KRÓTKO, ZWIĘŹLE I NA TEMAT, czyli kilka słów o briefie

Jeśli przychodzisz do agencji reklamowej z mniej lub bardziej skonkretyzowanymi oczekiwaniami, już na wstępie otrzymasz coś, co sprawi, że Twój cel stanie się bardziej osiągalny. Otrzymasz zadanie do wykonania! No dobrze, może nie brzmi to może nader zachęcająco, ale to niezbędny element współpracy. Po prostu musisz uzupełnić brief.

Brief to podstawowy dokument zawierający informacje użyteczne w procesie kreacji. Stawia konkretne pytania i dzięki temu pozwala na sformułowanie wytycznych i sugestii dla działu kreacji, krystalizuje potrzeby i oczekiwania klienta, wskazuje na cele.

W języku angielskim brief oznacza tyle co krótki, instruować, streszczać. W tych słowach zawiera się jego istota, a to chyba dobra wiadomość. Nie chodzi bowiem o tworzenie natchnionych elaboratów, ale udzielenie konkretnych odpowiedzi na kwestie w nim ujęte. Niedostarczające żadnej użytecznej treści banały oraz zbyt skrócone opisy nie wchodzą jednak w grę. Zwięźle nie znaczy niestarannie.

JAKI INFORMACJE ZAWIERA DOBRZE UZUPEŁNIONY BRIEF?

  • Informacje wstępne – kim jesteś; jaką reprezentujesz firmę; jaki oferujesz produkt i na jakim rynku działasz; kto jest Twoim konkurentem? Daj się poznać.
  • Unikalne wartości marki i produktu – co wyróżnia Twoją markę; co sprawia, że Twój produkt jest wyjątkowy; jakie sprzedajesz wartości; co obiecujesz? Zrób analizę SWOT i określ swoje mocne i słabe strony.
  • Grupa docelowa – do kogo kierujesz swój komunikat; kim są Twoi odbiorcy. Stwórz ich profile, by jeszcze lepiej ich poznać. Wskazówki znajdziesz w artykule o badaniu persony, możesz także skorzystać z mapy empatii.
  • Cel komunikacyjny – co chcesz osiągnąć dzięki reklamie, kreacji; jakie emocje wywołać wśród odbiorców Twojego produktu; jakie są Twoje cele wizerunkowe i biznesowe? Bądź konkretny, cel wpływa m.in. na język komunikacji.
  • Oczekiwania – jakiego wyniku się spodziewasz, współpracując z agencją; jak widzisz zadanie agencji i gdzie w projekcie umiejscawiasz siebie? Wyznaczenie ram współpracy z pewnością ułatwi cały proces.
  • Budżet i terminy – jaką kwotę jesteś gotów przeznaczyć na realizację projektu i kiedy chcesz, by został wdrożony? Wskaźniki te pozwolą na ocenę możliwości zdeterminują charakter podejmowanych przez agencję działań.

Musisz pamiętać, że brief jest podstawowym narzędziem komunikacji z agencją. To dokument, od którego wszystko się zaczyna, więc warto poświęcić czas na jego staranne uzupełnienie. Być może okaże się, że przekazując agencji potrzebne informacje, dostrzeżesz coś istotnego, co pomoże Ci w realizacji Twoich biznesowych planów.