Różne oblicza współczesnego marketingu (część 1.)

Mówiąc: “marketing”, mamy na myśli media społecznościowe, kampanie reklamowe, eventy czy półki sklepowe wypełnione produktami w różnych opakowaniach. Wszystkie te skojarzenia składają się na szeroki wachlarz pojęć i dziedzin, które łączą się w zbiór działań zmierzających do budowania świadomości marki i sprzedaży.

W tym artykule omówimy niektóre obszary marketingu, które warto znać, planując działania każdego przedsiębiorstwa. Czytaj dalej!

Social media marketing

Jeden z najistotniejszych elementów strategii marketingowej przedsiębiorstw, który pozwala na wymianę opinii i dialog z odbiorcami – dotychczasowymi oraz przyszłymi klientami. Media społecznościowe skracają dystans i umożliwiają bezpośredni kontakt z marką – nie jest to monolog prowadzony przez firmę. Wymaga jednak systematyczności zarówno w tworzeniu treści, jak i bieżącej wymianie zdań w komentarzach i wiadomościach od odbiorców. Oznacza to wysiłek włożony w regularną komunikację, który pozytywnie wpływa na budowanie więzi i generowanie ruchu na stronie.

Potencjalny duży zasięg działań oznacza również ryzyko wywołania kryzysu na dużą skalę lub udziału w przedsięwzięciu nieakceptowanym przez grupę docelową. Niebezpieczeństwem jest także szum informacyjny, który powoduje, że odbiorcy przestają dostrzegać komunikaty marek. Dlatego istotny jest wybór właściwych serwisów zarówno pod kątem strategii firmy, jak i naszych odbiorców – właściwie podjęte decyzje pomogą w dotarciu do potencjalnych klientów w nienatarczywy sposób.

Współczesny marketing

Influencer marketing

Wykorzystanie wpływu influencerów na życie innych i podejmowane przez nich decyzje ułatwia dotarcie do grupy docelowej, która z perspektywy firmy może być bardzo rozproszona. Odbiorcy influencera koncentrują się wokół wspólnej wartości i tworzą społeczność osób, którzy chcą zrealizować podobny cel – łatwiej więc do nich dotrzeć z przekazem.

Influencer “udostępnia” wtedy swoją grupę docelową, dla której jest autorytetem w jakiejś dziedzinie. Autentyczny odbiór jest powodowany obiektywnymi opiniami zawierającymi rzetelny opis cech produktu i jego możliwości. Wpływ na postrzeganie influencerów ma również bliski kontakt z użytkownikami i podobieństwo do nich (np. wspólny cel całej tworzonej społeczności). Jego odbiorcy mu ufają i są bardziej skłonni dokonać zakupu. Współpraca na linii influencer-marka może być stała lub obejmować doraźne działania polegające np. na wysłaniu takiej osobie produktu, który następnie zrecenzuje w swoich kanałach komunikacji.

Content marketing

Kto nie słyszał zdania: “Content is the king!”? Marketing treści kojarzy nam się głównie z blogami, postami i filmami w mediach społecznościowych, podcastami, webinarami, infografikami, raportami… Ale są to też materiały drukowane – m.in. poradniki, książki, prasa i ulotki! Ich celem nie jest sprzedaż, ale budowanie świadomości marki/firmy i zainteresowania nią. Udzielane rady i wskazówki przybliżają odbiorców do marki i sprawiają, że z większym prawdopodobieństwem jej zaufają, co następnie będzie mogło się przełożyć na sprzedaż.

Content marketing obejmuje procesy tworzenia i dystrybucji bezpłatnych, merytorycznych, wartościowych treści, które nie nakłaniają w natarczywy sposób do zakupu lub wykonania innej czynności, na której zależy przedsiębiorstwu. Jest to rozwiązanie dla osób kierujących swój przekaz do odbiorców, którzy nie zwracają już uwagi na zwykłe komunikaty, ale wymaga systematyczności oraz dopasowania do realnych potrzeb i zainteresowań użytkowników.

E-mail marketing

Newsletter, mailing czy autoresponder? Rozwiewając wątpliwości, opiszemy krótko poszczególne rodzaje wiadomości:

  • Newsletter charakteryzuje się regularnością komunikacji. Za jego pomocą marki informują o zmianach w firmie lub branży, nowościach i promocjach oraz planach wprowadzenia do oferty nowych produktów. Zazwyczaj wysyłane są konkretnego dnia miesiąca lub w określonym odstępie czasu. Musi nieść dodatkową wartość, np. darmowe materiały lub korzyści, których odbiorca nie dostanie w innych kanałach komunikacji.
  • Mailing to jednorazowy komunikat, którego celem nie jest budowanie długotrwałych relacji (to należy do celów newslettera). Jego zadaniem jest doprowadzić do realizacji jednego konkretnego celu – sprzedaży, założenia profilu na stronie internetowej, zapisu na wydarzenie itd.
  • Autoresponder to te wiadomości, które można zaplanować z wyprzedzeniem, np. mail z podziękowaniem za zapis do newslettera lub zakup produktu. Konkretne działanie ze strony użytkownika wyzwala wysłanie opracowanej wcześniej wiadomości.

W tej dziedzinie marketingu wiadomości są wysyłane tylko do osób, które wyraziły na to zgodę (do osób z listy mailingowej) i mogą ją w każdym momencie wycofać. Pozwalają nie tylko na informowanie o ofercie i wydarzeniach z życia firmy, ale również gromadzenie opinii na temat dotychczasowych produktów i usług. Bezpośredni kontakt z odbiorcami jest możliwy pod warunkiem przygotowania interesującego tematu wiadomości, który następnie zostanie rozwinięty, ale bez niepotrzebnych dygresji lub ozdobników. Konkretny przekaz zachęci użytkowników do otworzenia następnych wiadomości!

Marketing afiliacyjny

W marketingu afiliacyjnym (inaczej partnerskim) biorą udział 3 główni uczestnicy:

  • Reklamodawca to osoba lub firma sprzedająca swoje produkty lub usługi. Chce z nimi dotrzeć do nowych odbiorców, dzieli się więc swoimi przychodami z ich sprzedaży z osobami lub firmami, które je promują i polecają osobom ze swojej grupy odbiorców.
  • Wydawca (lub partner) skupia wokół siebie konkretną grupę odbiorców i prowadzi działania o dużym zasięgu, który chce zmonetyzować. “Użycza” więc swojej przestrzeni do promocji oferty innej marki, a w zamian dostaje określoną część przychodów z jej sprzedaży.
  • Klient kupuje produkt polecany przez osobę, której rekomendacjom ufa. Możliwe, że na zakup otrzymuje specjalną zniżkę.

Klient po kliknięciu w link na blogu/w newsletterze (lub w innym kanale komunikacji) wydawcy przechodzi do sklepu internetowego reklamodawcy i dokonuje zakupu. Wspomniany wcześniej link zawiera kod identyfikujący wydawcę, dzięki czemu reklamodawcy wiedzą, z którego kanału pochodzili klienci i możliwe jest rozliczenie działań (procent od wielkości sprzedaży lub określona kwota za podjęte przez odbiorcę inne działanie, np. pobranie aplikacji, rejestrację na stronie internetowej).

Czy to wszystkie możliwości marketingu?

To tylko niektóre obszary, które warto rozważyć, planując rozwój marki. Odkrywaj więc nowe narzędzia, testuj i weryfikuj, które z nich najlepiej sprawdza się w Twoim przypadku!