Na co zwracać uwagę przy projektowaniu grafik na social media? – najważniejsze zasady



Estetyczne i dobrze zaprojektowane grafiki na social media to coraz częstszy wyznacznik atrakcyjności profilu marki.
Przemiany w preferencjach społeczności online wyraźnie wskazują, że użytkownicy coraz chętniej sięgają po treści wizualne, omijając przy tym treści jedynie tekstowe.
Informacje przekazywane w formie grafik, na których znajduje się krótki tekst z komunikatem, znacznie efektywniej przykuwa uwagę odbiorcy, niżeli długi, bezakapitowy tekst.

Jak i dlaczego zmieniają się preferencje użytkowników mediów społecznościowych? Jak tworzyć grafiki, które zachęcają do czytania? Na co zwracać uwagę, by twoje dzieła na SM były estetyczne wizualnie?
Przeczytaj artykuł i poznaj najważniejsze zasady projektowania.

Czasy krótkich treści


Świat social mediów dynamicznie się zmienia – tak samo jak nasze preferencje. Ludzie w Internecie coraz chętniej sięgają po krótkie i skondensowane treści, które przedstawione są w formie atrakcyjnych grafik. W skrócie – unikamy długich, bezakapitowych postów jak ognia. Znacznie częściej wybieramy takie treści, które przykuwają uwagę formą graficzną – mają ciekawe kolory, pomysły czy kompozycje.
Sam czas uwagi jaki poświęcamy na treści w Internecie uległ znacznemu skróceniu. To dało pole do działania aplikacjom takim jak TikTok, który bazuje na formie krótkich kilku sekundowych filmików.
Dlatego tak ważne jest, aby grafiki na social media zawierały proste do przyswojenia treści, które szybko przekażą istotną informację lub zachęcą do angażowania się odbiorców w komentarzach. Optymalne wykorzystanie grafiki i minimalizacja tekstu umożliwiają stworzenie treści, które efektywnie przyciągają uwagę i angażują odbiorców, tym samym odpowiadając na powszechną potrzebę przyswajania szybkich treści.

Projektowanie grafik na social media – złote zasady


Już wiesz, że na mediach społecznościowych liczy się chwytliwość twojego przekazu. Zapomnij o długich tekstach i zacznij tworzyć łatwo przyswajalne treści dla swoich odbiorców, które będą przyciągać kolorem, estetyką czy humorem.
Jaka wiedza może ci w tym pomóc?

1. Sprawdź wymiary grafik na social media


Pewnie już wiesz, że różne media społecznościowe używają różnych formatów graficznych. Nie istnieje jeden, uniwersalny format, który zadziała we wszystkich przypadkach, bowiem każda platforma ma swoje preferencje i wymagania dotyczące grafik.
To znaczy, że musisz być elastyczny i dostosowywać swoje grafiki do różnych formatów na różne media społecznościowe. Na przykład kwadratowe obrazy (format 1:1) świetnie sprawdzają się na Instagramie czy w postach na Facebooku.

Natomiast rolki – nowa forma wideo, która budzi coraz większe zaangażowanie użytkowników – na Facebooku, YouTube, Instagramie lub filmiki na TikTok powinny być nagrywane w formacie 9:16.

Tworzenie różnych wersji grafik, które idealnie pasują do specyfiki każdej platformy, zwiększa szanse na osiągnięcie większego zasięgu i zaangażowania użytkowników. Dlatego kluczowe jest nie tylko stworzenie atrakcyjnej grafiki, ale także umiejętność dostosowania jej do konkretnego medium społecznościowego.

Po publikacji postu z grafiką sprawdź również, jak prezentuje się na twoim urządzeniu mobilnym oraz desktopowym. Dzięki temu będziesz mógł zobaczyć ją z perspektywy użytkownika oraz ewentualnie wyłapiesz potencjalne błędy związane z prezentowaniem się grafiki na różnych urządzeniach.

2. Zawsze stawiaj na wysoką jakość


Przy publikacji na social media zadbaj również o jakość swojego zdjęcia lub grafiki. Unikanie rozmycia czy pikselizacji grafik staje się niezmiernie istotne, ponieważ to właśnie ostrość i czystość obrazu przyciągają uwagę odbiorców. Piksele czy rozmyte krawędzie mogą wpłynąć negatywnie na percepcję treści, sprawiając, że grafika staje się mniej atrakcyjna i profesjonalna.
Ostrość zdjęć możesz zawsze poprawić aplikacjami, które są dostępne w sklepie na twoim smartfonie. Dobrym rozwiązaniem jest użycie aplikacji Picsart lub Remini, które w kilka sekund wyostrzą i poprawią twoje kreacje oraz sprawią, że będą dobrze prezentować się na social mediach.

3. Twórz grafiki spójne z twoją identyfikacją wizualną marki


Kluczowym elementem skutecznej obecności w mediach społecznościowych jest budowanie spójnego wizerunku. Twoje grafiki powinny być w kolorach, którymi najczęściej posługuje się twoja marka. Zastosuj również na nich swoje powszechnie używane elementy graficzne fonty czy inne powtarzające się motywy, które są wykorzystywane przez twoją markę. Konkretne kolory, charakter czy usposobienie grafik buduje rozpoznawalność wśród grona twoich odbiorców nawet bez bezpośredniego podania jej nazwy. W ten sposób tworzysz spójne doświadczenie wizualne dla obserwujących cię użytkowników, co sprzyja budowaniu zaufania i lojalności.


Posty na profilu InPost – Paczkomat, Kurier, to idealny przykład dobrze zaprojektowanych grafik. Każda z nich w bezpośredni sposób – mniej lub bardziej, nawiązują do branży, kolorów marki oraz jej wartości. Dodatkowo – wszystkie grafiki InPost są brandowane.
https://www.facebook.com/photo?fbid=691493239775172&set=a.589829223274908

Zadbaj również o brandowanie swoich grafik – dzięki temu unikniesz potencjalnej kradzieży grafik. Jednocześnie, gdy twoja grafika pójdzie w świat – wpadniesz na tak ciekawy pomysł, że pójdziesz viral w Internecie – odbiorca, który zobaczy grafikę oraz zainteresuje się twoją marką, będzie wiedział gdzie się udać.

4. Obserwuj grafiki konkurentów oraz trendy graficzne – inspiruj się!


Śledzenie działań konkurencji oraz obserwacja trendów graficznych na platformach społecznościowych to niezwykle wartościowe źródło inspiracji i wiedzy. Analiza treści udostępnianych przez twoich konkurentów lub popularne marki (takie jak: InPost, Żabka) umożliwia zrozumienie, co funkcjonuje dobrze w danej branży, jakie style graficzne się podobają oraz jaka tematyka przyciągają uwagę odbiorców. Inspirując się działaniami liderów, można wyciągnąć cenne wnioski na temat strategii komunikacyjnej, języka, tonu czy wyglądu grafik. Pamiętaj, że nie chodzi tutaj o kopiowanie pomysłów, ale o zdobycie wiedzy na temat tego, co przyciąga uwagę i angażuje odbiorców.

Również obserwowanie trendów graficznych pozwala na dostosowywanie własnych treści do zmieniających się preferencji użytkowników oraz trendów, co może być kluczowe w utrzymaniu atrakcyjności i konkurencyjności w mediach społecznościowych. Jednak pamiętaj o zachowaniu spójności – wszystkie trendy dostosuj do siebie, aby wypracować własny, unikalny styl, który będzie wyróżniał twoją markę na tle konkurencji.

5. Poznaj narzędzia do projektowania grafik


Gdy już masz pomysł na grafikę, istnieje wiele narzędzi, które ułatwiają twój proces tworzenia. Programy takie jak Canva czy Adobe Express oferują intuicyjne interfejsy oraz szablony, które umożliwią ci szybkie i łatwe stworzenie atrakcyjnych grafik – i to bez konieczności posiadania zaawansowanej wiedzy graficznej. Poznanie działania tych narzędzi pomaga w szybkim wdrażaniu kreatywnych pomysłów na grafiki, jednocześnie mając dostęp do nieograniczonego źródła inspiracji, co przekłada się na bardziej efektywną i estetyczną obecność w mediach społecznościowych.

Podsumowanie

Podążając za szybko zmieniającymi się preferencjami społeczności online, estetyczne i starannie zaprojektowane grafiki stają się kluczowym elementem przyciągania uwagi, i wyróżnienia się w gąszczu treści na platformach społecznościowych. Grafiki z krótkimi, zwięzłymi komunikatami przyciągają uwagę bardziej efektywnie niż długie bloki bezakapitowego tekstu. Zmiana w preferencjach użytkowników podkreśla istotę dostosowania strategii komunikacyjnych do rosnącego znaczenia treści wizualnych w przestrzeni mediów społecznościowych.
Jeśli chcesz dostosować się do dynamicznego podejścia twoich odbiorców, musisz zwrócić uwagę na:

  • Specyficzne wymagania poszczególnych platform,
  • Dobrą jakość oraz czytelność grafik,
  • Spójność grafik z twoją identyfikacją wizualną,
  • Działania twoich konkurentów i popularnych profili,
  • Trendy graficzne.


Mając tę wiedzę, możesz zacząć modyfikować swoją strategię komunikacji na taką, która dostosowana jest do twojej grupy docelowej.
Jeśli dalej nie jesteś pewna/y, jak stworzyć efektywną strategię komunikacji na social mediach lub potrzebujesz wsparcia w ich prowadzeniu – skontaktuj się z nami, a na pewno pomożemy! 🙂