(Prawie) wszystko, co powinieneś wiedzieć o digital marketingu

Jeśli zastanawiałeś się, czy warto prowadzić działania w ramach marketingu cyfrowego, w tym artykule znajdziesz odpowiedź na to pytanie! Digital marketing jest nie tylko wartym rozważenia uzupełnieniem marketingu tradycyjnego, ale również w przypadku wielu firm determinuje ich sukces.

Zacznijmy od… marketingu tradycyjnego!

Marketingiem tradycyjnym określamy działania prowadzone poza światem wirtualnym, w miejscach rzeczywistych. Należą do nich m.in. billboardy, prasa, reklama w telewizji. Jego podstawową wadą jest jednostronność komunikacji – odbiorcy nie mogą wejść w interakcję, tylko poznają komunikat przekazywany przez przedsiębiorstwo.

Czy to oznacza, że nie warto podejmować decyzji z zakresu marketingu tradycyjnego? Nie! Sprawdzi się on w dotarciu do zainteresowanych ofertą na rynku lokalnym, kiedy firma chce pozyskać klientów blisko swojego biznesu, oraz wtedy, gdy zależy jej na dużym zasięgu, ale niekoniecznie na precyzyjnym określeniu grupy docelowej.

Czym jest digital marketing?

Najprostszą definicją są działania wykorzystujące urządzenia cyfrowe, do których należą smartfony, tablety, komputery, telewizory i urządzenia do gier. Marki włączają do swoich strategii narzędzia i rozwiązania z obszarów: mediów społecznościowych, stron internetowych, SEO, content marketingu, e-mail marketingu, SMS marketingu i marketingu afiliacyjnego. Przedsiębiorstwa przygotowują aplikacje mobilne i internetowe oraz reklamy w witrynach. Dzięki analityce internetowej możliwa jest automatyzacja marketingu.

Kolejną cechą odróżniającą marketing cyfrowy od tradycyjnego jest dwustronność komunikacji – w przypadku digital marketingu występuje wielość interakcji nie tylko z daną marką, ale także z innymi użytkownikami internetu. Dzięki analityce i pozyskiwaniu wielu danych możliwe jest sprecyzowanie grupy odbiorców, a następnie opracowanie dopasowanych komunikatów.

Informacje pozyskiwane w czasie rzeczywistym ujawniają bieżące zachowania internautów i potencjalne kryzysy, które w internecie są bardziej odczuwalne dla marki niż w świecie offline, ale też łatwiej na nie zareagować. Reakcja może być niemal natychmiastowa!

digital marketing

Zalety marketingu cyfrowego

Wiesz już, jak możemy zdefiniować digital marketing. Teraz poznaj jego zalety!

Duży zasięg

Dzięki marketingowi cyfrowemu firmy mogą docierać do większego grona osób potencjalnie zainteresowanych ofertą nie tylko w kraju, ale też poza nim. Nie są to jednak przypadkowi odbiorcy, ale tacy, którzy charakteryzują się pożądanymi przez markę cechami, zachowaniami i preferencjami dotyczącymi produktu.

Ograniczony budżet

Aby rozpocząć działania digital marketingowe, nie jest potrzebny duży budżet. Profile w mediach społecznościowych z podstawowymi funkcjonalnościami są darmowe, a największą inwestycją jest czas. To sprawia, że wybrane narzędzia i rozwiązania są dostępne nawet dla małych firm. Jednak nie wszystkie cyfrowe działania umożliwiają nam tak znacznie ograniczanie kosztów! Stworzenie strony internetowej lub aplikacji mobilnej wiąże się z dużą inwestycją.

Monitoring działań i efektów

W digital marketingu dane zbierane są w czasie rzeczywistym, co usprawnia analizę efektywności różnych działań i efektów (konwersji). Łatwiej kontrolować koszty i terminy. Nie dosyć, że firmy podejmują decyzje szybciej, to jeszcze są one bardziej trafne i pasujące do okoliczności!

Elastyczność

Jeśli okoliczności funkcjonowania nagle się zmienią, z łatwością wprowadzisz szybkie zmiany, dostosowując dotychczasowe rozwiązania. Duża elastyczność jest potrzebna nie tylko w testowaniu narzędzi, ale także reagowaniu na sytuacje kryzysowe.

Dialog z odbiorcami

Bliższe relacje z konsumentami są cechą charakterystyczną w digital marketingu. Komunikacja oparta na dialogu, a nie jednostronnych przekazach przywiązuje klientów do marki i angażuje w proces rozwoju firmy.

Dlaczego warto łączyć rozwiązania marketingu cyfrowego i tradycyjnego?

Dopasowana komunikacja

Podstawową zależnością między marketingiem tradycyjnym a cyfrowym jest zbieranie danych o odbiorcach przekazu i użytkownikach produktów za pomocą mediów cyfrowych, a następnie wykorzystanie pozyskanych informacji w przygotowaniu komunikacji w mediach tradycyjnych. Obserwując zachowania związane z reakcją na posty w mediach społecznościowych lub przejściem na stronę internetową, marki mogą rozpoznać rzeczywiste problemy potencjalnych klientów i ich charakterystyczne zachowania lub preferencje.

Doświadczenie klienta

Komunikaty wykorzystywane w marketingu tradycyjnym sprawiają, że odbiorca czuje się częścią większej zbiorowości. Wynika to z faktu, że poznajemy je, będąc w towarzystwie innych osób – są to np. reklamy telewizyjne oglądane przez członków rodziny lub plakaty spotykane podczas spaceru z dzieckiem. Z drugiej strony korzystamy z kanałów komunikacji, w których przebywamy sami, np. nasz profil w mediach społecznościowych – wyświetlane posty są wybierane przez algorytm analizujący treści, z którymi wchodzimy w interakcję.

Świadomość marki a konwersja

Media cyfrowe mogą służyć nie tylko zbieraniu danych, które następnie przedsiębiorstwo uwzględni w działaniach w ramach marketingu tradycyjnego, ale także sprawdzą się na końcu lejka sprzedażowego – w konwersji. Billboardy lub rekomendacje znajomych budują świadomośc marki, którą za pomocą digital marketingu możemy zmonetyzować, np. przy pomocy kampanii w mediach społecznościowych i przygotowanego landing page’a.

O czym jeszcze powinieneś wiedzieć?

Na koniec słowo wyjaśnienia… Chcemy Ci jeszcze wyjaśnić, dlaczego w tytule zamieściliśmy słowo “prawie”. Środowisko wirtualne zmienia się szybciej, niż jesteśmy w stanie to zauważyć! Jutro, za tydzień, za miesiąc… odkryjesz nowe narzędzia… Za kilka lat świat cyfrowy może wyglądać zupełnie inaczej, niż teraz!

Dlatego w tym artykule znajdziesz najważniejsze uniwersalne informacje, które z łatwością przełożysz na nowo zdobyte informacje i wdrożysz w swoim biznesie 😉