Naming – w poszukiwaniu nazwy, która zapadnie w pamięć

Każda marka chce się wyróżnić na tle konkurencji, żeby docierać do idealnych klientów i… sprzedawać. Istnieje wiele czynników mających wpływ na decyzje zakupowe konsumentów, wśród których znajduje się nazwa marki. Niezależnie, czy dotyczy ona całej firmy, produktu, czy osoby, jest nośnikiem skojarzeń, doświadczeń i postrzeganej wartości. Przekazuje obietnicę.

Jak znaleźć odpowiednią nazwę dla Twojego projektu lub działalności? Na co uważać? Dlaczego należy patrzeć na ten proces długofalowo? O tym przeczytasz poniżej! 😉

Naming – co się za nim kryje?

Naming jest procesem strategiczno-kreatywnym, dzięki któremu powstają unikalne nazwy dla marek z różnych branż. Każda z nazw jest esencją działalności i stojącej za marką filozofii, nadając znaczenie i kierunek, w którym będzie podążać.

Zanim jednak zapełnisz kartkę lub plik długą listą pomysłów, pierwszym krokiem będzie określenie celu, jaki chcemy osiągnąć dzięki wybranej nazwie marki. Przydatny będzie… brief! Zarówno wtedy, gdy planujesz współpracować z agencją kreatywną, jak i w przypadku samodzielnych poszukiwań.

Podczas całego procesu miej na uwadze możliwości, jakie niesie każda z propozycji, i odważ się myśleć jak… Twój przyszły klient. Dzięki temu połączysz dwie kluczowe perspektywy – wpływu nazwy na rentowność firmy (perspektywa przedsiębiorstwa) i korzyści dostrzeżone przez potencjalnego odbiorcę (perspektywa klienta). Dlatego stwórz personę (lub persony) i zastanów się nad możliwymi reakcjami, skojarzeniami oraz odczuciami po stronie odbiorcy Twojej marki.

Przykładowe schematy tworzenia nazw

Sposobów na stworzenie nazwy dla marki firmy lub produktu jest naprawdę wiele! Poniżej przedstawiamy kilka charakterystycznych schematów, które z pewnością pomogą Ci w poszukiwaniach idealnej nazwy.

  1. Opisowe – nazwy będące sformułowaniem lub słowem istniejącym i obecnym w słowniku.
  2. Sugestywne – nazwy oparte na skojarzeniach związanych z marką, jej działalnością i filozofią.
  3. Połączenia słów lub fragmentów słów – nazwy będące nowymi słowami powstałymi dzięki połączeniu co najmniej dwóch istniejących słów (lub fragmentów tych słów) w jeden.
  4. Frazy – nazwy wykorzystujące znane połączenia słów lub sformułowań.
  5. Przedrostki – nazwy powstałe w wyniku dołączenia pojedynczej litery lub cząstki do bazowego słowa.
  6. Abstrakcyjne – nazwy zupełnie nowe, zmyślone, zapadające w pamięć.
  7. Z korzeniami – nazwy związane z założycielami marki, postaciami historycznymi, mitologicznymi, fikcyjnymi lub nazwy będące akronimami (ciągiem pierwszych liter opisujących w jakiś sposób markę).

Naming

Na co uważać w procesie namingu?

Poczułeś już kreatywne flow? 😉

Mamy nadzieję, że tak, ale jednocześnie chcemy Cię ostrzec przed nazwami, które z czasem mogą się okazać problematyczne.

Pierwszym przypadkiem są liczby. Skracają one zapis nazwy, ale kiedy ktoś tylko ją usłyszy, a następnie będzie chciał ją wyszukać w internecie, może się zastanawiać, czy powinien zapisać tę nazwę z wykorzystaniem liczby, czy liter. Jeśli wpisze nazwę niepoprawnie, nie będzie mógł się z Tobą skontaktować, a w najgorszym wypadku trafi do… Twojego konkurenta!

Podobna sytuacja dotyczy nazw, które powstają w wyniku zmiany pojedynczej litery w istniejącym słowie lub dźwięku w jego wymowie. Tutaj musisz mieć na uwadze możliwy odbiór takiej nazwy przez Twoją grupą docelową i to, czy będzie potrafiła, ją przeczytać, przeliterować lub zapisać.

Kolejną nazwą przysparzającą problemów są akronimy, które wymieniliśmy jako jeden z przykładowych schematów. Początkowo nie budzą one żadnych skojarzeń, trzeba więc im go nadać, co wymaga więcej czasu. Kiedy jednak wykonasz tę pracę, a nazwa będzie łatwa do zapamiętania, możesz zyskać duże zainteresowanie marką.

A trendy? Przemijają! Jeśli chcesz, aby Twoja marka była ponadczasowa, inspiruj się nimi, ale z umiarem. Co to znaczy? Nie zawężaj znaczenia nazwy, bo w przyszłości firma może chcieć rozszerzyć swoją działalność lub całkowicie ją zmienić. Szersza znaczeniowo nazwa znacznie ułatwi ten proces, a nawet zniweluje konieczność przeprowadzenia rebrandingu.

Claim – towarzysz nazwy marki

Claim może być świetnym uzupełnieniem nazwy marki, wzmacniającym to, co ma ona do zakomunikowania lub zaoferowania. Oddaje esencję marki, jej wartości i wizję świata, który chce tworzyć. Właśnie dlatego pełni istotną rolę w namingu.

Czym właściwie jest claim? To krótkie hasło opisujące markę, uzupełniające jej nazwę, wyjaśniające jej znaczenie. Tych dwóch elementów nie można rozdzielić – claim często znajdziesz w logo, pod nazwą. Pełni rolę myśli przewodniej, za którą podąża marka i jej klienci. Jednocześnie jest łatwy do zapamiętania, co wpływa na budowanie świadomości marki, będącą kluczowym celem brandingu.

Naming

Naming w brandingu

Nazwa marki jest jednym z głównych elementów składających się na jej tożsamość i to, w jaki sposób chce ona budować swój wizerunek. W dużym stopniu wpływa na doświadczenie klienta – poprzez pozytywne skojarzenia z marką wzbudza określone emocje i prowadzi do zaufania (w danym obszarze, branży) oraz trwałej więzi z grupą odbiorców.

Na świadomość marki wpływa także unikalność jej nazwy, dlatego zanim zaczniesz z niej korzystać, zweryfikuj ją pod kątem m.in. dostępnych domen, nazw profilów w mediach społecznościowych, rejestracji znaku towarowego w Urzędzie Patentowym lub rejestracji firmy w Krajowym Rejestrze Sądowym. Sprawdź też znaczenia w innych językach, jeśli rozważasz w przyszłości ekspansję na zagraniczne rynki.

Naming nie taki straszny!

Poszukiwania unikatowej i charakterystycznej nazwy dla marki firmy lub produktu jest trudnym procesem, który może trwać bardzo długo i nie zawsze musi się zakończyć poczuciem znalezienia idealnego pomysłu. Jednak połączenie strategii, kreatywności i otwartości na różnorodne pomysły przyniesie oczekiwany rezultat – nazwę, która zapadnie w pamięć klientom i całemu otoczeniu 🙂