Teksty SEO – czym są i czemu służą?

Publikując materiały na stronie internetowej, spotykamy się z różnymi treściami i celami, które mają nam one pomóc zrealizować. Teksty SEO to szeroka grupa tekstów, w których ważna jest perspektywa dwóch stron: użytkowników internetu i wyszukiwarek. Czym są teksty SEO? Jakie są ich rodzaje? Jakie etapy prowadzą do ich przygotowania? Tego dowiesz się, czytając ten artykuł!

Teksty SEO

Czym są teksty SEO?

Teksty SEO służą optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek internetowych. Generują ruch w witrynie, a następnie prowadzą do konwersji rozumianej jako np. zapis do newslettera, zakup lub kontakt ze sprzedawcą. Jest to możliwe dzięki wysokiej pozycji artykułu w wynikach wyszukiwania oraz zainteresowaniu użytkownika danym materiałem i innymi tekstami na stronie, co skutkuje wydłużeniem czasu spędzonego w witrynie.

Cele tekstów SEO

Teksty SEO realizują dwa podstawowe cele. Przede wszystkim są formą treści, które dostarczamy na stronę. Mogą być różnej jakości i o zróżnicowanym przeznaczeniu, ale pozwalają wyszukiwarkom indeksować naszą witrynę.

Drugim celem jest dostarczenie przydatnych informacji użytkownikom. Niektóre z nich będą zawierać tylko podstawowe dane i wyjaśnienia, a inne będą stanowić kompleksowe omówienie wybranego tematu, problemu lub rozwiązania, które możesz zaproponować potencjalnym klientom.

Jak widzisz, przygotowując treści pod SEO, ważni są zarówno nasi odbiorcy, jak i wyszukiwarki. Warto mieć na uwadze wiarygodność i kompleksowość materiału, jego czytelność (tzn. styl dopasowany do użytkowników, poprawność i prostotę) oraz dopasowanie do realnych wyzwań użytkowników.

Teksty SEO – krótkie omówienie

Poniżej wymieniamy często spotykane określenia związane z tekstami SEO i wyjaśniamy, w jakich sytuacjach sprawdzą się w Twoim biznesie.

Teksty preclowe i zapleczowe

Teksty preclowe charakteryzują się niską jakością. Ich celem nie jest dostarczenie istotnych i unikalnych informacji – powstają po to, by wyszukiwarki mogły zaindeksować jakiekolwiek materiały opublikowane na stronie.

Jakość tekstów zapleczowych jest nieco lepsza od jakości tekstów preclowych. Często powstają na podstawie innych, gotowych materiałów. Służą przyciąganiu ruchu z wyszukiwarek, a potem przeprowadzaniu użytkowników do strony pozycjonowanej (docelowej). Ważne jest więc zawieranie w nich niszowych słów kluczowych, w przypadku których występuje mniejsza konkurencja. Dzięki temu podejściu można szybko osiągnąć zamierzone efekty, jednocześnie dbając o budżet.

Opisy produktów

Kiedy klient wyszukuje określonego produktu, często znajduje na podstronach sklepów internetowych opisy dostarczone przez producentów. Nie wpływa to korzystnie na widoczność i pozycjonowanie takiej witryny. Dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie oryginalnych opisów chociaż tych produktów, które są najchętniej kupowane przez klientów. Jednocześnie nie można zapominać o funkcji informacyjnej takich tekstów – powinny one dostarczać podstawowe informacje na temat produktu, istotne z perspektywy potencjalnego klienta.

Teksty tematyczne i eksperckie (specjalistyczne)

Cechą tekstów tematycznych jest merytoryczna wartość, dlatego znajdziemy je m.in. na stronach o określonej (dopasowanej) tematyce, publikujących artykuły sponsorowane. Wybierając słowa kluczowe, powinniśmy kierować się nie tylko ich zgodnością z poruszanym zagadnieniem, ale także wielkością. Sprawdzą się te o małej i średniej liczbie wyszukiwań, a korzyści wynikające z zamieszczenia takich tekstów w witrynach z artykułami sponsorowanymi będą widoczne w ruchu na naszej stronie i niewielkich kosztach jego pozyskania.

Teksty specjalistyczne wymagają zaawansowanej wiedzy i umiejętności w przedstawieniu kompetencji i doświadczenia w interesujący dla czytelników sposób. Są to artykuły najwyższej jakości, bo zawierają nie tylko istotne informacje, ale również dodatkowe elementy (np. wypowiedzi ekspertów, raporty dotyczące wybranego zagadnienia lub branży czy case studies). Warto pamiętać o tym, że w ich przypadku ruch pozyskiwany z wyszukiwarek może być mniejszy (przez niszowe obszary lub rzadziej wyszukiwane tematy). Największe korzyści przynoszą wtedy, kiedy zdecydujemy się je promować w innych kanałach komunikacji, ponieważ mogą pełnić rolę zaproszenia do przejścia na właściwą stronę z innych miejsc, w których pojawiła się informacja o tekście eksperckim.

Etapy tworzenia tekstów SEO

Jeśli zastanawiasz się, w jaki sposób przygotować treści SEO, poniżej mamy dla Ciebie kilka wskazówek, o których warto pamiętać!

Etapy tworzenia tekstów SEO

1. Kim jest Twój odbiorca?

Zanim zaczniesz pisać, poznaj swojego przyszłego czytelnika! Dotyczy to wszystkich rodzajów tekstów SEO, poza treściami preclowymi, które różnią się celem (ważny jest sam fakt zaindeksowania strony). W pozostałych przypadkach określ, do kogo chcesz trafić z daną treścią. Później zastanów się, którymi produktami z Twojej oferty może być zainteresowany i dlaczego ich potrzebuje. Zdecyduj, w jaki sposób tekst będzie do nich nawiązywał.

2. Jakich treści potrzebuje Twój odbiorca?

W drugim kroku zastanów się, jakie treści zaprowadzą Twojego czytelnika do miejsca, w którym chce się znaleźć (tzn. wskażą rozwiązanie, udzielą wskazówek). Wybierz temat i na jego podstawie przygotuj listę słów kluczowych, według których mogą przebiegać poszukiwania materiałów ważnych dla odbiorcy. Pomogą Ci w tym liczne narzędzia (np. Google Keyword Planner), ale też analiza treści konkurencji lub materiałów na stronach branżowych.

3. Jak przygotować tekst, aby był przyjazny wyszukiwarkom… i użytkownikom?

Przygotuj plan tekstu, w którym rozmieścisz kluczowe elementy treści, słowa kluczowe, najważniejsze informacje i przygotujesz ścieżkę, którą będzie podążał Twój czytelnik. Pamiętaj, że kluczową rolę odgrywają tytuł, nagłówki oraz wprowadzenie do materiału (lead). Nie zapomnij o odpowiedniej długości akapitów i wyróżnianiu najważniejszych fragmentów. Na koniec sprawdź tekst pod kątem błędów językowych, interpunkcyjnych i ortograficznych.

Wracaj do opublikowanych już tekstów, aby zaktualizować zamieszczone w nich informacje, dodać nowe dane i wyjaśnienia, rozwinąć materiał o kolejne przykłady czy elementy graficzne (np. infografiki).

podsumowanie

Teksty SEO – podsumowanie

Na koniec pamiętaj, że teksty są dla ludzi. To dla nich przygotowujemy materiały, a potem publikujemy je na stronie. Odpowiednia optymalizacja pod kątem właściwych słów kluczowych pozwala do nich dotrzeć, ale jeśli nie odpowiesz na ich pytania w klarowny i zrozumiały sposób, szybko opuszczą Twoją witrynę. Teksty przesycone frazami kluczowymi nie tylko zniechęca czytelników, ale również roboty wyszukiwarki indeksujące stronę ocenią takie treści negatywnie.

Wyszukiwarki cenią przede wszystkim unikalne treści, które wyróżniają Twoją stronę internetową i budują jej wiarygodność (a tym samym Twoją wiarygodność). Umieszczaj odpowiednie słowa kluczowe – dopasowane do zainteresowań odbiorców i dające Ci szansę na wyświetlenie w wynikach wyszukiwania, ale nie przesadzaj z ich liczbą.