Key visual – wyróżnij się spójnym motywem graficznym!

Key visual (w skrócie KV), czyli charakterystyczny wzór wizualnej części komunikacji Twojej marki jest widoczny we wszystkich materiałach promocyjnych i użytkowych z nią związanych. Dlatego pełni ogromne znaczenie w przekazywaniu idei brandu i jego cech charakterystycznych, wyróżniających na tle konkurencji. Powtarzalność wybranych elementów składających się na ogólny obraz obietnicy składanej grupie docelowej buduje rozpoznawalność i wiarygodność niezbędne w dotarciu do klientów. Jak opracować key visual i dlaczego znacznie ułatwi Ci on proces komunikacji z odbiorcami marki? Dowiesz się tego poniżej!

Jakie funkcje pełni key visual?

Twoja marka komunikuje się nie tylko za pomocą słów, ale też obrazów. Możesz tworzyć najlepsze teksty na stronę i do mediów społecznościowych, ale jeśli wizualna strona Twojej marki nie komunikuje tego samego albo, co gorsza, przedstawia coś sprzecznego, nie zbudujesz silnego wizerunku.

Key visual łączy wszystkie elementy w całość, uspójnia komunikację wizualną, ale też ogólną komunikację całej marki. Wzmocniony za pomocą obrazu przekaz i pożądany odbiór marki naprowadza odbiorcę lub klienta na właściwe rozpoznanie marki, dzięki czemu w wielu przypadkach logo nie musi być widoczne na każdym materiale związanym z marką. Jednocześnie KV sprawia, że logo jest bardziej zapamiętywalne.

Za pomocą KV marka przekazuje charakterystyczne dla niej wrażenia, a odbiorcy je rozpoznają i przypisują konkretnej marce. Z łatwością mogą więc rozpoznać daną markę wśród innych i ją zapamiętać, a to prowadzi do strategicznego pozycjonowania.

Motyw graficzny przekazuje ideę marki za pomocą wyrażanych emocji i odczuć. Stanowi to podstawę dla skojarzeń związanych z marką w umysłach odbiorców. Kiedy powiązanie emocjonalne jest silne, masz szansę budować trwałe relacje ze swoimi klientami.

Ostatnia wymieniona przez nas funkcja na pewno Cię ucieszy, bo key visual minimalizuje czas potrzebny na przygotowywanie kolejnych materiałów graficznych dla marki! Jeśli przygotujesz wzór komunikacji na poziomie obrazu, zadbasz o charakterystyczne dla Twojego brandu elementy, łatwiejsze będzie przygotowanie nowych grafik do mediów społecznościowych, ulotek czy folderów z ofertą 🙂

Cechy idealnego KV

Cechy idealnego KV

Key visual powinien spełniać kilka warunków, aby realizować cele komunikacyjne marki. Poniżej znajdziesz listę najważniejszych czynników prowadzących do wizualnego sukcesu.

  1. Motyw graficzny musi być łatwy do zrozumienia, prosty i klarowny. Powinien trafnie komunikować przekaz Twojej marki.
  2. Opracowany key visual powinien być dopasowany do grupy docelowej i składać konkretną obietnicę wartości, jaką otrzymają jej przedstawiciele w wyniku kontaktu z brandem.
  3. Oryginalny KV przyciąga uwagę – bez dotarcia do określonej grupy ludzi nie wygenerujesz sprzedaży! Podkreślając najważniejsze cechy i wartości marki, wyróżnisz ją też na rynku i sprawisz, że konkurencja będzie dla Ciebie mniejszym zagrożeniem.
  4. Kiedy zaczniesz używać wizualnego języka swojej marki, bądź w tym konsekwentny. Łatwiej będzie ją zapamiętać i zbudować w ten sposób jej wiarygodność.
  5. Pamiętaj o tym, aby spójność nie zastąpiła elastyczności i użyteczności. KV musi być łatwy do zaadaptowania na inne formaty i elementy, również te, których nie planujesz w momencie opracowywania linii graficznej.

Jak powstaje key visual?

Przygotowanie key visualu składa się z kilku etapów. Pierwszym z nich jest… brief! To z niego poznajemy najważniejsze informacje o marce, jej celach i planach na przyszłość, przeznaczeniu, grupie docelowej i stosowanych dotychczas rozwiązaniach (nie tylko graficznych!).

Na ich podstawie generujemy pomysły, szukamy nowych sposobów przedstawienia idei marki i jej wyróżników oraz organizujemy liczne burze mózgów. W ich wyniku wyłania się kilka propozycji, które dopracowujemy, aby przedstawić klientowi. Każda z nich jest inna – przedstawia markę z różnych perspektyw.

Warto też wprowadzić charakterystyczny element graficzny – obecny w komunikacji wizualnej tylko tej jednej marki. Jednocześnie powinna mieć miejsce praca nad logo, bo wzajemnie uzupełniają się z key visualem.

Kiedy klient wybierze key visual i logo, możemy przejść do opracowania kolejnych elementów graficznych i materiałów, np. projektu strony internetowej, banerów do social mediów lub folderów z ofertą.

Przygotowanie key visualu

Z czego składa się KV?

Key visual składa się ze wszystkich graficznych elementów, które marka będzie wykorzystywać w swojej komunikacji. To odpowiednio dobrane fronty, zdjęcia i ich układ (ułożenie bloków tekstowych i fotografii, ilustracji względem siebie).

Typografia powinna oddawać charakter marki, a wybrane fonty nawiązywać do tych znajdujących się w logo. Nie muszą jednak być to te same fonty! Spójność na tym poziomie oznacza też zachowanie kształtu i wielkości liter dla poszczególnych funkcji tekstów (tzn. zachowany styl bloków z tekstem na ulotkach itd.).

Fotografie powinny przedstawiać podobne kadry i mieć jednakową stylistykę – pomogą Ci w tym te same lub podobne filtry/ parametry stosowane podczas procesu obróbki. Nie zapomnij o charakterystycznych kompozycjach! Dzięki nim możesz budować swoją rozpoznawalność!

Ilustracje zawierają charakterystyczne ikony i oznaczenia. Sposób ich umieszczania na grafikach również powinien wynikać z tego, co za ich pomocą chce przekazać marka.

Całość KV uzupełniają kolory. Są one widoczne zarówno w tekstach, ilustracjach, jak i fotografiach. Zwróć szczególną uwagę na to, co komunikują poszczególne z nich, ale także ich połączenia!

Pokaż swoim klientom świat, jakiego się spodziewają!

Logo jest furtką do świata marki, a key visual tym, co znajdziesz po przekroczeniu jej progu 🙂

Dlatego ich jednoczesne opracowywanie jest ważne, aby nie zawieść odbiorców marki i nie zniszczyć pierwszego wrażenia, jakie wywołuje. Zanim wybierzesz key visual i zaczniesz stosować poszczególne elementy motywu graficznego, upewnij się, że przekazuje to, na czym Ci zależy, a potem… zapraszaj do świata swojego brandu kolejnych klientów 🙂