User Generated Content – co to jest? Jakie ma zastosowania w marketingu?

Jak sama nazwa wskazuje UGC to każdy rodzaj treści generowany przez użytkowników. W marketingu odnosi się on do wpisów związanych z daną marką, jednakże nie są to treści tworzone przez głównego przedstawiciela marki. Są one tworzone przez konsumentów z ich własnej inicjatywy. Występują w postaci tekstów, zdjęć, filmów czy recenzji. Czy ktokolwiek im płaci? Ciekawe właśnie jest to, że konsumenci robią to za darmo! Po prostu kochając daną markę publikują treści na swoich social mediach chcąc wyrazić własną pozytywną a zarazem realistyczną, opartą na doświadczeniach opinię. W momencie dokonania płatności za opinię nie jest to już UGC tylko popularny w naszych czasach influencer marketing, ale nie o tym chcemy tutaj pisać.

Dlaczego powinno się korzystać z treści generowanych przez użytkowników?

Łatwa odpowiedź: najzwyczajniej konsumenci im ufają. Główną zaletą UGC jest właśnie budowanie wiarygodności marki na rynku. Niesponsorowane treści łatwiej trafiają do potencjalnego klienta, ponieważ jest to opinia prawdziwa, nie napędzana siłą pieniądza. Ten rodzaj treści nie tylko potrafi skutecznie zachęcić do zakupu, ale również zwiększa zainteresowanie społeczności oraz pobudza dyskusję w obrębie danego produktu.

Warto przywołać tutaj słowa Sary Hill, która jest menadżerem ds. treści cyfrowych w RevLocal:

Treści generowane przez użytkowników są zarówno bardziej zapadające w pamięć, jak i bardziej godne zaufania niż inne media. Są to dwa przymiotniki, które zdecydowanie chcesz, aby były kojarzone z Twoją marką.

Trzeba również wspomnieć, że dla marki jest to przede wszystkim oszczędność czasu oraz pieniędzy. Dodatkowa, bezpłatna promocja dzięki hasztagom umieszczanym pod postami użytkowników w social mediach wspomaga pozycjonowanie, które jest dla firmy kluczowe.

Opublikowanie UGC, które nie jest przerysowane ani idealne pokazuje konsumentom prawdziwy produkt, prawdziwe doświadczenia człowieka. Skłania to ich do wypróbowania danego produktu, ponieważ wiedzą, że inni też z niego korzystają.

Metody stosowane w UGC

Warto omówić najczęściej stosowane metody w UGC. Pierwszą z nich jest wykorzystywanie oznakowania w swojej firmie. Jest to bardzo często spotykana forma przyciągnięcia uwagi klienta. Wystarczy dane znaki, hasztagi czy kody QR zamieścić w miejscach, gdzie wzrok ludzi najczęściej wędruje. Te oznaczenia zazwyczaj przekonują kupujących do zrobienia sobie zdjęcia i udostępnienie ich na kanałach danej firmy.

Kolejnym równie ciekawym pomysłem jest organizowanie konkursów. To czy dane przedsięwzięcie okaże się być skomplikowane w większym lub mniejszym stopniu, zależy tylko od organizatora takiej zabawy. Właściciel może poprosić konsumentów o udostępnianie postów, robienie zdjęć z dopiskami lub hasztagami, recenzje za co najbardziej lubią czy kochają usługę, z której korzystają. Trzeba oczywiście pamiętać, aby ustalić jasno określone reguły działania konkursu, według których potem wybiera się zwycięzcę. W ten sposób dana firma szybko się wypromuje i jednocześnie uszczęśliwi użytkowników.

Trzecią strategią, która swoją drogą jest powiązana ściśle z pierwszym punktem, jest szukanie hasztagów. Poszukiwania najlepiej rozpocząć od hasztagów zawierających nazwę danej firmy, kampanii (niedawno przeprowadzonej), nazwę produktu lub usługi jaką przedsiębiorca oferuje czy używa. Jeśli takie hasztagi istnieją to oznacza, że UGC funkcjonuje odpowiednio. Natomiast w sytuacji, gdy takich hasztagów nie uda się odnaleźć, to dobry moment, żeby je stworzyć i poszerzyć zasięgi.

User-generated content w praktyce

Jednym z ciekawych przykładów wykorzystania potencjału treści generowanych przez użytkowników jest marka Starbucks. Zorganizowała ona konkurs polegający na dekorowaniu przez klientów kubków z logo Starbucksa. Konsumenci mogli podzielić się swoją kreatywnością, publikując zdjęcie kubka za pomocą hasztagu #WhiteCupContest. Kampania ta zdecydowanie odniosła sukces marketingowy i wizerunkowy. W przeciągu 3 tygodni do konkursu zgłosiło się prawie cztery tysiące klientów.

Inną wyróżniającą się akcją jest ta, którą zrealizowała marka Somersby. Wykorzystywała ona głównie potencjał mediów społecznościowych. Zachęcała do robienia zdjęć ze znajomymi i publikowania ich pod hasztagami #somersby #friendsie. Najciekawsze i najbardziej kreatywne friendsie zostawało nagradzane. Kampania przyniosła wiele korzyści marce, poprawiła jej wizerunek i wypromowała produkt na tyle, że roczny plan sprzedażowy został zrealizowany w ciągu 3 miesięcy.

Nieco inaczej UGC wykorzystała firma Nike. Stworzyła ona kampanie Nike free Run, wykorzystała miłość do sportu swoich konsumentów oraz ich kreatywność. Nike umożliwiła użytkownikom dzielenie się koncepcjami odnośnie biegu w dowolnym miejscu świata. Wszystkie pomysły były zgłaszane przez stronę internetową, a następnie oceniane przez użytkowników. Zwycięski okazał się projekt VikingRun, który polegał na biegu po bezdrożach Islandii.

Podsumowując…

W dobie cyfryzacji wykorzystanie User Generated Content w strategii marketingowej posiada bardzo wysoki potencjał. Marka przy stale zmieniającym się świecie online potrzebuje posiadać treści, które są szybkie i na czasie. Zamiast skupiać swoją uwagę i pieniądze na tworzeniu kampanii reklamowej, która w momencie emisji może opierać się na już nieaktualnych trendach warto skorzystać z UGC, dzięki któremu firma jest na bieżąco w kontakcie ze swoimi klientami. Co więcej, można zauważyć, że reklamy (telewizyjne czy internetowe) coraz częściej zaczynają być odbierane jako nachalny sposób namawiania odbiorców do kupna produktu czy usługi. To wpływa negatywnie na potencjalnych klientów, zniechęcając ich do danej marki.

Dlatego User Generated Content jest sposobem na zyskanie bezcennych i prawdziwych treści niskim kosztem. Dodatkowo wpływa pozytywnie na relacje klient-sprzedawca co sprawia, że firma nie jest obojętna na swojego użytkownika – głównego źródła korzyści na rynku biznesowym.

Źródła:
https://www.revlocal.com/resources/library/blog/the-3-things-you-should-know-about-user-generated-content?
https://www.tintup.com/blog/user-generated-content-definition/