Sztuka przykuwania uwagi odbiorcy

Mówi się, że mamy 8 sekund, aby utrzymać uwagę naszego odbiorcy. To duże wyzwanie dla wszystkich twórców treści. Chcemy, aby nasze teksty czy inne materiały docierały do ludzi, wywoływały zmiany i reakcje. Najpierw jednak muszą one zostać zauważone. Ten krótki moment jest jak zachód słońca nad morzem – chwyta za serce. Czasami próbujesz znaleźć racjonalne argumenty, dla których warto się zatrzymać.

Sytuacja komplikuje się, gdy jesteśmy otoczeni innymi bodźcami. Szum fal uderzających o Twoje stopy, nawoływania mew i… powiadomienia o nowych wiadomościach na Messengerze. Przestajesz oglądać spektakl rozgrywający się przed Tobą.

Z tworzonym przez Ciebie contentem jest podobnie. Tworzysz treści, które mają wnosić jakąś wartość dla Twoich klientów, ale nie zawsze są odbierane w sposób, jakiego byś oczekiwał.

W tym artykule pokażemy Ci zasady przykuwania uwagi Twojego odbiorcy. Dowiesz się, jak sprawić, aby pozostał u Ciebie na dłużej. Aby razem z Tobą oglądał zachód słońca.

Od czego zacząć tworzenie treści, które będą przyciągały uwagę odbiorców?

Zacznij od mocnego początku, takiego jak ciepły blask słońca chowającego się za horyzontem. Czegoś, co spowoduje zatrzymanie się Twojego odbiorcy nawet wtedy, gdy przygotowuje kolejną kawę czy przegląda Facebooka.

Zastanawiasz się, jak przykuć uwagę mocnym początkiem? Nawiąż do wyników badań lub przedstaw ciekawostkę – tak jak my na początku tego artykułu 😉 Możesz też zadać pytanie skłaniające do reakcji lub wywołujące zaciekawienie i chęć poznania całości materiału. Prowokuj – oczywiście w pozytywnym znaczeniu. Takie teksty czy materiały audio/video powinny od pierwszej chwili wywoływać jakąś reakcję lub decyzję o działaniu.

Kiedy sprawisz, że czytelnik, widz albo słuchacz zatrzyma się i postanowi poznać Twoją treść, pisz zwięźle i na temat. Nikt nie lubi poczucia straty czasu na coś, co jest powtarzalne lub nudne. Szukaj nowych informacji, porównań, rozwiązań. Przedstaw problem w zupełnie inny sposób, dzięki czemu pokażesz klientowi zupełnie nową perspektywę postrzegania danej sytuacji.

Nie pisz też długich zdań ani nie formułuj rozległych wypowiedzi. Podawaj konkrety, samo sedno. Uporządkuj najważniejsze elementy w logiczną całość, tak aby nie stracić zainteresowania odbiorcy.

Dynamiczne treści przykuwają uwagę

Co mamy na myśli, pisząc “dynamiczne treści”? To content, który przedstawia ruch, zmianę i sytuację “przed/po”. Pewnie na początku myślałeś, że koniecznie muszą to być materiały video? Niekoniecznie! Filmy są jedną z możliwości, ale możesz też tworzyć interesujące treści, używając konkretnych słów w przygotowanych przez Ciebie tekstach i wypowiedziach.

W copywritingu, czyli sztuce pisania tekstów reklamowych i sprzedażowych, istnieją słowa, które spowalniają rytm przekazu. Należą do nich m.in.:

  • czasowniki: być, móc, mieć, należy, trzeba;
  • czasowniki w stronie biernej (np. “Ta książka została napisana przez…” zamiast “Tę książkę napisał…”);
  • przysłówki: bardzo, niezwykle, prawdopodobnie.

Nie korzystaj z nich zbyt często.

Z drugiej strony pojawiają się słowa, które pokazują dynamikę i poruszają wyobraźnię. Oto one:

  • słowa nawiązujące do doświadczeń zmysłowych odbiorcy (np. drapiący materiał, okrągłe lustro, świeca o zapachu wanilii);
  • czasowniki w stronie czynnej (np. “Tę książkę napisał…” zamiast “Ta książka została napisana przez…”);
  • czasowniki pokazujące ruch (np. “podbiegł” zamiast “szybko podszedł”).

Dzięki takim zabiegom treści stają się ciekawsze i po prostu… bardziej dynamiczne. Ożywiają Twój przekaz jak opis zapachu słonej wody morskiej i poszarpanych fal podczas zachodu słońca.

Emocje i historie przyciągają uwagę odbiorców

Dlaczego lubimy historie? Bo przekazują emocje, które są podstawową formą komunikacji od naszych najmłodszych lat. Odbieranie obecnych stanów innych i wywoływanie u nich określonych reakcji jest częścią naszej codzienności.

Coraz popularniejszy w biznesie storytelling, czyli umiejętność opowiadania historii, jest najbardziej naturalnym sposobem przekazywania emocji. Mimo powszechności tego rozwiązania, nie zawsze jest ono wykorzystywane w odpowiedni sposób. Jak zatem tworzyć historie, które przyciągają uwagę odbiorców?

  1. Przedstaw bohatera – możesz nim być Ty, Twój klient lub ktokolwiek inny. Pokaż, kim jest i jak wygląda jego obecna sytuacja. Osadź go w konkretnym środowisku, aby pokazać wartości.
  2. Przedstaw problem, czyli to, z czym musi się zmierzyć i w czym możesz mu pomóc. W tym miejscu określ też, jaki cel chce osiągnąć, nawet jeśli miałoby nim być… odkrycie celu.
  3. Pokaż drogę, jaką pokonuje w Twoim towarzystwie – wszystkie kręte ścieżki i drogowskazy.
  4. Znajdź rozwiązanie, czyli nie zostawiaj go samego w tym trudnym czasie poszukiwań. Pokaż swój produkt lub usługę, ale także treści na blogu firmowym, posty w mediach społecznościowych czy cykliczny newsletter. Wszystko zależy od celu, dla którego tworzysz daną historię (np. historia umieszczona w poście blogowym pomoże Ci budować relacje z czytelnikami i w konsekwencji zwiększyć sprzedaż).
  5. Zamieść morał – niech Twój odbiorca zapamięta sedno opowieści, to co najważniejsze.

Treści wizualne

Grafiki, infografiki, zdjęcia, video… Którą formę wybierzesz, aby zobrazować swoje pomysły i idee? Uwagę odbiorców przykuwają kolory, postacie, przedstawiane emocje, ruch… Pamiętaj o tym podczas planowania swoich treści i jednocześnie miej na uwadze cele, które chcesz za ich pomocą zrealizować.

Content wizualny nie musi dokładnie przedstawiać tematu, jakiego się podjąłeś. Czasami warto użyć metafor, porównań lub analogii, które sprawdzają się nie tylko w tekstach. Takie nieszablonowe nawiązania lepiej przykują uwagę odbiorców niż bezpośrednie określenia.

Rodzaje treści, które przykuwają uwagę

Na koniec wyróżnimy 4 rodzaje contentu, które przykuwają uwagę. Są nimi:

  • treści informacyjne,
  • treści edukacyjne,
  • inspiracje,
  • treści rozrywkowe.

Informacje przykuwają naszą uwagę, bo chcemy być na bieżąco z nowościami i nadążać za zmieniającym się światem.

Treści edukacyjne przykuwają naszą uwagę, bo chcemy się rozwijać i poznawać otoczenie.

Inspiracje przykuwają naszą uwagę, bo chcemy realizować cele i marzenia.

Treści rozrywkowe przykuwają naszą uwagę, bo potrzebujemy chwil wytchnienia.

Zauważyłeś, że ten podział odnosi się do pragnień? Znając swojego idealnego klienta, będziesz mógł dotrzeć do jego potrzeb i problemów, aby później się do nich odnieść w swoich treściach.

Zdobycie uwagi czytelników, widzów lub słuchaczy to wyzwanie dla każdego, kto prowadzi komunikację nie tylko w sieci, ale także na co dzień. Jeśli jednak znamy naszego odbiorcę i kilka wskazówek dotyczących tworzenia treści, możemy śmiało konkurować z innymi bodźcami zabiegającymi o uwagę naszego rozmówcy.