Podcasty w komunikacji z klientem

W drodze do pracy, na uczelnię, do szkoły… coraz częściej spotykamy przechodniów w słuchawkach na ulicy. Podobnie jak w każdym miejscu publicznym, w którym wypada… „nie słuchać” innych 🙂 Jak się okazuje już nie tylko muzyka odcina nas od otaczającej rzeczywistości. To równie dobrze magia podcastów. Podcasty zdobywają coraz większą popularność na polskim rynku. Zahaczają o różnorodne sfery i nie tylko te powiązane z  biznesem. Subskrybując konta, dajemy sygnał, że jesteśmy zainteresowani tym, czego słuchamy. Po każdym materiale oczekujemy coraz więcej. Autorzy podcastów muszą się więc dobrze postarać, aby zadowolić swoich słuchaczy. Ich głos staje się głównym narzędziem przekazu, który służy za źródło relacji z odbiorcą. Ciekawi jak budować komunikację z klientem za pomocą podcastu? To zaczynamy!

Po pierwsze: co chcemy przedstawić i do kogo chcemy trafić?

To podstawowe pytanie, które już na samym początku powinien zadać sobie każdy raczkujący podcaster. Ważne, aby tematyka była konkretna i w pewien sposób określała jego pasję. Bez tego łatwo utracić swój profesjonalizm. W końcu łatwiej opowiadać nam o czymś, czym się naprawdę interesujemy. Słuchacze szybko rozpoznają to, czy ktoś mówi do nich z serca, czy wymusza uwagę sztucznym schematem. Dlatego jasne określenie się w danej tematyce wydaje się być niezbędne. Podcast to nie program, w których można pozwolić sobie na brak kompetencji. Tutaj stwierdzenie „Czego nie dopowiem, to dowyglądam” po prostu nie istnieje. Tym bardziej, gdy w naszej kulturze zwykł dominować zmysł wzroku. To oznacza, że podcasty stanowią dziś duże wyzwanie.  Zależnie od branży w jakiej działamy warto zastanowić się nad tym jak opowiadać, żeby zwrócić uwagę odbiorcy. Głównym celem podcasterów jest… gromadzić rosnącą liczbę subskrybujących. To w końcu zasięgi pomnażają odtwarzane podcasty. Jednak musimy pamiętać, że każda dziedzina rządzi się swoimi prawami. Wszystko zależy od tego, jaką wybierzemy. I tak o sukcesie Igi Świątek inaczej usłyszeliśmy w podcaście informacyjnym, a inaczej w profesjonalnym podcaście sportowym…

No dobrze, a skoro wspomnieliśmy już o tematyce sportu, warto przywołać badania przeprowadzone w 2018 roku. Discover Pods opublikowało wyniki, które wyraźnie wskazały, że miłośnicy podcastów to osoby interesujące się sportem, jak również kulturą (kinem), biznesem czy technologiami. Obojętne nie są im także tematy obejmujące sprawy społeczne i media zajmujące się relacją bieżących wydarzeń. Jeśli więc liczymy na jak największe korzyści w podcastowej karierze, to te obszary powinny szczególnie zwrócić naszą uwagę. Co zaś do grupy wiekowej, szykujmy się na dojrzałą grupę odbiorców. Największy odsetek subskrypcji pochodzi od osób 35+, którzy najczęściej wykorzystują podcasty do swojej pracy. To relacja B2B, która pomaga szerzyć wiedzę, dając obopólne korzyści: dla podcastera i jego odbiorcy. Takie podejście obrazuje biznesową komunikację ze słuchaczem, który odtwarzając podcast staje się również naszym klientem.

Po drugie: podcasty skuteczną reklamą

Podcast to taki rodzaj przekazu, który równocześnie może być narzędziem współczesnego marketingu. Może nawet lepiej niż obraz, głos podcastera potrafi wydobyć to, co najistotniejsze, trafiając do emocji odbiorców. Ktoś temu nie wierzy? W takim razie jego wątpliwość niech rozwieją liczby. We wspomnianym wyżej badaniu, aż 85% słuchaczy podcastów słucha zawartych w nich reklam, a 88% uważa, że lokowane reklamy są w podcastach po prostu skuteczne. Przy okazji warto też podkreślić rolę osoby podcastera, którego siła perswazji musi iść w parze z ciekawym przedstawianiem informacji, historii. Bardzo często w podcast wplatane są takie zdania, które choć są reklamą, nie pokazują tego w dosłowny sposób.

Warto uświadomić sobie jak ważny jest profesjonalizm każdego, kto podcast traktuje jako pracę na co dzień. Aby utrzymać się na rynku musi wziąć pod uwagę współpracę z innymi. Pamiętajmy też, że podcast możemy znaleźć na firmowych profilach. Jednak niezależnie czy markę tworzy jedna osoba czy duża firma, tu liczy się profesjonalne podejście podcastera, który wie jak odbiorcę przekuć w klienta, bądź jak klienta zatrzymać. Jeśli firmie zależy na dobrej reklamie, powinna poszukać ścieżek współpracy, wybierając… dobrego podcastera.

O ile agencja marketingowa znajdzie słuchaczy w swojej tematyce, o tyle firma budowlana może o tym stanowczo zapomnieć. Dla tego rodzaju firm poleca się więc sponsoring podcastu, dzięki któremu dotrą do świadomości odbiorcy. Badania nie pozostawiają złudzeń. Prawie połowa słuchaczy wyraża chęć zakupu produktu wspomnianej w podcaście marki. Czy podcast możemy więc uznać za reklamę wpisującą się w skuteczny  marketing? Najwyraźniej, skoro jak dotąd robi to z dużym powodzeniem.

Po trzecie: networking i newsletter!

To oczywiste, że tworząc podcasty, chcemy aby docierały do jak największej liczby odbiorców. Dlatego złotym środkiem okażą się tu… kontakty. To one poszerzą nasze zasięgi, zwłaszcza na samym początku podcastowej kariery. Wspomnieliśmy o wartości jaką niesie ze sobą budowanie marki za pomocą podcastu. Dlatego podkreślamy i zapamiętujemy: poprzez podcasty dbamy o sieć naszych kontaktów. Wymiana wizytówek to nie wszystko! Zawsze warto dążyć do nawiązywania współpracy. Przy tworzeniu własnych podcastów wspominajmy o swoich partnerach. Z pewnością odwdzięczą się tym samym, choćby oznaczając nas na swoich profilach społecznościowych. To bardzo niewiele, a daje wspólne korzyści… i działa.

Nagrywając własne podcasty, powinniśmy przede wszystkim zadbać o swoich słuchaczy. To oni mają słyszeć o nas, a nie my o nich. Co może nam w tym pomóc? Na przykład newsletter. Dobrze go mieć dla swoich korzyści marketingowych. Wtedy nasi słuchacze już zawsze będą otrzymywali świeże informacje i dowiedzą się o nowym podcaście. Idąc tym tropem już pierwszego dnia możemy liczyć na większą liczbę odtworzeń 🙂

Podcasty Google, Spotify, a może YouTube?

Istnieje wiele platform, na których możemy publikować nasze podcasty… I od czego by tu zacząć? Wymieńmy zatem aplikacje, które powinny zwrócić naszą uwagę… Podcasty Google to jedna z najbardziej znanych platform, która daje użytkownikom wiele korzyści: możemy zmieniać prędkość odtwarzania, budować własną playlistę i co najważniejsze: wyszukiwać odcinki podobne do odsłuchanych podcastów. Jeśli jednak myślimy o polskich podcastach to na pierwszy plan wysuwa się… Spotify. To aplikacja, która zdobyła serce polskich słuchaczy i dzięki której podcasty w Polsce zyskały w ostatnich latach tak wysoką popularność. Ostatnie badania podają, że liczba użytkowników w przeciągu roku zwiększyła się aż o 27%! Za co użytkownicy cenią Spotify? Tu odtwarza się podcasty na różnej prędkości, istnieje możliwość dodawania odcinków do playlist i autoodtwarzania, dzięki czemu łatwo o płynne przejście utworów. Dla wersji premium występują pewne opłaty, ale z aplikacji można również korzystać za darmo.

A co jeśli zależy nam na szybkim zdobyciu popularności? Wtedy idealnym rozwiązaniem okaże się YouTube. Tak, dokładnie, platforma video-sharingowa, która w ostatnim czasie bardzo dobrze sprawdza się w przestrzeni podcastów. Popularność YouTube’a przewyższa inne platformy i mimo że kojarzymy z nią materiały video, znajdziemy tam mnóstwo podcastów, które uderzają wysoką liczbą wyświetleń. Może więc warto wziąć to pod uwagę i zainteresować się youtubowym światem podcastów?

Jeszcze kilka lat temu nikt nie spodziewałby się, że podcast stanie się tak wpływowym narzędziem marketingowym. Jednak czasy się zmieniają i komunikacja z klientem to już nie tylko reklama, która przyciąga obrazem. Od 2018 roku coraz chętniej sięgamy po telefon, scrollując kolejne podcasty. Dowód? W ostatnich latach, swoją dynamiką wyprzedzamy w tym kraje Europy Zachodniej. Nic dziwnego. To w końcu przyjemna  forma spędzania czasu, dostępna na wyciągnięcie ręki: w każdym miejscu i o każdej porze 😉

Zatem sam zdecyduj: Może to właśnie ten moment, w którym warto zainteresować się podcastem w relacji z Twoim klientem? Sprawdź, odpowiedź może przynieść zaskakujące efekty 🙂