Webinar marketing w strategii firmy
Webinar marketing to kolejny sposób na spotkanie z klientami lub partnerami biznesowymi. Z jednej strony oznacza organizację wydarzeń internetowych, a z drugiej rozwiązania je promujące. Obejmuje więc nie tylko działania edukacyjne, ale także marketingowe, które wymagają znajomości narzędzi przydatnych zarówno podczas organizacji spotkania online, jak i docierania do osób nim zainteresowanych. Umożliwia komunikację i dużą interaktywność – to sprawia, że cieszy się dużym zainteresowaniem. Dlaczego jeszcze warto wdrożyć działania webinar marketingu do strategii Twojej firmy? O tym przeczytasz w tym artykule!
Dowiesz się:

Czym jest webinar?
Webinar to wydarzenie online, które wykorzystuje zalety Internetu. Może być spotkaniem partnerów biznesowych lub szkoleniem, podczas którego grupa uczestników poszerza swoją wiedzę na określony temat. Jednym z celów towarzyszących każdemu webinarowi jest budowanie relacji z odbiorcami i klientami, a to wszystko dzięki połączeniu obrazu wideo, prezentacji multimedialnej i dźwięku – uczestnicy odbierają przekazywany komunikat różnymi zmysłami, co zmniejsza dystans.
Webinary dzielimy na te prowadzone na żywo (zarówno organizator, jak i uczestnicy spotykają się w tym samym czasie w pokoju webinarowym, czyli wirtualnej sali spotkań, i wchodzą w interakcje w czasie rzeczywistym – np. zadają pytania dotyczące prezentacji), automatyczne (prowadzący może zaplanować czas wydarzenia, umieszczając nagraną prezentację na platformie – tutaj odpowiedzi na pytania zamieszczone w formularzu uczestnicy otrzymują z opóźnieniem) oraz dostępne na żądanie (uczestnicy mogą je odtwarzać w dowolnie wybranym przez siebie momencie).
W każdym z tych przypadków webinary mogą być darmowe lub płatne. Decydując się na jedną z tych form dostępności materiału, trzeba pamiętać, że darmowe webinary budują świadomość marki i zaufanie do niej, a płatne skłaniają do podjęcia pożądanego przez firmę działania, którym często jest sprzedaż produktu. Udział w nich biorą również bardziej zaangażowani odbiorcy.
Poprzez organizowane webinary możesz:
- Edukować i szkolić swoich odbiorców lub klientów na temat związany z Twoją działalnością, dzięki czemu masz możliwość budowania swojego autorytetu i wizerunku eksperta;
- Promować i sprzedawać swoją ofertę, włączając do spotkania elementy prezentujące Twoje produkty oraz umożliwiające zadawanie pytań na ich temat i udzielanie informacji zwrotnej (feedbacku);
- Generować leady, czyli budować bazę osób potencjalnie zainteresowanych Twoja ofertą;
- Zawierać współprace biznesowe z innymi przedsiębiorstwami, wymieniać się z nimi posiadanymi zasobami i rozwijać swoją działalność, realizując działania z obszaru B2B.

Korzyści webinar marketingu
Zdarzyło Ci się kiedyś wziąć udział w webinarze organizowanym przez eksperta w Twojej branży mieszkającego np. w Stanach Zjednoczonych? Albo przeprowadzić spotkanie biznesowe z partnerami z innego miejsca na świecie? Takie spotkania są możliwe m.in. dzięki webinarom i narzędziom wykorzystywanym w organizacji spotkań na odległość, w świecie wirtualnym.
Poprzez webinar możesz też przekazywać swoją wiedzę w interesujący sposób mimo dzielącej odległości. Wiąże się z tym jednak jedna trudność – zaangażowanie osób biorących udział w wydarzeniu wymaga większego wysiłku. Przydatne będą kreatywne metody aktywizowania uczestników i prezentacji informacji.
Webinar to także okazja do przeprowadzenia spotkania biznesowego! W ten sposób omawiasz ze swoimi kontrahentami warunki współpracy i wspólne działania albo… prezentujesz swoje produkty. W ten sam sposób możesz zorganizować np. szkolenia i kursy dla partnerów, podczas których poszerzycie obszary swoich kompetencji.
Dodatkową korzyścią jest… recykling treści! Webinar łączy różne fragmenty Twojej wiedzy, którą możesz… podzielić i wykorzystać, publikując powstałe w ten sposób materiały w innych kanałach.
Webinary w strategii marketingowej
Webinar powinien wspierać strategię marketingową i contentową, dlatego przygotuj temat, który pomoże Ci zrealizować aktualny cel, np. sprzedaż X sztuk produktu Y lub dotarcie do 100 osób, które dołączą do newslettera.
Webinar marketing to też ciekawy sposób na budowanie wizerunku pracodawcy w ramach strategii employer brandingowej. Pokazujesz w ten sposób projekty, w jakie mogą się zaangażować Twoi pracownicy, realizując wspólną misję.
Pamiętaj, że wideo rośnie w siłę! Warto zainteresować się webinar marketingiem, ponieważ ten kanał komunikacji staje się kolejnym punktem styku w Twojej strategii kontaktu z grupą odbiorców i kształtuje pozytywne doświadczenia.

Czas na Twój webinar!
Na koniec mamy dla Ciebie kilka wskazówek, które pomogą Ci przygotować się do zorganizowania i wystąpienia podczas webinaru!
- Temat powinien być interesujący zarówno dla Twojej grupy odbiorców, jak i dla Ciebie! Przygotowania będą dla Ciebie dużo przyjemniejsze i dzięki temu dostarczysz uczestnikom więcej wartości.
- Temat powinien być interesujący sam w sobie, ale ważny jest też sposób jego przedstawienia oraz energia, która będzie towarzyszyć Tobie i uczestnikom podczas spotkania. Spraw, aby to było inspirujące doświadczenie, angażując się w rozmowę, zadając pytania i udzielając odpowiedzi na pytania osób obecnych na spotkaniu.
- Plan spotkania ułatwi Ci prowadzenie spotkania, zorganizuje poszczególne części i sprawi, że z większą łatwością wybierzesz te elementy, które muszą się na nim pojawić, aby zrealizować Twój cel i jednocześnie nie zmęczyć uczestników.
Mamy nadzieję, że teraz jesteś już gotowy na to, aby włączyć działania webinar marketingowe do swojej strategii! Trzymamy za Ciebie kciuki w podbijaniu świata spotkań online, które przyniosą korzyści zarówno w relacjach z partnerami biznesowymi, jak i klientami!