki masz usta, jakie jest Twoje ciało?

Zastanów się jakimi ludźmi się otaczasz, jak wyglądają Twoje relacje z otoczeniem, z bliskim znajomymi, współpracownikami.

Pomyśl o swojej przyszłości, czy jakieś nieprzepracowane sprawy nie ciążą na Tobie i nie pozwalają pójść do przodu?
Zanurz się w teraźniejszości, zastanów się w jakim punkcie swojego życia dziś jesteś.
Pomyśl także o swojej przyszłości – co chciałbyś osiągnąć i kim być (w sensie dosłownym i przenośni) za kilka lat?
Spróbuj określić jakie masz marzenia, plany, wizje. Jak wygląda teraz Twoja marka osobista? Czy jest uśmiechniętym optymistą, czy raczej zgorzkniałym pesymistą? Jak się to ma do Twoich wyobrażeń o przyszłości?

Teraz zrób krótkie podsumowanie i zastanów się, co czuje osoba, którą widzisz w swoim wyobrażeniu? Jak wygląda? Jak się porusza? Co mówi?

Oczywiście im szersza będzie lista twojej matrycy, tym lepiej, ale nie popadaj też w przesadę. 16-20 punktów w zupełności wystarczą.

Po przygotowaniu matrycy, zostaw ją na chwilę, nie analizuj jej i niczego nie oceniaj, nie wystawiaj diagnozy. Zastanów się tylko nad tym, jak dalece stworzona matryca różni się od obecnej sytuacji.

Oprócz powyższej matrycy możesz przygotować sobie listę kilkunastu pytań na które spróbuj szczerze odpowiedzieć:

Chcę/ Nie chcę
Lubię/Nie lubię
Marzę/ Boję się
Kocham/Nienawidzę
Inspiruje mnie/ Zniechęca mnie
Wierzę, że/Nie wierzę
Chcę być/Nie chcę być

Po przeanalizowaniu powyższej listy czy też matrycy skonfrontuj kondycję swojej obecnej marki osobistej z tą idealną, wymarzoną, którą wykreowałeś w swojej wyobraźni. Zastanów co lubisz w swojej obecnej marce, co przybliża Cię do wymarzonych celów, a co ewidentnie przeszkadza w ich osiągnięciu. Zastanów się, co warto w tej strukturze pozostawić, a nad czym warto się pochylić i co zmienić.
Pamiętaj o tym, iż świadome budowanie własnego wizerunku doprowadzi Cię tam dokąd chcesz dojść, krok po kroku, bez niepotrzebnego błądzenia.

2. Poszerz optykę swojej marki osobistej w różnych obszarach swojego życia.
Nasze życie składa się z wielu różnych płaszczyzn i przestrzeni, w których funkcjonujemy. Jest to zarówno przestrzeń życia prywatnego, społecznego, zawodowego a nawet narodowego.
Odgrywamy w swoim życiu różne role społeczne: jednocześnie być może jesteś rodzicem/dzieckiem pracownikiem lub szefem. W każdej z tych przestrzeni jesteś marką. Zastanów się nad każdym z tych obszarów i zrób podobne ćwiczenie, zaprezentowane w punkcie 1-wszym. To sporo pracy, ale naprawdę nie pójdzie ona na marne:)
Dobrze zbudowana marka osobista osadzona w autentycznej relacji z samym sobą zaowocuje realizacją nawet tych najbardziej oddalonych i być może pozornie nierealnych aktualnie celów.

3. Znajdź swój własny archetyp.
W procesie kreowania własnego brandu sięgnij po archetypy marki znane z marketingu. Dla przypomnienia tego zagadnienia poniżej znajdziesz 12 używanych w procesie brandingu archetypów marki (jeśli chcesz dowiedzieć się więcej w tym temacie, zajrzyj do naszego artykułu: Nasz leniwy umysł, czyli o archetypach marki).

Mędrzec
Niewinny
Odkrywca
Magik
Błazen
Zwykły gość
Opiekun
Kochanek
Władca
Bohater
Buntownik
Kreator

Po zapoznaniu się ze wszystkimi archetypami zdecyduj, którym z nich będzie Twoja marka. Tutaj znów powraca kwestia autentyczności Twojej marki. Pamiętaj, że archetyp powinien idealnie pasować do Twojej osobowości, do celów jakie stawiasz przed sobą oraz do roli jaką aktualnie realizujesz.

Oczywistym jest, że jednocześnie funkcjonujesz w różnych rolach życiowych i że w każdym z obszarów swojego życia będziesz posługiwał się innym archetypem marki np: w życiu prywatnym zastosujesz archetyp kochanka, w pracy kreatora, a w relacji z dzieckiem opiekuna.

Abyś nie zabłądził w labiryncie różnych życiowych ról i pasujących do nich archetypów, uporządkuj swoją dotychczasową wiedzę za pomocą krótkiej listy swoich aktualnych ról społecznych. Do każdej z pozycji dopasuj archetyp.

Dziecko
Mąż/Żona – Partnerka/Partner
Przyjaciel
Pracownik
Szef
Nauczyciel
Uczeń
Etc.
Przygotowanie takiej listy pomoże Ci w uporządkowaniu zebranej dotychczas wiedzy o sobie samym.

4. Stwórz matrycę swojego personal brandu.

Wiesz już całkiem dużo o sobie, jesteś świadomy swojego potencjału, tego dokąd zmierzasz oraz co należy poprawić w obecnym wizerunku, aby droga do upragnionych celów była mniej wyboista.
Przejdź wiec do kolejnego kroku, który stanie się jeszcze większym źródłem wiedzy o sobie samym. Stwórz swoją własną historię, taką, jakiej sam z przyjemnością będziesz słuchać.
Jak to zrobić? Użyj do tego celu poniższego schematu:

ARCHETYP:

WROGOWIE:

SOJUSZNICY:

BROŃ:

PRZEDMIOTY:

WYGLĄD:
SCENA:

MORAŁ:

WĄTKI:
ROLA:

JĘZYK:

ZACHOWANIA:

PROBLEMY:

CELE:

WARTOŚCI:

PRZYSZŁOŚĆ:

WIZJA:

STOP:

 

Nie interpretuj wszystkich pozycji zbyt dosłownie, pamiętaj, że wróg nie musi oznaczać konkretnej osoby, to może być jakaś Twoja wada, która oddala Cię od realizacji marzeń, celów. Broń to Twój potencjał i zasoby. Przedmioty to rzeczy, których będziesz używać posługując się konkretnym archetypem. Dla ułatwienia- gdy będziesz posługiwać się np. archetypem kochanka raczej nie wybierzesz stroju sportowego, w którym biegasz na siłownię.

Morał to wniosek jaki będą wyciągać ludzie po spotkaniu z Tobą. Wątki to tematy o jakich będziesz rozmawiał np: podczas spotkań z klientami. Rola stanowi to, kim jesteś w danym archetypie, a język i zachowania to styl komunikacji jaki zastosujesz w konkretnych rolach życiowych. Inaczej bowiem będziesz się wypowiadał jako rodzic, a zupełnie inaczej np. jako szef czy pracownik.
No i najważniejsza kwestia – jakie problemy innych ludzi może rozwiązać twoja marka osobista i jakie cele osiągniesz posługując się konkretnymi archetypami.

Świadome i skuteczne budowanie personal brandu polega na skrupulatnym doborze różnych form wyrażania siebie w przemyślany i spójny sposób. Powinieneś zadbać zarówno o swój wygląd, słownictwo, czy sposób zachowywania się w określonych sytuacjach, zarówno zawodowych, jaki i prywatnych. Każda niekonsekwencja wprowadzi Twoje otoczenie w dysonans poznawczy, a nasze mózgi bardzo tego nie lubią. Naturalną tendencją naszego mózgu będzie redukcja tego nieprzyjemnego stanu, co w rezultacie może się okazać dla Ciebie bardzo bolesne i przykre. Wywołując u ludzi dysonans poznawczy blokujesz przepływ skutecznej komunikacji na linii TY-Odbiorcy.

Wyobraź sobie, że pełnisz rolę PR-owca i masz świetne kompetencje w tym zakresie. Wychodzisz na scenę i przemawiasz do wypełnionej słuchaczami sali. Masz wiele wartościowych treści do przekazania, ale nawet te najwyższej jakości muszą być poparte odpowiednim stylem bycia, estetyką wyglądu (tak z pozoru nieistotne kwestie jak czyste paznokcie i odpowiedni makijaż mają ogromnie znaczenie!). Czy wzbudzisz zaufanie słuchaczy, gdy opowiadając o wprowadzeniu na rynek najnowszego modelu silnika do samolotów odrzutowych będziesz posługiwać się zbyt luźnym w stylu słownictwem oraz nadmierną ilością wyrażeń kolokwialnych? Albo gdy prowadząc naukowy wykład ubierzesz zbyt wyzywający strój?

Pamiętaj więc, że tak jak każda marka na rynku powinna mieć spójną i przemyślaną strategię działania, tak samo Ty jesteś odpowiedzialny, by zadbać o samodzielne pisanie historii o tym, kim jesteś.
Stań się nie tylko pisarzem własnej autobiografii, ale również reżyserem ekscytującego filmu ze świetną i wciągającą historią. Powodzenia w tej fascynującej przygodzie Twojego życia i osiągaj to o czym marzysz!

Jeśli interesuje Cię pogłębienie tej tematyki zapraszamy na indywidualne konsultacje z budowania marki osobistej. Napisz lub zadzwoń!