TO NIE PRZYPADEK, czyli o wyborze kolorów

Pewnie na co dzień się nad tym nie zastanawiamy, a barwy dzielimy na te, które po prostu się nam podobają, bądź nie oraz takie, w których wyglądamy mniej lub bardziej korzystnie, ale okazuje się, że kolory mają moc wpływać na nasz umysł. Oddziałują na nasz nastrój, a nawet determinują zachowania i decyzje. Mówi o tym psychologia kolorów, z której dorobku uwielbiają korzystać między innymi specjaliści od reklamy.

JAK TO WYGLĄDA W PRAKTYCE? OTO KRÓTKA CHARAKTERYSTYKA:

KOLOR CZERWONY:

Reagujemy na niego najszybciej i najmocniej. Wszystko co czerwone, wybija się na pierwszy plan, może nawet wywoływać fizyczną reakcję naszego organizmu- podnieść poziom adrenaliny i ciśnienie krwi. Czerwień wzywa do działania („Kup teraz!”) i zwraca uwagę na ważną informację; („Promocja!”). To także miłość, namiętność, zaangażowanie i władza. Producenci chcą być widoczni, ale nadużywanie koloru czerwonego może wywołać odwrotny skutek w postaci napięcia, a nawet agresji.

KOLOR ŻÓŁTY:

Naturalnie kojarzy się ze słońcem, energią i radością. Jest ożywczy, nawet drobny akcent kolorystyczny przykuwa uwagę. Żółty, podobnie jak czerwień pobudza apetyt, dlatego dobrze spełnia funkcję promując jedzenie. Jest wykorzystywany w logo marek oferujących pozytywne przeżycia, ale nie sprawdza się w promocji produktów luksusowych i premium.

KOLOR POMARAŃCZOWY:

Mieszanka czerwieni i żółtego, która czerpie z nich to, co najlepsze. Pomarańcz dodaje energii i jest kojarzony ze spontanicznością i optymizmem. To także kolor towarzyskości i ambicji. To wszystko sprawia, że przemawia szczególnie do ludzi młodych. Podobnie jak barwy, z których się składa pomarańczowy, jest dość jaskrawy, dlatego nie należy z nim przesadzać.

KOLOR NIEBIESKI:

Z jednej strony ma działanie uspokajające i relaksujące. Z drugiej naturalnie budzi skojarzenia z inteligencją, mądrością, profesjonalizmem, a także innowacyjnością. To sprawia, że chętnie korzystają z niego choćby marki z obszaru IT (np. Dell, HP, Samsung), czy te, którym szczególnie zależy na budowaniu zaufania– banki i instytucje finansowe oraz branża ubezpieczeniowa. Niebieski sprzedaje czystość, lojalność, a także kreatywność, za to tłumi nasz apetyt na jedzenie.

KOLOR ZIELONY:

Instynktownie kojarzy się z naturą, zdrowiem, ekologią i świeżością. Zieleń przynosi nadzieję, poczucie harmonii i szczęścia– niekoniecznie podszytego powiązaniem z pieniędzmi. Kolor ten jest często wykorzystywany przez marki dla podkreślenia naturalnego pochodzenia produktów, chętnie korzysta z niego także branża medyczna, producenci środków czystości, czy propagatorzy zdrowego stylu życia.

KOLOR BIAŁY:

Biel to najczęściej wykorzystywane tło (tylko tło i aż tło). Dobrze łączy się ze wszystkimi kolorami, a jego właściwe wykorzystanie może przesądzić o jakości całego projektu. Naturalnie kojarzy się z czystością i niewinnością. Białe produkty przywodzą na myśl profesjonalizm, wysoką jakość, a także ponadczasową elegancję. Biały to przestrzeń i światło, miejsce na oddech. Jako punkt startowy ułatwia nadanie projektowi właściwego kierunku.

KOLOR CZARNY:

Choć uniwersalny, zawiera w sobie wiele sprzeczności. W naszej kulturze czerń kojarzona jest ze złem, smutkiem, żałobą, nieszczęściem (czarny kot, czarna dziura), jednak to także kolor wyrażający luksus, elegancję, podkreślający autorytet i prestiż. Chętnie sięgają po niego marki premium. Użyty jako tło, nasyca inne barwy i dodaje dynamizmu prezentowanym w jego otoczeniu produktom.

© Copyright 2018 Creative Flow - All Rights Reserved; Fot. Sylwia Adamczuk