Rebranding i brand refresh – jak przekuć stare na nowe?

Twoja firma jest już na rynku od dłuższego czasu. Nazwa, logo, identyfikacja wizualna, hasła lub też misja twojej firmy się zestarzała i jest już nieaktualna czy też nieadekwatna? W takim wypadku potrzebujesz rebranding’u czy odświeżyć markę (ang. Brand refresh)? Ten artykuł rozwieje twoje wątpliwości.

Co to jest Rebranding?

Takim określeniem nazywamy kompleksową transformację tożsamości firmy. Wymaga to zmienienia właśnie elementów marki takich jak: Nazwa marki, logo lub loga, tożsamość wizualna marki, przesłanie i misję.

Kiedy Rebranding?

  • zmiana rynku lub grupy docelowej – dla nowego rynku i odbiorców lepiej zmienić branding,
  • który będzie lepiej trafiał i odzwierciedlał firmę i jej produkty
  • przy fuzjach lub akwizycji firmy – pomoże to ujednolicić oferowane produkty pod wspólną marką
  • kiedy postrzeganie marki jest negatywne – można wtedy skorzystać z rebrandingu, by zniwelować niegdysiejsze uprzedzenia w stosunku do marki i zasygnalizować konsumentom przejście firmy w nowy rozdział swojej działalności.

Przykład z życia, Dunkin’ Donuts

Dunkin’ Donuts, teraz też znane jako Dunkin’ zmieniło swój główny produkt z pączków na sprzedaży napojów, zwłaszcza kawy otwierając nowe restauracje pod tą właśnie skróconą nazwą. Rebranding miał na celu zabrania uwagi z pączków, co sygnalizowało zabranie z nazwy firmy „Donuts”.

Czym jest odświeżenie marki?

Również polega na zmianie wcześniej wspomnianych elementów, lecz w przypadku odświeżenia marki mówimy o unowocześnieniu. Jedynie lekko zmieniamy i poprawiamy elementy marki, zostając przy tych samych wartościach, podobnym wyglądzie itp.

Kiedy należy odświeżyć markę?

Zazwyczaj co około 10 lat marki są odświeżane, przez ten czas pojawiły się nowe wizualne trendy, a niektóre zaczęły być postrzegane jako brzydkie. Brand Refresh robi się też, wtedy gdy wprowadzamy nową linię produktową lub jako firma lekko poszerzyliśmy nasze produkty czy też usługi.

Przykład z życia Brand Refresh

Wiele większych i starszych firm odświeża marki, jak coca-cola, Instagram i wiele innych, ale weźmy pod lupę Starbucks. Odświeżali swoje logo co jakiś czas, ale najlepiej widać zmianę między 1971, a 1987 oraz 1992 i 2011. Logo firmy zostało mocno uproszczone w obydwu przypadkach, a w 2011 zostawiono sam sygnet; co wpisuje się w trendy designerskie.

Podsumowując

Ważnym jest jak postrzegana twoja marka, dlatego tez warto o nią zadbać poprzez Rebranding lub Brand Refresh. Pamiętać też trzeba, że te narzędzia służą do utrzymania spójności twojej marki, lecz nie warto bez namysłu wprowadzać na siłę zmiany. Jeśli nadal nie czujesz się pewny czy potrzebujesz Rebrandingu, czy Brand refresh dla swojej marki to zgłoś się do nas. Pomożemy ; )