Różne oblicza współczesnego marketingu (część 2.)

Z tego artykułu dowiesz się, jak technologie wpływają na efektywność marketingu oraz jaką rolę w budowaniu świadomości marki i sprzedaży odgrywają zmysły. Omawiamy w nim kolejne obszary działań marketingowych, które mogą pomóc Ci w opracowaniu najlepszych rozwiązań dla Twojego biznesu. Zaczynajmy!

Marketing mobilny

Umożliwia dotarcie do szerokiej grupy odbiorców, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie komunikatów. Obejmują nie tylko reklamy wyświetlane na urządzeniach mobilnych (czyli telefonach lub tabletach), ale również na innych obiektach, które się przemieszczają (np. samochodach). Inną formą marketingu mobilnego jest pracownik w stroju charakterystycznym dla danej marki i rozdający ulotki prezentujące ofertę.

Mobile marketing wykorzystuje liczne narzędzia, wśród których znajdziemy m.in.:

  • wiadomości SMS/MMS pełniące rolę przypomnienia o promocjach lub informujące o nowościach w ofercie,
  • aplikacje umożliwiające zakup z poziomu oprogramowania lub będące istotną częścią realizacji programów lojalnościowych,
  • reklamy mobilne, czyli reklamy w mediach społecznościowych lub sieci Google Ads dopasowane do odbiorców pod względem urządzeń, z których korzystają (urządzeń mobilnych),
  • powiadomienia push wyświetlane w aplikacjach i na stronach internetowych.

Marketing mobilny

Marketing automation

Niesie za sobą liczne korzyści! Pomaga w analizie całego cyklu życia klienta, a więc w budowaniu i utrzymywaniu relacji od momentu, w którym dana osoba jest zainteresowana marką i jej ofertą, do chwili, w której klient staje się lojalnym odbiorcą komunikatów i użytkownikiem produktów. Za pomocą narzędzi marketing automation firmy pozyskują dane o odbiorcach i ich zachowaniach w sieci, zainteresowaniach, potrzebach, które później mogą okazać się kluczowe w realizacji celów przedsiębiorstwa. Efektem są reklamy lepiej dopasowane do osób odwiedzających daną stronę internetową, kierujące do nich spersonalizowane komunikaty.

Firma towarzyszy swojemu klientowi na ścieżce zakupowej, w każdym punkcie styku, dostarczając potrzebnych w danym momencie treści i produktów. Wykorzystuje do tego sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, co pozwala na personalizację w czasie rzeczywistym – dostarcza informacji dotyczących zachowania użytkowników na stronie internetowej w danym momencie, a marka prowadzi dzięki temu rozmowę z odbiorcami.

Remarketing

Remarketing jest rozumiany jako zespół działań polegających na powtórnym pokazaniu komunikatu reklamowego użytkownikom, którzy odwiedzili stronę internetową i ją opuścili bez wykonania oczekiwanej czynności. Firma śledzi zachowanie takiej osoby w witrynie, a następnie kieruje do niej reklamy w innych witrynach w celu nakłonienia jej do powrotu na stronę marki lub firmy.

Dzięki remarketingowi można nie tylko przypomnieć o ofercie na stronie internetowej, ale także zaoferować dodatkowe korzyści wynikające z zakupu, np. darmową dostawę lub kod zniżkowy. Użytkownicy, którzy odwiedzili wcześniej witrynę, są już potencjalnie zainteresowani danym produktem lub kategorią produktów – wyrazili to, odwiedzając podstrony poświęcone ich tematyce. Remarketing ma na celu zmotywować ich do powrotu i zakończenia kolejnej wizyty zakupem.

Ambient marketing

Polega na realizacji celu poprzez wywołanie silnych reakcji emocjonalnych (np. zaskoczenia), którym musi towarzyszyć marka lub produkt. Dzięki temu odbiorcy mogą ją lepiej zapamiętać, co przybliży ich do zakupu. Wykorzystuje się do tego niestandardowe nośniki komunikatu lub standardowe, ale w niekonwencjonalny sposób: w środkach komunikacji miejskiej (np. w autobusach), na przystankach, na wystawach sklepowych, na budynkach i w innych nietypowych miejscach.

Te niecodzienne reklamy wymagają zaangażowania obu stron i interakcji między nimi. Oryginalność i kreatywność pomagają tworzyć jednorazowe akcje marketingowe przypisywane konkretnej marce – rozwiązania i pomysły nie powinny być powielane przez inne marki!

Marketing sensoryczny

Wzrok, słuch, smak, dotyk i węch… Marki oddziałują na zachowania i decyzje swoich klientów, wykorzystując wiedzę na temat zmysłów/ Angażują je, przywodząc na myśl pozytywne skojarzenia. W ich wyniku powstaje unikalne doświadczenie, dlatego marki dążą do “zajęcia” wszystkich zmysłów klienta.

Jakie cechy produktu lub procesu zakupowego są odbierane przez poszczególne zmysły?

  • Wzrok – opakowanie (kształt, kolor, teksty zamieszczone na opakowaniu), wystrój sklepu (w tym oświetlenie, sposób ekspozycji produktów)
  • Słuch – hasło reklamowe, dżingiel, melodia wprowadzająca w oczekiwany nastrój
  • Smak – degustacje w restauracjach, kawiarniach czy sklepach
  • Dotyk – materiały, z których tworzone są produkty (np. jakościowa tkanina lub papier satynowy), brane pod uwagę są: waga, kształt, wielkość, twardość, odporność na zmiany temperatury i odkształcenia…
  • Węch – przejawia się aromatyzowaniem przestrzeni związanych z marką.

Czy marka powinna korzystać z możliwości wszystkich obszarów marketingu?

Teraz już znasz cechy charakterystyczne mniej popularnych lub rzadziej wykorzystywanych obszarów marketingu. Intrygują, ale wymagają też zaplanowanych działań, które zaczynają się od oceny rozwiązań najlepiej spełniających oczekiwane rezultaty.

Wybieraj je zgodnie ze strategią, grupą docelową i realizuj swój cel poprzez niestandardowe działania, pamiętając jednocześnie o sprawdzonych rozwiązaniach. Trzymamy kciuki za sukces Twojej marki!