Marketing szeptany, czyli jaki?

W wirtualnej codzienności, zapominasz już o tym, jak często napotykasz w niej treści marketingowe.  A czy zastanawiałeś się jak często dokonujesz zakupów za „czyjąś namową” w sieci?  Pomyśl, ile razy sugerujesz się opiniami użytkowników, wybierając je na rzecz tradycyjnej reklamy. Odpowiedzią na dzisiejszy „marketing przyszłości” jest marketing szeptany. Czy na pewno wiesz o co w nim chodzi? Jakie są jego rodzaje? O tym poniższy wpis.

Czym jest Marketing Szeptany?

Marketing szeptany to nic innego jak promocja dokonywana przez konkretnych użytkowników. To właściwie przeciwieństwo reklam, które zalewają nas samymi superlatywami produktu.

Nawet w dobie tradycyjnej reklamy, konsument wolał dowiedzieć się o produkcie od drugiego konsumenta. Dziś nie musi być to tylko rodzina i przyjaciele. Marketing szeptany odbywa się w wielu miejscach w Internecie, jak chociażby na platformach społecznościowych. Jednak czy to takie proste? Nie do końca. Najważniejsze, aby nie przesadzić, a marketing szeptany służył kreowaniu opinii, nie zaś sztucznej reklamie. Marketing szeptany polega na przyciągnięciu uwagi konsumentów i influencerów, aby rozpowszechnić przekaz do tego stopnia, aż stanie się warty uwagi.

Marketing szeptany

Marketing szeptany…praca dla influencera?

Dzięki wykorzystaniu wizerunku influencerów, przekaz marketingowy staje się osobisty dla konsumentów. Kiedy wiadomość pochodzi od osoby, którą uważnie śledzą, ma ona większą wagę i budzi dużo większe zaufanie niż billboard, reklama radiowa, czy telewizyjna.

Współpraca z influencerami jest skuteczna. Dlaczego? Wielu followersów podświadomie utożsamia się ze swoimi influencerami. Ich styl życia przyciąga i sprawia, że odbiorcy chcą ich naśladować. Dlatego współpraca z influencerem jest dziś taka istotna. Sugeruje, że posiadanie konkretnego produktu przybliża użytkownika do życia, które tak chętnie chce naśladować.

Jeśli promujesz swój produkt jako firma, musisz jednak pamiętać, że sam influencer nie utoruje Ci drogi na sam szczyt. Twój produkt powinien zawsze spełniać te same standardy. Dbaj nie tylko o reklamę, dbaj też o jakość!

Jak dobrze wykorzystać w kampanii marketing szeptany?

Cała idea w marketingu szeptanym polega na…„nakręcaniu” ludzi na produkt.

Marki powinny dążyć do przeprowadzania ciekawej kampanii. I nie tylko opierającej się o pomysł. W niektórych przypadkach sprawdzają się nawet kontrowersyjne rozwiązania, dzięki którym konsumenci dowiedzą się o firmowych produktach.

Bardzo często stworzenie kampanii idzie w parze z metodą FOMO. To bardzo popularna taktyka, która skutecznie pobudza konsumenta do zakupu. FOMO czyli z ang. Fear of Missing Out przypomina o m.in. zbliżającym się końcu promocji czy wyczerpaniu zapasów. Jeśli konsument zastanawia się nad zakupem, FOMO „pomaga” mu w tym ostatecznie zadecydować. Już nie tylko na stronach internetowych, ale w mediach społecznościowych influencerzy ogłaszają promocje marek, z którymi weszli we współpracę. Takie działania związane z promocją marki i podnoszeniem jej świadomości, pozytywnie rzutują na jej opinie, w których sama firma, nie bierze udziału. Zaprezentowane zachowanie nie jest nachalne, do niczego nie zmusza, a wręcz przyciąga klienta opiniami innych.

Marketing szeptany…ale jaki?

Dla konsumenta marketing szeptany nosi wiele zalet. Co zrobić, aby wykorzystać go na większą skalę?

Sposób na dobry marketing szeptany i użycie go w kampanii marketingowej wymaga dużej kreatywności. W końcu trzeba stworzyć treści, które wywołają zainteresowanie konsumentów i zmotywują ich do podzielenia się nimi z innymi. Z tego powodu marki muszą włożyć dodatkowy wysiłek na etapie planowania, aby dowiedzieć, jakiego rodzaju treści będą używać, aby stworzyć udaną kampanię marketingową.

Marketing szeptany dąży do zgromadzenia jak największej liczby odbiorców. Dlatego nie można traktować go ogółem stwierdzeń. Marketing szeptany sam w sobie wyodrębnia poszczególne rodzaje. Jesteś ich ciekawy?

Product seeding

To ostatnio jedna z najbardziej popularnych metod stosowanych przez marki. Tak jak wspomnieliśmy, prawdziwa siła promocji tkwi dzisiaj w mediach społecznościowych. Dlatego warto skierować swoją uwagę na influencerów. Product seeding polega na przesyłaniu do nich  próbek, bądź też gotowych produktów, które znajdują się w sprzedaży. Ruch w ich stronę zazwyczaj znajduje swoją odpowiedź. Blogerzy, vlogerzy, czy instagramowi influencerzy przedstawiają recenzję produktu (nie zawsze wymieniając same zalety!). Tak przedstawiona opinia z pewnością przemówi do klienta i sprawi, że produkt stanie się wiarygodny, a może nawet wart swojego zakupu.

Community marketing

Dużą pomocą w decyzjach zakupowych okazują się fora internetowe. Recenzje produktów pisane przez użytkowników dają rzetelną ocenę produktu. Im więcej opinii tym lepiej! Osoby zajmujące się promocją, biorą czynny udział w takich dyskusjach. Dzięki temu budują zaufanie klienta i przybliżają go tak do produktu, jak i samej marki.

Trendsetting

I tutaj znów na pierwszy plan wysuwa się współpraca z influencerem. Istotą  trendsettingu jest wytworzenie pewnego trendu owianego wokół marki. Influencer, staje się trendsetterem wówczas, gdy promując dany produkt buduje wokół niego pewną społeczność. Bardzo często są to konkretne produkty z linii odzieżowej, ale nie tylko 😉 Użytkownicy chcą się z czymś utożsamiać, a trendsetting tylko to umożlwia 🙂

Marketing wirusowy

Gdy Twoja firma stworzy efektywną reklamę, czas pochwalić się nią w sieci! Zaciekawienie, bądź rozbawienie użytkowników spowoduje, że będą chcieli  przekazać ją dalej! Dzięki temu buduje się rosnącą świadomość marki, a jej klienci będą chcieli do niej wracać. Bo czasem pozytywne skojarzenia wystarczą, żeby zbudować więź konsumenta marką 🙂

Tworzenie kampanii marketingu szeptanego może znacząco pomóc w zbudowaniu rozpoznawalności marki i wnieść ją na poziom regularnej sprzedaży. Nawet jeśli początki promocji nieco wyszczuplą firmowy portfel, zobaczysz: przy dobrej inwestycji zaczniesz zauważać efekty. Głównie w mediach społecznościowych, gdzie marketing szeptany odbywa się regularnie. Korzyści marketingu szeptanego jest wiele. Wypróbuj go, być może to właśnie dzięki niemu Twoja firma wejdzie w nowy świat relacji z klientem!