Trendy w reklamie 2020

Trendy w reklamie potrafią zmienić się w ciągu chwili. Wystarczy wprowadzenie nowej technologii lub kanału komunikacji, aby pojawiła się konieczność zmiany założeń obecnej strategii i dopasowania jej do nowej rzeczywistości. Jesteśmy na półmetku roku 2020 i niektóre sytuacje nas zaskoczyły, inne okazały się trafnym przypuszczeniem. Sprawdźmy, jakie trendy reklamowe dominowały w pierwszym półroczu, a jakie nadal przed nami!

Content marketing

Jednym z głównych trendów w reklamie w roku 2020 jest content marketing, którego znaczenie od kilku lat stale wzrasta. Nie jest dla nikogo już zaskoczeniem, że użytkownicy chcą otrzymywać wartościowe treści, rozwiązujące ich problemy, spełniające oczekiwania i zaspokajające potrzeby. Znalezienie wspólnego języka z odbiorcami jest kluczowe, aby firma mogła się rozwijać i dalej funkcjonować.

Content możemy podzielić ze względu na formę. Najpopularniejszą z nich są wpisy blogowe, które powinny być obszerne i wyczerpujące. Dzięki temu wyszukiwarka Google odnajduje takie teksty i pokazuje internautom. Według botów dłuższe treści dostarczają kompleksowej wiedzy i rozwiązują wszelkie wątpliwości. Oznacza to osiągnięcie celów zarówno wyszukiwarki, jak i klientów oraz firmy. Według niektórych badań teksty na blogach powinny liczyć około 1500 słów, co czasami budzi wątpliwości. Dlaczego?

Dłuższe treści trudniej się przyswaja. Aby ułatwić ten proces, podziel je na krótsze akapity. Umieszczaj hasła kluczowe możliwie najbliżej lewej strony tekstu, ponieważ strony internetowe czytamy według kształtu litery F. Wyróżnij poszczególne fragmenty, dodając nagłówki i korzystając z pogrubień. Nie zapominaj też o elementach graficznych – zdjęciach, materiałach video, grafikach, infografikach…

Rosnącą rolę w komunikacji z klientem odgrywa content video. Za pomocą obrazu i dźwięku jesteśmy w stanie przekazać więcej niż poprzez tekst. Takie treści szybciej wywołają emocje i zaangażują Twojego odbiorcę.

Nie można pominąć w tym zestawieniu podcastów, które nie są już nowym trendem, jednak ich popularność rośnie szybciej niż można by było się tego spodziewać. Lubią je zarówno twórcy, jak i odbiorcy. Dzięki dłuższym audycjom (nawet kilkugodzinnym) buduje się głębsza relacja między podcasterem a jego słuchaczami, którzy słuchają nagrań w wielu różnych sytuacjach: w drodze do pracy, na siłowni, podczas zmywania naczyń… Ułatwieniem w tworzeniu podcastów jest możliwość dotarcia do odbiorców na różnych platformach, ponieważ korzystając ze specjalnego hostingu, pliki automatycznie pojawiają się m.in. na Spotify, iTunes (Apple Podcasts) i Soundcloud.

Wyszukiwanie głosowe

W content marketingu ważne staje się wyszukiwanie głosowe. Od zeszłego roku Google Assistant ma polską wersję językową i warto przyjrzeć się rozwiązaniom, które oferuje. Jego zaletą jest znalezienie nowej drogi do użytkownika w prostszy sposób, niewymagający dużego zaangażowania, ułatwiający szybkie rozwiązanie problemu.

Ponieważ taki sposób komunikowania się jest dla człowieka bardziej naturalny, jego wyszukiwania nie będą brzmiały tak samo, jak dotychczas wpisywane w okienko słowa kluczowe. Frazy w wyszukiwaniu głosowym będą dłuższe i bardziej skomplikowane, szczegółowe. Jako autorzy treści powinniśmy udzielać odpowiedzi na pytania rozpoczynające się od: co? gdzie? kiedy? jak? dlaczego? Kiedy już wiemy, w jaki sposób powstają pytania naszych klientów, warto jeszcze zadbać o czas ładowania strony i jej responsywność.

Media społecznościowe

Nie można przygotować zestawienia trendów w reklamie, pomijając media społecznościowe i ich rolę w funkcjonowaniu przedsiębiorstw! Do najważniejszych tendencji należą obecnie zakupy za pomocą tych serwisów oraz nawiązywanie bliższych relacji z odbiorcami np. poprzez Instagram Stories.

Zacznijmy od pierwszej możliwości. Czy wiesz, że na Instagramie możesz oznaczać swoje produkty umieszczone na zdjęciach i sprzedawać je bezpośrednio w aplikacji, a na Facebooku tworzyć katalogi z ofertą? Umożliwia to potencjalnym klientom sprawdzenie, jak dany produkt wygląda w codziennych sytuacjach, zmniejszając przewagę sklepów stacjonarnych, w których każdy może przetestować produkt i zdecydować o zakupie. Znacznie skraca to proces zakupowy. Co ciekawe, Pinterest posiada podobną funkcję – za jego pomocą można sprawdzać ceny artykułów i ich dostępność.

Do trendów reklamowych należy także budowanie autentycznej i transparentnej marki. Od dawna zdajemy sobie sprawę z tego, że firmy prowadzą swoje działania marketingowe w różnych kanałach – w mediach społecznościowych, w telewizji, na plakatach… W każdym z nich można pokazywać ludzką twarz organizacji, jednak social media są najbliżej nas i dzięki nim najłatwiej jest stworzyć więź z odbiorcami. Pomagają w tym m.in. relacje Instagram Stories i przemyślane, spójne treści w feedzie budujące zaufanie.

Społeczności

Po przeniesieniu życia do mediów społecznościowych, zapragnęliśmy kontaktu z innymi – najlepiej z ludźmi o podobnych wartościach i sposobie postrzegania świata. Stąd chcemy poznawać ludzi także w internecie – np. w grupach na Facebooku. Dlaczego lubimy takie miejsca? Jako odbiorcy czujemy się bezpiecznie i pewnie, otoczeni ludźmi o podobnych zainteresowaniach i poglądach. Nie boimy się krytyki z ich strony, bo zdajemy sobie sprawę z tego, że mimo podobnych wartości ich doświadczenia w danym obszarze różnią się od naszych i dzięki temu możemy poznać zupełnie nowe perspektywy. Liczymy też na uzyskanie szybkiej odpowiedzi. Dla marek jest to okazja do dotarcia do użytkowników, ponieważ posty umieszczane w grupach wyświetlają się wysoko na ich tablicach, oraz zbudowania zaufania poprzez dzielenie się wiedzą i wskazówkami.

A co z influence marketingiem? Tak, influencerzy są jednym z wiodących trendów w reklamie w roku 2020. Mimo świadomości ich istnienia ludzie nadal im ufają. Warto zwrócić uwagę na tzw. mikro influencerów (1000 – 20 000 obserwatorów), których działania promocyjne są bardziej efektywne mimo mniejszych zasięgów. Dzieje się tak, ponieważ twórcy budują bardziej zaangażowaną społeczność, odpowiadają na niemal wszystkie komentarze i wiadomości prywatne oraz są wierni swoim ideom.

Jedną z nich jest obecnie zero waste lub less waste. Idący z nimi w parze eko-marketing (green marketing) polega na promocji ekologicznych zachowań, rezygnacji z plastikowych opakowań, zmniejszeniu zużycia wody i wzroście znaczenia recyklingu. Jednocześnie propagowana jest wiedza na temat ochrony środowiska.

Personalizacja

Personalizacja to kolejny trend w reklamie, który widzimy na co dzień m.in. w mediach społecznościowych. Możemy w łatwy sposób dostosowywać treści, produkty lub usługi do oczekiwań i potrzeb odbiorców/klientów, poznając ich lepiej i budując więź.

Z pomocą przychodzą nam chatboty, które dzięki algorytmom udzielają odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania klientów, doradzają w zakupach i przede wszystkim gromadzą ogromne ilości danych o zachowaniach nabywców. Wprowadzenie takiej automatyzacji niesie korzyści dla obu stron: firma szybko reaguje na potrzeby i problemy klientów, a odbiorcy postrzegają ją jako zaangażowaną w kontakt z użytkownikami.

Kolejnym trendem umożliwiającym personalizację jest AR – Augmented Reality (rozszerzona rzeczywistość). Przymierzanie ubrań bez wychodzenia do sklepu? Testowanie kolorów szminek w domowym zaciszu? Szkolenie pracowników? Tak, to możliwe! Dzięki połączeniu naszej rzeczywistości ze światem cyfrowym, możemy być w dwóch miejscach jednocześnie i w inny sposób organizować pracę oraz czas wolny.

Analiza danych

Aby wiedzieć, które trendy w reklamie służą Twojemu biznesowi, analizuj zbierane dane i wyciągaj z nich wnioski. W ten sposób:

  • sprawdzisz wprowadzone rozwiązania;
  • lepiej poznasz swoich odbiorców;
  • zmodyfikujesz założenia strategii;
  • podniesiesz efektywność prowadzonych działań;
  • dopasujesz model biznesowy do aktualnej sytuacji na rynku.

Jak widzisz, rozwój technologii odgrywa znaczącą rolę w kontakcie z klientami, nawet jeśli z początku podchodzimy do niektórych rozwiązań nieufnie. Ważne są też bieżąca ocena dostępnych rozwiązań i aktualizacja podejmowanych działań.

Pamiętaj, trendy reklamowe staną się rzeczywistością, jeśli damy im szansę. Testuj rozwiązania, które pasują do Twojego biznesu i nie bój się czasami zaryzykować!