Live commerce przyszłością marketingu i sprzedaży?

Z roku na rok, sprzedaż e-commerce otwiera się na coraz więcej możliwości. Nie tylko rozwój technologii, ale również początek pandemii sprawił, że jesteśmy bardziej skłonni do zakupów przez internet. Przeglądanie barwnych stron i przyciągających oko obrazków od zawsze stawiano na pierwszym miejscu. Jednak czy musi to klientowi wystarczyć? Oczywiście że nie, zwłaszcza teraz, gdy znad Oceanu dopływają do nas amerykańskie trendy na live commerce. Co oznacza ten termin i jak go wykorzystać w sprzedaży? Dlaczego warto poznać to narzędzie? O tym dzisiejszy wpis.

Konsument to baczny obserwator

Lubimy polegać na swoim wzroku. Oceniamy to, co zwraca naszą uwagę: kształty, wygląd i cały wizerunek, który ostatecznie składa się w całość. Ładną, bądź brzydką, to zależy co lubimy i na czym nam w tym momencie zależy. Pewna zasada pozostaje bez zmian: dobra reklama musi być widoczna. Coraz częściej rezygnuje się przy tym z tradycyjnych kanałów na rzecz stale rozwijających się social mediów. To na nich umieszcza się promocje produktów, korzystając z usług influencerów. Jednak sam obraz to za mało. Do ulubionych możemy zaliczyć filmy wideo. To one odgrywają coraz większą rolę w naszym postrzeganiu produktów. Nic dziwnego, że na kanwie ruchomego obrazu, zrodził się coraz bardziej popularny live commerce 😉

Czym dokładnie jest live commerce?

Z pewnością każdy z nas widział sprzedawcę, który poleca produkty w sklepie. Jednak do sklepów stacjonarnych zaglądamy rzadziej niż kiedyś. W dzisiejszym czasie coraz bardziej podążamy za trendami rozwijającej się technologii. Przekraczamy wirtualny próg sklepu, wchodząc na strony internetowe. Zatem live commerce to mówiąc w skrócie: sprzedaż na żywo. Z tym, że… przez internet. W live commerce widzimy osobę, która przedstawia i zachęca do zakupu produktu, wymieniając jego zalety. W międzyczasie odpowiada na pojawiające się pytania widzów. Wydaje się to dość oczywiste, jednak trzeba pamiętać, że aby stosować live commerce trzeba się tego narzędzia nauczyć. Tylko tak będzie można odnieść sukces w efektywnym dotarciu i posiadaniu zadowolonego klienta.

5 zasad live commerce

Wiemy już, że skuteczna sprzedaż internetowa to ta, która wykorzystuje przekaz video. Żeby ją jednak podtrzymać nie wystarczy raz na jakiś czas „wypuścić coś nowego”. Efekty nie przyjdą same. Żeby je zauważyć, trzeba stopniowo zanurzyć się w video świat, który krok po kroku doprowadzi do sukcesu w live commerce. Poznajmy zatem jego 5 najważniejszych zasad!

1. Integruj

Chcesz, aby Twój produkt zachwycił jak największą grupę odbiorców? Zastanów się gdzie chcesz swój przekaz dystrybuować. Jeśli Twoja firma prowadzi znaną markę, wystarczy, że będziesz umieszczać live commerce na swojej stronie internetowej. Jeśli jednak marka nie jest popularna, potrzebuje większego rozgłosu. Dlatego warto poszukać platform, które umożliwiają sprzedaż e-commerce razem z możliwością streamingu. Przykładem na to jest platforma Amazon. Amerykańska firma to właściwie kolebka rozwoju live commerce, od której stopniowo czerpią azjatyckie i europejskie przedsiębiorstwa e-commerce.

2. Komunikuj

Tak, to chyba najważniejszy element, dzięki któremu Twój pomysł na sprzedaż nie okaże się fiaskiem.

Żeby live cieszył się powodzeniem, musi o nim wiedzieć jak najwięcej odbiorców. Przemyśl w jakich godzinach wejść na stronę jest najwięcej. Do współpracy najlepiej zaproś kogoś, kto swoją osobą przyciągnie publiczność. Chyba nikogo nie zdziwi, że w obecnej erze social mediów najlepszym rozwiązaniem okaże się influencer. Pamiętaj, zawsze dopasuj influencera do tematyki sprzedaży. Plusem tej współpracy jest to, że influencer posiada duże zasięgi dotarcia do odbiorców. Przekazując na swoim profilu informacje o swoim występie na żywo, gwarantuje pewną grupę widzów, a co za tym idzie – większe szanse sprzedażowe 😉

3. Przygotuj się do live’a

Zadbaj o choćby najmniejszy szczegół, tak, aby nagraniu na żywo nie przewodziły żadne problemy techniczne. To bardzo ważne, bo przy tego typu wpadkach łatwo stracić odbiorcę. Nie bagatelizuj tej strony przygotowań i postaraj się o jak najlepszą jakość nagrania!

4. Zapisuj nagrania

Dlaczego? Przecież live commerce to sprzedaż na żywo. Spójrz na to z dwóch stron. Po pierwsze: nie każdy może mieć czas na obejrzenie live’a. Po drugie: Po co pozbywać się tak atrakcyjnej formy promocji produktów? Odwiedzający Twoje nagrania, będzie mógł do nich wracać, zastanowić się nad opłacalnością zakupu. To bardzo dobry sposób na budowę więzi i trwałą komunikację z klientem!

5. Analizuj

Obserwuj zmiany. Wywnioskuj, jakie pory dnia gwarantują Ci najwięcej klientów. Miej na uwadze jak live’y wpływają na efektywność Twojej sprzedaży. Co ważne: nie obawiaj się częstego streamingu! Okazuje się, że im więcej nagrań znajduje się w ofercie Twoich produktów, tym popyt na nie rośnie!

Jak live commerce przekłada się na firmowy zysk?

Live commerce to nie tylko innowacyjna promocja, a przede wszystkim szansa na poprawę kondycji finansowej firmy. Dzięki nagraniom streamingowym pozyskujemy nie tylko więcej odbiorców, ale przede wszystkim świadomych odbiorców. Live commerce pozwala widzom dokładnie przyjrzeć się produktom. Lata zakupów nauczyły nas, że zdjęcie potrafi nie tylko zachwycić, ale też okłamać. Live commerce prezentuje się nieco inaczej. Potrafi być zabawny i wciągający. To niejako przyjemna podróż klienta prowadząca od świadomości do zakupu. Zbadano, że konwersja w live commerce jest nawet dziesięciokrotnie wyższa od tej, w tradycyjnym e-handlu. Wniosek? Live commerce naprawdę się opłaca!

Jeśli wahasz się nad wprowadzeniem live commerce do swojej sprzedaży, pomyśl o jego możliwościach. Wiarygodna oferta i kreatywne spojrzenie na sprzedaż – to idealne połączenie w relacji klient – przedsiębiorca. I to właśnie realizuje dobrze prowadzony live commerce. Pamiętaj: live commerce to rozwój który napędza do pracy! To inwestycja na przyszłość, o którą warto zadbać 😉