Trendy w social mediach

Social media – wirtualny świat, który buduje nową rzeczywistość. Globalne zainteresowanie użytkowników potęguje rozwój platform społecznościowych. Kiedy naprzeciw wychodzą nam coraz to nowsze trendy, odpowiadamy na nie z dużym entuzjazmem. Swoją aktywnością budujemy im drogę rosnącej popularności.

Social media to nie tylko scrollowanie zdjęć dla tzw. „zabicia czasu”. Zakładane konta społecznościowe służą za świetne miejsce do komunikacji. Dzięki nim większość spraw załatwiamy szybko i „bez wychodzenia z domu”. Nie da się ukryć, że nasze zakupy to coraz częściej efekt skutecznej promocji na platformach społecznościowych. Swój wizerunek również kreujemy przez szybę ekranu.

W ramach naszej przyjaźni ze światem social mediów, nie pozostaje nam nic innego, jak tylko śledzić wyznaczane przez nie trendy. To w końcu im podporządkowujemy naszą społeczną aktywność w sieci. Dlatego w tym artykule przyjrzymy się, na co dzisiaj powinniśmy zwrócić szczególną uwagę 🙂

Krótki przekaz przynosi efekty!

Jeżeli chcemy, aby oglądano nas od początku końca, nie powinniśmy poświęcać długich godzin przed kamerą. Przekonuje o tym między innymi Michael Stelzner – założyciel amerykańskiej firmy „Social Media Examiner”.

Żyjąc w pośpiechu, chcemy wiadomości krótkich i treściwych. Przeglądając relacje filmowe, robimy to na ulicy, w drodze do pracy… Nie chcemy skupiać się na czymś, co zajęłoby nam dużo czasu. Dlatego tak chętnie oglądamy materiały, nagrywane w krótkim odcinku czasowym. Prawdziwe trendy w social media wyznaczają InstaStories. Jedna relacja trwa maksymalnie 15 sekund.

Jak się okazuje chętnie sięgamy wzrokiem do relacji na Instagramie. Najczęściej publikują je influencerzy. W końcu InstaStories pozwalają im na spontaniczną wypowiedź, dzięki której zyskują tożsamość swoich odbiorców.

Na InstaStories dłuższe wypowiedzi podzielone są na części. Jednym kliknięciem można pominąć fragment i przejść do następnych piętnastu sekund. Dla obserwujących to wygodny sposób na szybki odbiór tego, co ich naprawdę interesuje. Biorąc pod uwagę rozmaite funkcje, animacje, filtry, relacje na Instagramie naprawdę przyciągają atrakcyjnym wyglądem. Dlatego coraz częściej można spotkać użytkowników, którzy wybierają krótkie relacje, rezygnując choćby z vlogów na YouTubie. Jak często sprawdzamy co nowego słychać u YouTuberów? Z pewnością nie każdy z nas robi to codziennie. Co w przypadku krótkich relacji na Instagramie? Odpowiedź jest oczywista. Budzimy się rano i już widzimy jakie plany ma na dziś nasz influencer. A może to my na bieżąco dzielimy się swoim dniem? Tak w skrócie można opisać popularność InstaStories.

Warto abyśmy uświadomili sobie coraz większą popularność krótkich relacji w mediach społecznościowych. Zaraz za InstaStories podobne trendy wyznaczają relacje publikowane na Facebooku, Massengerze i YouTubie. Wydaje się zatem, że niedługo będziemy przeglądali coraz więcej filmów…odgrywanych na moment 😉

Jak rozmowa, to na live’ie!

Rozmowy na żywo to kolejny trend w social mediach. Na każdym portalu społecznościowym wyraźnie widać, jak coraz częściej używana jest komunikacja w stylu „tu i teraz”. Zauważmy jak na facebookowych grupach społecznościowych pojawiają się cykliczne webinary, czy zwykłe spotkania np. popularnej osoby z fanami. Szczególnie w okresie największych obostrzeń związanych z pandemią można było docenić postępy tej technologii. Brak współistnienia w rzeczywistości został zastąpiony spotkaniami w Internecie – a dokładnie w mediach społecznościowych. Live’y zdominowały portale: Facebook, Instagram i YouTube.

Czytanie książek, motywacyjne porady, luźne rozmowy, treningi na żywo – te aktywności dominowały w ostatnim okresie. I będą dominować, bo ludzie coraz chętniej „przychodzą” na spotkania, przebywając jednocześnie we własnym zaciszu domowym.

Dlaczego rozmowy na żywo są lepsze od dodawanych „stories”? Ponieważ jeszcze silniej zawiązują tożsamość grupową. Nic dziwnego, że live’y możemy spotkać, odwiedzając konta influencerów i ludzi ze świata show biznesu. Rozpoczynając „live video” zawiązują się ich głębsze relacje, niekiedy z tysiącami odbiorców, którzy dodatkowo mają możliwość zadawania pytań na czacie. Takie zmniejszenie dystansu opłaca się zwłaszcza w przypadku influencerów. To im najbardziej zależy na zaufaniu odbiorców. Za nie mogą podziękować między innymi live’om – interakcji najbliższej realnemu światu.

Przyszedł czas… na Tik Tok!

Wspomniany już wcześniej Michael Stelzner wskazuje, że na rzeszę fanów Tik Tok nie może narzekać. Ta prężnie rozwijająca się aplikacja, coraz bardziej poszerza swój zasięg. Choć jej główni użytkownicy to w przeważającej części młodzież, powoli dołącza do niej starsza grupa zainteresowanych.

Dlaczego Tik Tok to obecnie popularna forma rozrywki? Przede wszystkim buduje nowy wymiar social mediowych relacji. Zdecydowanie króluje tu najwięcej swobody! Użytkownicy pozwalają sobie na luz i zabawę. Content podpierany muzyką, zachęca do oglądania, a krótki czas trwania video (15 sekund!) pozwala na szybkie obejrzenie materiału. Okazuje się, że aktywność na Tik Tok’u jest tak wysoka, że na każdego użytkownika przypadają nawet godziny!

Nie da się ukryć, że Tik Tok dominuje i wyznacza trendy w social mediach. Jest świetną propozycją dla każdego, kto chce rozwijać swoją aktywność w sieci. I oczywiście okazją do rozpoczęcia czegoś zupełnie nowego 😉

Promocja produktów w socialowej odsłonie

Chyba już nikt nie wierzy w cudowność produktów, reklamowanych przez uśmiechnięte twarze aktorów. Firmy zauważyły, że promocja marki powinna podążać w innym kierunku. Dla osiągnięcia sukcesu, w dzisiejszej reklamie musi uczestniczyć sam klient. To jego zaangażowanie wpływa na późniejszą decyzję zakupu. Naprzeciw potrzebie interakcji z odbiorcą wyszła reklama AR, którą dziś możemy uznać za zdecydowany trend promowania produktu.
W social mediach pojawiają się aplikacje firm, które pozwalają użytkownikom spotkać się z szeroką odsłoną usług sprzedaży. Przykład? Ikea, która pozwala na wizualizację mieszkania klientów z wybranym przez nich asortymentem ze sklepu. To brzmi naprawdę dobrze, zwłaszcza gdy chcemy uniknąć niepotrzebnego zakupu. Mebel nijak wpisujący się do aranżacji pokoju, to już przeszłość 😉

Z jaką treścią reklamy spotkamy się dziś w mediach społecznościowych? Nasze decyzje zakupowe są coraz bardziej świadome, a marki muszą się dobrze postarać, żeby przyciągnąć naszą uwagę. Dlatego obecnie produkt promowany jest za pomocą pewnej historii. Tak w niedosłowny sposób możemy zobaczyć walory marki. Zapominamy o jej celach komercyjnych, oglądając reklamę do samego końca. Coraz bardziej popularny storytelling zastępuje sztuczność wypowiedzi. Widzimy barwną opowieść, za którą kryje się prawdziwy człowiek i … dobrze przedstawiony produkt.

Na efektywną reklamę pozwala także lokowanie produktu. W social mediach marki angażują do tego influencerów. Marka promowana jest na tle postów, nienachalnie, lecz zwracając uwagę obserwujących. W siłę rośnie influencer marketing. Dzięki influencerom dowiadujemy się o istnieniu marki, jej zaletach, promocjach. Trendem stało się generowanie kodu promocyjnego na nazwę profilu influencera. Dzięki temu marka zyskuje nie tyle nowych, co lojalnych klientów. Wszystko dzięki sile przekazu, jaką dziś z pewnością możemy przypisać influencerom w mediach społecznościowych.

Trendy w social mediach to już stały element wpisany do naszej wirtualnej rzeczywistości. Dodawane aplikacje, nowe sposoby komunikacji… to wszystko sprawia, że oczekujemy kolejnych propozycji, nastawiamy się na kolejne nowości. Jednego możemy być pewni: świat mediów społecznościowych się zmienia. Dlatego warto, abyśmy podążali za nimi na bieżąco!