Webinar marketing w strategii firmy
Webinar marketing to kolejny sposób na spotkanie z klientami lub partnerami biznesowymi. Z jednej strony oznacza organizację wydarzeń internetowych, a z drugiej rozwiązania je promujące. Obejmuje więc nie tylko działania edukacyjne, ale także marketingowe, które wymagają znajomości narzędzi przydatnych zarówno podczas organizacji spotkania online, jak i docierania do osób nim zainteresowanych. Umożliwia komunikację i dużą interaktywność – to sprawia, że cieszy się dużym zainteresowaniem. Dlaczego jeszcze warto wdrożyć działania webinar marketingu do strategii Twojej firmy? O tym przeczytasz w tym artykule!
Czym jest webinar?
Webinar to wydarzenie online, które wykorzystuje zalety Internetu. Może być spotkaniem partnerów biznesowych lub szkoleniem, podczas którego grupa uczestników poszerza swoją wiedzę na określony temat. Jednym z celów towarzyszących każdemu webinarowi jest budowanie relacji z odbiorcami i klientami, a to wszystko dzięki połączeniu obrazu wideo, prezentacji multimedialnej i dźwięku – uczestnicy odbierają przekazywany komunikat różnymi zmysłami, co zmniejsza dystans.
Webinary dzielimy na te prowadzone na żywo (zarówno organizator, jak i uczestnicy spotykają się w tym samym czasie w pokoju webinarowym, czyli wirtualnej sali spotkań, i wchodzą w interakcje w czasie rzeczywistym – np. zadają pytania dotyczące prezentacji), automatyczne (prowadzący może zaplanować czas wydarzenia, umieszczając nagraną prezentację na platformie – tutaj odpowiedzi na pytania zamieszczone w formularzu uczestnicy otrzymują z opóźnieniem) oraz dostępne na żądanie (uczestnicy mogą je odtwarzać w dowolnie wybranym przez siebie momencie).
W każdym z tych przypadków webinary mogą być darmowe lub płatne. Decydując się na jedną z tych form dostępności materiału, trzeba pamiętać, że darmowe webinary budują świadomość marki i zaufanie do niej, a płatne skłaniają do podjęcia pożądanego przez firmę działania, którym często jest sprzedaż produktu. Udział w nich biorą również bardziej zaangażowani odbiorcy.
Poprzez organizowane webinary możesz:
- Edukować i szkolić swoich odbiorców lub klientów na temat związany z Twoją działalnością, dzięki czemu masz możliwość budowania swojego autorytetu i wizerunku eksperta;
- Promować i sprzedawać swoją ofertę, włączając do spotkania elementy prezentujące Twoje produkty oraz umożliwiające zadawanie pytań na ich temat i udzielanie informacji zwrotnej (feedbacku);
- Generować leady, czyli budować bazę osób potencjalnie zainteresowanych Twoja ofertą;
- Zawierać współprace biznesowe z innymi przedsiębiorstwami, wymieniać się z nimi posiadanymi zasobami i rozwijać swoją działalność, realizując działania z obszaru B2B.
Korzyści webinar marketingu
Zdarzyło Ci się kiedyś wziąć udział w webinarze organizowanym przez eksperta w Twojej branży mieszkającego np. w Stanach Zjednoczonych? Albo przeprowadzić spotkanie biznesowe z partnerami z innego miejsca na świecie? Takie spotkania są możliwe m.in. dzięki webinarom i narzędziom wykorzystywanym w organizacji spotkań na odległość, w świecie wirtualnym.
Poprzez webinar możesz też przekazywać swoją wiedzę w interesujący sposób mimo dzielącej odległości. Wiąże się z tym jednak jedna trudność – zaangażowanie osób biorących udział w wydarzeniu wymaga większego wysiłku. Przydatne będą kreatywne metody aktywizowania uczestników i prezentacji informacji.
Webinar to także okazja do przeprowadzenia spotkania biznesowego! W ten sposób omawiasz ze swoimi kontrahentami warunki współpracy i wspólne działania albo… prezentujesz swoje produkty. W ten sam sposób możesz zorganizować np. szkolenia i kursy dla partnerów, podczas których poszerzycie obszary swoich kompetencji.
Dodatkową korzyścią jest… recykling treści! Webinar łączy różne fragmenty Twojej wiedzy, którą możesz… podzielić i wykorzystać, publikując powstałe w ten sposób materiały w innych kanałach.
Webinary w strategii marketingowej
Webinar powinien wspierać strategię marketingową i contentową, dlatego przygotuj temat, który pomoże Ci zrealizować aktualny cel, np. sprzedaż X sztuk produktu Y lub dotarcie do 100 osób, które dołączą do newslettera.
Webinar marketing to też ciekawy sposób na budowanie wizerunku pracodawcy w ramach strategii employer brandingowej. Pokazujesz w ten sposób projekty, w jakie mogą się zaangażować Twoi pracownicy, realizując wspólną misję.
Pamiętaj, że wideo rośnie w siłę! Warto zainteresować się webinar marketingiem, ponieważ ten kanał komunikacji staje się kolejnym punktem styku w Twojej strategii kontaktu z grupą odbiorców i kształtuje pozytywne doświadczenia.
Czas na Twój webinar!
Na koniec mamy dla Ciebie kilka wskazówek, które pomogą Ci przygotować się do zorganizowania i wystąpienia podczas webinaru!
- Temat powinien być interesujący zarówno dla Twojej grupy odbiorców, jak i dla Ciebie! Przygotowania będą dla Ciebie dużo przyjemniejsze i dzięki temu dostarczysz uczestnikom więcej wartości.
- Temat powinien być interesujący sam w sobie, ale ważny jest też sposób jego przedstawienia oraz energia, która będzie towarzyszyć Tobie i uczestnikom podczas spotkania. Spraw, aby to było inspirujące doświadczenie, angażując się w rozmowę, zadając pytania i udzielając odpowiedzi na pytania osób obecnych na spotkaniu.
- Plan spotkania ułatwi Ci prowadzenie spotkania, zorganizuje poszczególne części i sprawi, że z większą łatwością wybierzesz te elementy, które muszą się na nim pojawić, aby zrealizować Twój cel i jednocześnie nie zmęczyć uczestników.
Mamy nadzieję, że teraz jesteś już gotowy na to, aby włączyć działania webinar marketingowe do swojej strategii! Trzymamy za Ciebie kciuki w podbijaniu świata spotkań online, które przyniosą korzyści zarówno w relacjach z partnerami biznesowymi, jak i klientami!