Statystyki w mediach społecznościowych

Korzystanie z mediów społecznościowych obecnie jest czynnością tak oczywistą, że choć nie musimy jej wpisywać na codzienną „to do list”, przeznaczamy na nią naprawdę sporo czasu. Odwieczna walka pokoleniowa dzieląca głosy na temat social mediów trwa – czy jest to przyszłość naszej komunikacji i wchodzenia w interakcje, czy może tylko absorbujący zjadacz czasu? A przecież jego upływ tak trudno zauważyć, gdy aktualnie przyglądamy się wypozowanym zdjęciom koleżanek na Instagramie lub oglądamy przy posiłku najnowszy filmik naszego ulubionego YouTubera.

Czas, liczby i pieniądze

Social media marketing odnotowuje obecnie dynamiczny rozwój – z mediów społecznościowych aktywnie korzysta 3,5 miliarda osób na świecie. To całkiem dużo, prawda? Według raportu Hootsuite na styczeń 2021 ludzie na świecie średnio spędzali 2 godziny i 25 minut korzystając z mediów społecznościowych, w Polsce zaś nieco mniej – godzinę i 59 minut. Co można zrobić przez tyle czasu? Zdobyć wiele informacji, nawiązać kontakt ze znajomymi lub złożyć zamówienie na tusz do rzęs polecany przez influencerkę o największych zasięgach w kraju. Czy może mieć to znaczenie także dla przedsiębiorców? Owszem. 91% marek detalicznych przyznaje się, iż korzysta z co najmniej 2 kanałów mediów społecznościowych w swojej strategii marketingowej. Warto wspomnieć, iż 98,55% użytkowników Social Mediów korzysta codziennie z co najmniej 4 kanałów, natomiast aż 200 milionów z nich odwiedza za ich pośrednictwem przynajmniej 1 profil biznesowy dziennie.

Skoro media społecznościowe z roku na rok znacznie zyskują na znaczeniu i gromadzą coraz większe rzesze użytkowników, dlaczego przedsiębiorcy nie mieliby z tego skorzystać? W końcu drzemie w nich ogromny potencjał, a próg wejścia prawie nie istnieje.

To, co jest ważne

Według wspomnianego wcześniej raportu 90% marek chce budować swoją świadomość za pośrednictwem mediów społecznościowych – 77% z nich używa ich do utrzymania reputacji marki, 71% za ich pośrednictwem buduje i zarządza społecznością oraz jej zaangażowaniem, 61% używa ich do zwiększania konwersji, a 50% do zdobywania informacji o klientach lub rynku. Raport ten wyróżnia też globalnie najważniejsze sieci społecznościowe. Nikogo nie powinna więc zdziwić poniższa hierarchia ilości aktywnych użytkowników.

  1. Facebook – 2,45 miliarda (!)
  2. YouTube – 2 miliardy
  3. Instagram – 1 miliard
  4. LinkedIn – 660 milionów
  5. Twitter – 340 milionów

Jak korzystać ze statystyk i jak je analizować?

Wszystkie powyższe media społecznościowe mają funkcję wyświetlenia nam statystyk dotyczących naszego konta. Wyjątkiem LinkedIn, który żąda drobnej opłaty za wgląd w to, kto podgląda nasz zawodowy profil. Warto wspomnieć, iż Facebook umożliwia nam wyeksportowanie raportu, co może okazać się niezwykle pomocne szczególnie wtedy, gdy analizujemy swoją aktywność na przestrzeni dłuższego okresu czasu. Zazwyczaj bowiem statystyki wyświetlają się dla przedziału tygodniowego lub 28-dniowego. Oczywiście możemy ten okres sami wybrać. Przyjrzyjmy się zatem podstawowym wskaźnikom, jakich podgląd umożliwia nam Facebook i Instagram z uwagi na to, że to właśnie z nich najczęściej korzystają przedsiębiorcy. Dla Facebook’a są to:

  • Wyświetlenia strony – mówią o liczbie wyświetleń zarówno przez użytkowników zalogowanych jak i tych nieco bardziej „anonimowych”
  • Polubienia strony informują o nowych polubieniach strony
  • Osoby obserwujące stronę oraz osoby lubiące stronę – umożliwiają nam wgląd w takie informacje o tych osobach jak wiek, płeć, czy miejsce zamieszkania (kraj lub województwo)
  • Działania na stronie informują o liczbie kliknięć przycisków działania na Twojej stronie tj. „informacje kontaktowe”, czy wskazówki dojazdu
  • Wyświetlenia podglądu strony odpowiada liczbie ustawień kursora nad nazwą strony lub zdjęciem profilowym w celu zobaczenia podglądu zawartości (ale niekoniecznie kliknięcia w nią…)
  • Zasięg postów określa liczbę osób, do których dotarł post. Rozumiemy przez to wyświetlenie się na ekranie takiego delikwenta naszego profilu lub posta.
  • Zasięg relacji to z kolei liczba osób, na ekranach których wyświetliły się relacje udostępniane przez naszą stronę. Co ważne, informacje o nich są dostępne nawet po upływie 24 h od opublikowania relacji.
  • Aktywność dotycząca posta obejmuje czynności tj. polubienia, komentarze, udostępnianie, wspominanie o poście czy stronie.
  • Szybkość udzielania odpowiedzi obrazuje średni czas, jaki zajmuje Ci odpowiedzenie na wiadomość osobie, która próbuje się z Tobą skontaktować
  • Filmy to liczba wyświetleń filmów opublikowanych przez Twoją stronę przez co najmniej 3 sekundy.

media społecznościowe - statystyki

Na Instagramie zobaczysz następujące statystyki:

  • Liczbę polubieni, udostępnień i zapisań posta
  • Ilość interakcji z postem (komentarz, przejście do profilu głównego)
  • Sekcję odkrywanie – obrazuje skuteczność używanych przez nas hashtagów, na podstawie których osoby trafiły na naszego posta. Dzięki temu będziemy wiedzieć, czy najwięcej wyświetleń zawdzięczamy im, czy może zaprzyjaźnionemu już gronu obserwujących.
  • Liczbę dotknięć w profilu:
    • Adresu witryny
    • Wskazówek dojazdu
    • Połączeń
    • Wiadomości SMS i e-mail
  • Komentarze – ich liczba oraz odniesienie do postów
  • Obserwujący – możesz zobaczyć podstawowe informacje demograficzne na ich temat
  • Polubienia – dzięki nim łatwo ocenisz, które posty są dla Twoich odbiorców najbardziej atrakcyjne
  • Wizyty w profilu – informują o tym,ile osób oraz o jakich porach wchodzi na Twój profil
  • Wyświetlenia oraz wyświetlenia filmów – na ich podstawie zobaczysz, co najbardziej zainteresowało Twoich odbiorców
  • Zapisania – oznaczają liczbę osób, które zapisały Twój post, aby „mieć go na później”
  • Zasięg profilu – ilu osobom pojawia się w proponowanych kontach

Dla kogo?

Choć na pierwszy rzut oka wszystkie kolorowe wykresy i tajemnicze liczny wyświetlane w raportach mogą się wydawać czarną magia, tak naprawdę może z nich korzystać każdy. Nie musisz zagłębiać się w tajniki analizy wszystkich tych hieroglificznych danych, jeśli korzystasz z Facebook’a jedynie dla przyjemności. Jeśli prowadzisz na nim swój funpage, grupę lub konto firmowe, umiejętności odczytywania ukrytego znaczenia z tych liczb mogą się okazać niezwykle pomocne. Wcale nie trzeba w tym celu robić drogich kursów, czy zatrudniać profesjonalistów. Z większością z nich poradzisz sobie sam przy odrobinie czasu i chęci. Jeśli nie jesteś pewien swoich sił lub potrzebujesz wsparcia kogoś bardziej doświadczonego, aby wprowadził Cię w ten świat – rynek stoi otworem.

media społecznościowe statystyki

Korzyści z wykorzystywania statystyk udostępnianych przez media społecznościowe

Są to m.in.:

  • Zwiększenie skuteczności w budowaniu świadomości marki
  • Zwiększenie trafności reklam
  • Redukcja kosztów związana z nietrafionymi inwestycjami marketingowymi
  • Poznanie profilu klienta
  • Możliwość świadomego zbudowanie grupy docelowej o pożądanych przez nas cechach
  • Budowanie relacji z klientem oraz społeczności zrzeszającej ludzi o podobnych zainteresowaniach (którym jest nasz produkt, oczywiście)
  • Wzrost konwersji
  • Możliwość wykorzystania zaangażowania naszych obserwatorów – jeśli spodoba im się nasz produkt, być może udostępnią go na swoim profilu lub opowiedzą o nim znajomym. Zawsze możesz też zorganizować konkurs, w którym warunkiem wygrania nagrody głównej będzie oznaczenie 3 znajomych

Podsumowanie

Eksperci sugerują, iż najlepsze dni na postowanie oraz wchodzenie w interakcję z odbiorcami to wtorek, środa, czwartek i piątek, natomiast najlepsza pora to przedział czasowy pomiędzy 8 a 14, czyli godziny pracy biura. Przyglądając się jednak uważnie poczynaniom Twoich obserwatorów, możesz zauważyć nieco inne zależności – warto być czujnym i badać sytuację na bieżąco oraz reagować możliwie jak najszybciej. Szczególnie, gdy zauważymy, że po dodaniu ostatniego posta liczba osoba lubiących nasz profil drastycznie zmalała. Warto się zastanowić, co mogło być przyczyną potencjalnie niskiej atrakcyjności posta oraz czy cechy naszych obecnych obserwatorów na pewno pokrywają się z naszą grupą docelową. Trzymaj rękę na pulsie (a oko na statystykach), działaj i odnoś sukcesy wykorzystując media społecznościowe! Trzymamy kciuki 😉