Jak stworzyć skuteczny landing page?

Czy myśl o przygotowaniu skutecznego landing page’a mrozi Ci krew w żyłach? Niepotrzebnie! Wystarczy, że określisz jego cel, przygotujesz odpowiednie treści i utrzymasz prostą formę strony, a wskażesz użytkownikowi właściwą drogę. Jesteś gotowy na poznanie wszystkich kluczowych elementów? Czytaj dalej!

Cele landing page’a

Landing page, czyli inaczej strona lądowania, strona docelowa lub strona produktowa, to narzędzie, dzięki któremu Twoja firma może pozyskać ważne dla siebie informacje lub generować sprzedaż. Wszystko zależy od celu, jaki ma realizować. A do wyboru mamy m.in.:

  • zapis do newslettera,
  • sprzedaż produktu,
  • wypełnienie ankiety,
  • założenie konta w witrynie
  • zapis na webinar.

Jednocześnie ważne jest, aby 1 strona lądowania pomagała w realizacji 1 konkretnego celu. Jeśli będzie ich więcej, użytkownik się zgubi i… nie wykona żadnej czynności. Pamiętaj o tym nawet wtedy, gdy Twojej firmie zależy na kilku działaniach ze strony odbiorców. Na pewno jest taki cel, który można określić najważniejszym – na początku postaw właśnie na niego! Resztą zajmiesz się później!

Skąd pozyskiwać ruch na stronę lądowania?

Nie tylko cele landing page’a mogą być różne, ale też źródła ruchu. Przed przystąpieniem do realizacji kampanii zastanów się również nad kanałami, w których są Twoi odbiorcy i potencjalni klienci oraz w jaki sposób chcesz ich poinformować np. o nowym produkcie lub darmowym szkoleniu online.

Poniżej nasze przykłady:

  • strona internetowa lub blog firmowy,
  • social media,
  • reklamy w mediach społecznościowych (np. Facebook Ads),
  • e-mail marketing,
  • wyniki w wyszukiwarkach,
  • reklamy Google Ads.

Elementy landing page’a

Znając cel i sposób dotarcia do użytkowników, przejdźmy do opracowania kluczowych elementów każdej strony lądowania.

Nagłówek

Zacznij od nagłówka! Niech będzie dalszą częścią komuniku z reklamy, jej uzupełnieniem. Powinien nieść jasny przekaz, aby od samego początku odbiorca rozumiał, czego dotyczy dana strona i jaki jest jej cel.

Treści

Przygotowując treści na stronę docelową, musimy pamiętać, że dzieli się ona na 2 części: “above thefold” i “below the fold”. Pierwsza z nich to wszystko to, co widzimy zaraz po przejściu do witryny, a druga to pozostałe informacje znajdujące się poniżej.

Sekcja “above the fold” to miejsce na pokazanie najważniejszej korzyści wynikającej z podjęcia działania i przekazanie emocji, które się z nim łączą. Co powinno się znaleźć wysoko na stronie? Nagłówek, krótki tekst wyjaśniający, logotyp, grafika i CTA (wezwanie do działania).

W sekcji “below the fold” umieść bardziej rozbudowaną charakterystykę produktu, wydarzenia, badania… Jeśli zastanawiasz się, jak długi powinien być taki tekst, nie mamy dla Ciebie jednoznacznej odpowiedzi. Przyjmuje się, że im droższy produkt, bardziej kompleksowe rozwiązanie lub działanie wymagające większego wysiłku/nakładu czasu, tym opis powinien być dłuższy, żeby szczegółowo pokazać jego możliwości i wyjaśnić wszelkie wątpliwości.

Zdjęcia/grafiki

Kiedy mamy już przygotowany nagłówek i teksty, przejdźmy do wyboru zdjęć lub grafik. Najskuteczniejsze będą te, które nawiązują do oferty i wskazują na konkretną korzyść.

Formularz zapisu i CTA

Ostatnimi obowiązkowymi elementami landing page’a są formularz zapisu/zakupu i CTA. Powinny być one widoczne w sekcji “above the fold”, tak aby użytkownik od razu po wejściu na stronę wiedział, czego od niego oczekujesz. Jeśli to możliwe, ogranicz liczbę pól w formularzu (np. do imienia, nazwiska i adresu e-mail). Im ich więcej, tym mniejsza szansa na wypełnienie wszystkich i dokończenie procesu zapisu/zakupu.

Element dodatkowy: rekomendacje

Jest jeszcze nieobowiązkowy składnik strony docelowej. Mamy na myśli… rekomendacje! Sprawdzą się wtedy, gdy Twój cel wiąże się z dużą inwestycją (czasu, pieniędzy) ze strony odbiorcy lub przekazaniem wielu informacji. Dzięki wypowiedziom Twoich dotychczasowych klientów i/lub partnerów biznesowych, zyskujesz zaufanie odbiorców i budujesz swój autorytet.

Cechy skutecznej strony docelowej

Aby strona lądowania przynosiła efekty, miej na uwadze kilka cech, które powinna spełniać.

Prostota

Nie zamieszczaj elementów, które mogłyby rozproszyć uwagę odbiorcy. Usuń menu strony, dodatkowe linki i przyciski niezwiązane z Twoim celem. Strona powinna być responsywna i właściwie zaprojektowana pod kątem UX, a treść czytelna.

Przydatne będą też zasady webwritingu – pogrubienia, wypunktowania, zmiana wielkości napisów, które ułatwią odnalezienie się w tekście i jego szybsze przeczytanie.

Spójność

Spójność zarówno pod względem przekazywanej treści, jak i identyfikacji wizualnej. Strona lądowania powinna wyraźnie nawiązywać wyglądem i treściami do reklam, które na nią prowadzą, i jednocześnie być spójna z działalnością marki, oddawać jej charakter, zapewniać poczucie bezpieczeństwa. Pomoże w tym umieszczenie logotypu i przygotowanie całego projektu w kolorach charakterystycznych dla danego brandu.

Widoczność

Ostatnia zasada polega na umieszczaniu słów kluczowych w najważniejszych miejscach – w nagłówku, śródtytułach, adresie witryny, metaopisie, podpisach obrazków oraz w samej treści.

Jak widzisz, tworząc skuteczny landing page, trzeba mieć na uwadze kilka ważnych aspektów, które ułatwiają Twoim odbiorcom korzystanie ze strony. Dzięki temu użytkownicy kierowani są tam, gdzie chcesz ich zaprowadzić, a efektem jest realizacja Twoich celów. Mamy nadzieję, że od teraz ten proces stanie się dla Ciebie łatwiejszy!