Schematy w kreatywności

Prawdopodobnie w tym momencie zastanawiasz się, jak to możliwe: połączenie schematu z kreatywnym spojrzeniem na twórczość. Schemat to coś, co kojarzymy z nudą, niekoniecznie wymaga od nas dłuższego czasu do namysłu. Na przestrzeni lat można jednak zauważyć, że tak naprawdę przepisem na sukces jest utrwalenie takiej myśli, która połączy powtarzalny szablon z nietuzinkowym pomysłem. Istnieją takie schematy, które dziś śmiało można nazywać liderami na rynku reklamy i nie tylko. Zapraszamy więc do lektury, z której dowiesz się, na co warto zwrócić uwagę, aby z powodzeniem przebić się przez marketingowy szum… ciekawym schematem 😉

Na początek… Kreatywność drzemie w każdym z nas!

Na pewno przychodzą takie dni, w których zastanawiasz się dlaczego nic nie przychodzi ci do głowy. Porównujesz się do innych, gdy widzisz ich inspirujące projekty i wiesz, że mają to „coś”. W końcu stwierdzasz, że nie jesteś wystarczająco zdolny i nie potrafisz zdobyć się na wyżyny pomysłowości. Tymczasem prawda przedstawia się nieco inaczej. Sztuka bycia kreatywnym polega na tym, że trzeba pomóc wyzwolić w sobie pokłady energii do działania. Istotnie, działanie to podstawa rozwoju każdej myśli, którą warto „przelać na papier”. Jednak zanim zaczniesz działać musisz pamiętać o jednym: o higienie swojego umysłu. Nasz mózg odżywiamy na dwa sposoby: fizycznie oraz mentalnie. Zacznij więc od tego pierwszego: Dostarczaj sobie odpowiednią ilość snu (śpij nie krótko, ale i nie za długo!) oraz jedz to, co dostarczy ci wartościowych składników odżywczych. Aktywnego wypoczynku nie traktuj jako obowiązku, lecz jako codzienny nawyk. W taki sposób zadbasz nie tylko o lepsze myślenie, ale i samopoczucie, które dodatkowo wzmocni twoje pozytywne nastawienie do pracy. Poza tym, aby osiągać coraz lepsze efekty, trzeba postawić na ciągły rozwój. Mowa tu oczywiście o szkoleniu swojego mózgu i „karmieniu” go treściami, które będą wpływały na jego coraz większą efektywność. Najlepsze praktyki sprowadzają się tu do czytania książek, artykułów, czy filmów, które niosą za sobą pewną wartość. Odrzuć bezwiedne patrzenie w telefon! Scrollowanie pustej treści, z której nie wynika nic sensownego to cios mierzony w efektywną pracę twojego mózgu. Dodaje mu niepotrzebnych bodźców, a co za tym idzie, wpływa destrukcyjnie na cały organizm. Chcesz być kreatywny? Powyższe wskazówki dają temu dobry początek 😊

Działanie, czyli podstawa piramidy kreatywności

Problematykę kreatywności idealnie przedstawia piramida kreatywności według The Creative Methods & Systems. U podstawy leży – no właśnie – działanie. Dlaczego? Gdy jesteśmy aktywni i mobilizujemy nasz mózg do pracy, jesteśmy w stanie rozwinąć go na tyle, że z czasem podpowiada nam coraz więcej ciekawostek 😉 Po pewnym czasie zaczynamy zauważać rzeczy, na które wcześniej nawet nie zwrócilibyśmy uwagi. Wszystkie nawyki i aktywności opisane powyżej z pewnością przyczynią się do zadbania o efektywność w tworzeniu kreatywnych pomysłów. Zresztą to całkiem logiczne. Nie bez powodu mówi się, że „praktyka czyni mistrza”. Każdy, kto marzy by być fotografem nie tylko przegląda inspiracje, ale przede wszystkim robi zdjęcia. Tak samo jest w każdej dziedzinie. Aby być w czymś dobrym trzeba na to poświęcić dużo czasu. To podstawa do osiągania sukcesu, przydatnego zwłaszcza w biznesie. Kiedy ćwiczymy nasz mózg mamy większy potencjał do łączenia ze sobą myśli, które razem mogą stworzyć coś zupełnie nowego.  Pytanie tylko: co ma to wspólnego ze schematem?

 Jak połączyć kreatywność ze schematem?

Schemat to narzędzie do łączenia naszych myśli. Obrazuje go środkowe piętro piramidy kreatywności. W tym miejscu dochodzi do powiązania pozornie różnych rzeczy, które razem nabierają zupełnie nowej wartości. Na samej górze zaś występuje skrzywienie, czyli cała kwintesencja abstrakcyjnego myślenia. Ale koniec tej teorii. Zajrzyjmy do kilku przykładów. Restauracja „Krowarzywa”… zapewne nie wzbudza na początku tak silnych skojarzeń jak wtedy, gdy wiemy już, że jest to restauracja wegańska. Różne wyrazy, a zestawiły zupełnie nowe połączenie – prezentujące ciekawe podejście do nazwy, a co za tym idzie, przyciągające większą uwagę klienta. Kreatywne podejście gwarantuje zainteresowanie, dlatego nic dziwnego, że dwuznacznych nazw powstaje coraz więcej. Pokusić się można o zdanie, że kreatywny schemat nadaje życie zupełnie nowym wyrazom. Jak również stwierdzeniom, tak jak w przypadku popularnego reality show „Down the Road”. Udział osób z zespołem Downa w takim programie to w Polsce coś zupełnie nowego, a niebanalna nazwa dodaje całemu przedsięwzięciu tylko charakteru.

Na jakie schematy w kreatywności powinieneś zwrócić uwagę

To o czym powiedzieliśmy przed chwilą to ciekawa gra słów, która przekłada się na nową propozycję wyrazów. Szczególnie przydatna okazuje się przy tworzeniu kampanii, a już zwłaszcza tych związanych z reklamą. Z tego względu zanurzmy się więc w schematy storytellingu, który już dawno wyparł z rynku proste slogany zachwalające nienaganne właściwości produktu. Schematy opowieści to np. osadzenie klienta (bądź samego produktu) jako bohatera akcji reklamy. Ciekawym pomysłem okazało się przestawienie dziecka i zebry w reklamie Wedla. Taki obraz idealnie wpisuje się w chwile beztroski, o jakich przypomni nam smak kostki czekolady. Kreatywny efekt odniesiemy też wówczas, gdy w fabule opowieści osadzimy wroga. Przykład? Chyba nikomu nie musimy przypominać reklamy firmy Danio i jej metod na… Małego Głoda 😉

Nic tak nie wzbudza pozytywnych emocji jak uśmiech pokazany na ekranie. Tym bardziej jeśli reklama nawiązuje do radości dzielonej o poranku. Taki schemat odnajdziemy w reklamie prawie każdej linii płatków śniadaniowych. I nie tylko. Marka Nutella przedstawia chwile, w których nie tylko dzieci, ale i ich rodzice zajadają się czekoladowo-orzechowym kremem. Tą samą ścieżką podążają również inne marki produktów, które zazwyczaj wybierzemy na śniadanie (np. Delma czy świeży chleb na półce sklepowej Lidla). Obawy może jedynie wzbudzać fakt, że taki schemat może  niekorzystnie wpływać na nawyki żywieniowe u najmłodszych. Większość produktów śniadaniowych nie może pochwalić się dobrym składem. Podobnie jak grupa gazowanych napojów. Reklama Coca Coli, promująca ją jako doskonałe połączenie ze smakiem obiadu, może dawać obawy o nadmiar cukru i innych szkodliwych substancji spożywanych w diecie. Pamiętajmy, że schemat utrwala nasze zachowania, a te nie zawsze muszą wychodzić nam na dobre. Jako konsumenci pamiętajmy: zawsze zachowujmy zdrowy rozsądek!

Tym wpisem chcieliśmy cię przekonać, że w biznesie warto dać szansę niecodziennemu połączeniu: bo kreatywność i schemat to nie zestawienie przeciwieństw, a raczej dobrej pary przyjaciół, którzy choć inni osobno, razem stanowią naprawdę ciekawą całość.