Tik Tok – jak marki mogą wykorzystać to medium do komunikacji marketingowej?

Tik tok, mobilna aplikacja internetowa z logo nutki (nie, nie chodzi nam o Stradivariusa 😉), stała się ostatnimi czasy prawdziwym hitem. Gdzie się nie obejrzeć, można zauważyć nastolatków nagrywających krótkie filmiki dla swojej publiki. Z czego wynika popularność tej aplikacji i „poważni ludzie” mogą wykorzystać ją w „poważnych” biznesach?

 Chwilowy trend, czy aplikacja przyszłości?

Choć Tik Tok wydaje się towarzyszyć nam od niedawna, został stworzony w drugiej połowie 2016 roku przez Chińczyków, wśród których znany jest jako Douyin. Zajęło im to tylko (i aż) 200 dni. Jako że Chiny nie należą do zbyt demokratycznych i otwartych krajów, treści krytykujące poczynania ich władz są rzekomo cenzurowane. Co ma Chińczyk do Tik Toka? Na przykład to, że w 2020 roku prezydent Trump poważnie zastanawiał się nad zbanowaniem tej aplikacji na terenie Stanów Zjednoczonych. Do czynów prawnych ostatecznie nie doszło, a rzekoma wizja wykorzystywania przez chińskie władze danych na temat użytkowników w ogóle nie przeszkadza im w tworzeniu nowych treści. W roku 2020 była to najczęściej pobierana aplikacja na świecie! Użytkownicy stopniowo spędzają na serwisie coraz większe ilości czasu. A czas jest w tym aspekcie wyjątkowo ważny i to wcale nie dlatego, że jest zasobem nieodnawialnym i niemożliwym do cofnięcia…

Tik Tok

W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zauważalnym trendem w naszym społeczeństwie jest globalizacja oraz odbiór treści w dużej mierze wizualnych. W dzisiejszym tak bardzo rozpędzonym świecie nie mamy przecież wystarczająco czasu, żeby przeczytać artykuł do końca, czy zatracić się bezwiednie w lekturze naszego ulubionego opasłego tomiszcza (choć oczywiście są tu wyjątki twardo stawiające opór trendom XXI wieku). I choć według badań średni czas koncentracji ludzkiego mózgu wynosi około 40 minut, to w mediach społecznościowych i świecie Internetu skraca się on do zaledwie paru ułamków sekund na posta, zdjęcie czy filmik. Trend ten mocno zauważalny jest szczególnie w kilku ostatnich lat. Wtedy też powstały aplikacje takie jak Instagram czy Snapchat. Kluczowe są więc pierwsze sekundy filmiku, jego opis i okładka. Z tego faktu doskonale zdają sobie sprawę moderatorzy Tik Toka! W tym serwisie udostępnia się głównie nagrania z podkładem muzycznym czy filmowym (skrawki filmików z YouTube’a, filmów kinowych, czy autorskich składanek, do których pokazujemy swoją wizję rozbawienia świata). Maksymalny czas trwania wideo na Tik Toku to tylko 3 minuty, podczas gdy średni czas udostępnianych materiałów i tak oscyluje w przedziale 15 – 60 sekund. Dlaczego? Istnieje duże prawdopodobieństwo, że jadąc tramwajem lub czekając w kolejce do lekarza chętniej obejrzysz krótkie, niezobowiązujące, ale poprawiające humor nagranie, niż edukacyjny filmik  na YouTube’ie.

Czy w takim razie opłacalne jest w ogóle inwestowanie czasu, pieniędzy i energii w prowadzenie Tik Toka? Odpowiedź brzmi… to zależy 😉 od czego? Jest szereg czynników specyficznych dla Tik Toka, które dla niektórych sektorów biznesowych mogą okazać się wprost idealne do promowania swojej marki, ale istnieje także dużo ograniczeń. W tym celu przyjrzyjmy się statystykom.

Tik Tok w liczbach

W 2020 roku aplikacja zanotowała ponad 2 miliardy pobrań. Obecnie aktywnych jest ponad 500 milionów użytkowników w 141 krajach (niektóre np. Indie ograniczyły do niego dostęp). Jeśli chodzi o polskich użytkowników, to 2/3 stanowią przedstawiciele pokolenia Z w wieku 13-15 lat. W większości zamieszkują obszary wiejskie i (jak powiedziałby Dawid Podsiadło) małomiasteczkowe. Ciekawostką jest, że z Tik Toka korzysta zdecydowanie więcej kobiet niż mężczyzn – ten trend dotyczy nie tylko Polski. Stosunek ten wynosi średnio 70:30 procent użytkowników. Z aplikacji tej śmiało korzystają także celebrycie tacy jak Will Smith, Ariana Grande czy Robert Lewandowski.

Około 34% użytkowników wchodzi na Tik Toka 10 razy dziennie. Średnia długość sesji to nie całe 11 minut, a średni dzienny czas spędzany na Tik Toku w Polsce to 68 minut. Warto wspomnieć, iż jest to portal społecznościowy, w którym użytkownicy najchętniej wchodzą w interakcję z innymi – statystyki w tym aspekcie biją na głowę Facebooka czy Instagrama. W dużym stopniu wynika to z poczucia anonimowości w internecie oraz skrócenia dystansu między użytkownikami. Biorąc pod uwagę, że wiele z nich jest w naprawdę młodym wieku, prawdopodobnie nie posiadają „uprzedzeń” co do próby kontaktu czy interakcji z innymi.

Dla kogo? Jak zacząć?

Nagrywanie materiałów na Tik Toka (w przeciwieństwie do YouTube’a) nie wymaga specjalistycznych sprzętów, wysokiej jakości nagrań czy wartościowych treści. Nie wymaga więc wielu godzin spędzonych na żmudnym montowaniu filmiku i „oczyszczania” z szumów naszych głosów. Można pokusić się o stwierdzenie, że Tik Tok to trochę taki medialny fast food – nie zawsze najlepszej jakości, ale za to szybki i pod ręką.

Jeżeli chodzi o obecne trendy panujące na Tik Toku, to jest to przede wszystkim tematyka czysto rozrywkowa (pranki, żarty, zabawne scenki mające rozjaśnić nam nieco szarą rzeczywistość), lifestyle’owa (makijaż, moda), fitnessowa, kulinarna, taneczna oraz lifehack’owa. Popularną formą nagrań są pokazy umiejętności artystyczno-ruchowych, ale także mini standup’y, streamy na żywo czy tutoriale. Z drugiej strony mniej popularne nurty też świetnie sobie radzą. Okazuje się, że na Tik Toku możesz nauczyć się nie tylko 3 szybkich lifehack’ów jak posprzątać swój pokój w 1,5 minuty, ale też np. matematyki! I to w prosty, przystępny i czasami zabawny sposób. Wszystko zależy więc od sposobu przedstawienia treści.

Konta, które mają miliony obserwujących mogą również w milionach zarabiać. Jeśli zastanawiasz się nad założeniem konta w popularnej aplikacji zastanów się:

  • jakie treści chcesz prezentować – przydatna okaże się strategia marketingowa
  • jak w sposób krótki, zwięzły, estetyczny i zabawny przedstawisz swój produkt czy usługę
  • jakie skojarzenia ma tworzyć Twój profil i marka (profesjonalny czy może luźny, rozrywkowy)
  • czym, gdzie i do jakiego po podkładu zamierzasz nagrywać
  • jak opiszesz siebie jako użytkownika (nie zapomnij o hashtagach!)
  • kto będzie Twoją grupą docelową – nastolatkowie stanowiący przeważającą większość użytkowników niekoniecznie mogą przejawiać chęć i fundusze na zakup Twojego ekskluzywnego produktu czy usługi
  • nad tym, jak będziesz przejawiać swoją autentyczność
  • bądź kreatywny i podchodź nawet do codziennych spraw z niecodziennej perspektywy
  • edukuj się – przyda się wiedza na temat marketingu, personal brandingu i kreowaniu marki, ale cenna może okazać się także spostrzegawczość. Wyłapując aktualne trendy możesz zdecydować, czy chcesz się w jakiś sposób do nich dostosować, czy może wymyślisz swój styl w odpowiedzi na nową modę

Podsumowując

Z całą pewnością Tik Tok stanowi szansę dla influencer marketingu oraz do promowania własnej marki. Nie każda branża spotka się jednak z szerokim zainteresowaniem – raczej nie sądzę, aby grono 13-latek zachwycało się 5-cioma wskazówkami na zmianę opon zimowych w ciężarówkach… Przebicie się przez setki czysto rozrywkowych filmików będzie wyzwaniem, ale jeśli podejdziesz do tego w sposób kreatywny, otwarty i może nieco humorystyczny, możesz podbić serce niejednej „nastolatki” 😉