Marketing nie tylko od święta

Czy zastanawiałeś się, jakie działania wpływają na sukces sprzedażowy przed i po świętach Bożego Narodzenia? To nie tylko reklamy emitowane w telewizji i banery krzyczące do nas z ekranu komputera w ciągu ostatnich dwóch miesięcy danego roku. Tak naprawdę działania sprzedażowe zaczynają się zdecydowanie wcześniej, a wszelkie przedsięwzięcia wizerunkowe trwają cały rok! W dzisiejszym artykule omówimy sposób robienia zakupów przez konsumentów w tym wyjątkowym czasie i dziedziny marketingu, na które warto zwrócić szczególną uwagę, planując sprzedaż w okresie świątecznym i nie tylko. Nie możesz już się doczekać? Czytaj dalej!

Jak robimy zakupy przed świętami?

Chociaż święta Bożego Narodzenia przypadają na koniec grudnia, tak naprawdę szaleństwo zakupów zaczyna się w dniu nazywanym Black Friday, będącego ostatnim piątkiem listopada (dzień po Dniu Dziękczynienia w USA). Oznacza to, że firmy mają nawet miesiąc na osiągnięcie wysokich wyników sprzedażowych oraz dedykowane działania wizerunkowe przynoszące korzyści przez resztę roku.

To czas, w którym kupujemy nie tylko prezenty! Rodziny szukają ciekawych ofert wycieczek. Osoby poszukujące odpowiednich prezentów dla bliskich decydują się na zamówienie smacznego, gotowego jedzenia w restauracji, dzięki czemu mają więcej czasu na zastanowienie się, jakich upominków potrzebują. Natomiast szykując dom do wizyty rodziny, stwierdzamy, że potrzebny jest mały remont… To też czas, w którym jesteśmy skłonni wydawać więcej – niekoniecznie po to, aby spełnić konkretną, codzienną potrzebę, ale po to, by po prostu poczuć się lepiej lub sprawić przyjemność innym. Zmienia się nasze ogólne nastawienie do zakupów.

Wszystkie wskazówki, które pojawiają się w tym artykule możemy odnieść do dowolnego święta – również do Walentynek czy Wielkanocy, a nawet w codziennych okolicznościach, bo są to uniwersalne zasady budowania strategicznego wizerunku marki, lojalności klientów i prowadzenia sprzedaży. Nawet jeśli czytasz ten artykuł tuż przed świętami Bożego Narodzenia i myślisz, że już za późno na opracowanie rozbudowanej kampanii sprzedażowej, nie martw się! Kolejna okazja do świętowania pojawi znacznie szybciej niż myślisz!

Jak przygotować marketing do świąt?

Marketing do zbiór działań zarówno długoterminowych, jak i doraźnych. Kiedy zbliżają się świąteczne kampanie, warto wcześniej przygotować plan pracy i podzielić wszystkie zadania na poszczególne etapy. Są też takie obszary działalności, które należy rozwijać niezależnie od pory roku, bo przynoszą korzyści dopiero w długim okresie. Nad czym warto popracować nie tylko przed świętami?

Content marketing

Content marketing jest jednym z obszarów, które należy rozwijać cały czas. W przypadku świąt może być rozumiany zarówno jako tworzenie treści o tematyce świątecznej, które zamieścimy na blogu lub w mediach społecznościowych (np. posty poradnikowe z listą prezentów dla poszczególnych członków rodziny), jak i przygotowanie okolicznościowych materiałów zamieszczanych na dedykowanych stronach lub podstronach (np. gry internetowe z postacią Mikołaja dla dzieci lub specjalna zakładka na stronie z oryginalnymi przepisami na świąteczne ciasta).

Oprócz wartości w postaci inspiracji, rozrywki, czy nawet edukacji, powinieneś też mieć na uwadze historię stojącą za Twoim produktem lub marką. Wykorzystaj do tego storytelling i zasady, o których pisaliśmy TUTAJ. Opieraj przekaz na silnych bohaterach i emocjach, które poprowadzą Twojego klienta do wykonania działania. Przekazuj wartości, którymi kieruje się Twoja marka, i tym samym buduj zainteresowanie, a nawet lojalność. Aby wzmocnić każdy komunikat, zawrzyj w nim CTA (Call To Action).

Kiedy już masz pewność, że Twoje treści są odpowiedzią na potrzeby potencjalnych klientów i opowiadają emocjonującą historię, spraw, aby zobaczył je świat! Pomoże Ci w tym SEO. Właściwie dobrane słowa kluczowe wypozycjonują Cię wysoko w wyszukiwarce, dzięki czemu Twoje treści staną się widoczne dla szerszej grupy odbiorców nie tylko przed świętami!

Kampanie reklamowe

O reklamach można powiedzieć wiele i nie zawsze w superlatywach, ale właściwie zoptymalizowane będą ledwie odczuwalne dla Twojego biznesu! Szczególnie reklamy online, wśród których możesz wybrać np. reklamy w wyszukiwarce czy w mediach społecznościowych.

Dzięki Google Ads możesz zwiększyć liczbę odwiedzin Twojej strony (sklepu) lub kontaktów telefonicznych od potencjalnych zainteresowanych, dopasować wyświetlanie się komunikatów według lokalizacji (działania lokalne lub globalne) i  zwrócić uwagę użytkowników poprzez intrygujący opis. Natomiast Facebook Ads są dobrym rozwiązaniem dla marek aktywnych w tym serwisie i lubiących wchodzić w interakcje ze swoimi odbiorcami. Tutaj możesz skierować działania na bardziej konkretne cele i zdecydować o umieszczeniu komunikatów nie tylko na Facebooku, ale też Instagramie. Świat reklam w internecie nie kończy się tylko na tych propozycjach! Możesz też rozważać kampanie reklamowe np. na LinkedInie czy YouTube!

Doświadczenie klienta

Warto zadbać o doświadczenie klienta, które zostanie z nim na dłużej! Zwracaj uwagę na to, jakie emocje i odczucia wywołuje Twoja marka zarówno w rzeczywistości online, jak i offline. Pierwsze wrażenie (i każde kolejne) jest kluczowe dla budowania dalszej relacji z klientem, niezależnie od punktu styku będącego dowolnym miejscem, w którym potencjalny nabywca ma kontakt z firmą.

Czy to wszystko, o czym powinieneś pamiętać, przygotowując swoją firmę do okresu świątecznego? Wymienione wyżej wskazówki są ogólnym zarysem możliwości. Konkretne decyzje będą zależały od wielu czynników: produktu/usługi, grupy odbiorców, ich upodobań dotyczących kanałów i stylu komunikacji, ogólnej strategii przedsiębiorstwa czy budżetu. Na wizerunek marki pracujesz cały czas – nie tylko od święta, chociaż w tym okresie wszystko staje się bardziej wyjątkowe i znaczące. Nigdy nie jest za późno, aby zacząć prowadzić strategiczne działania, mające przynieść korzyści z okazji zbliżających się świąt lub – po prostu – na co dzień 🙂