Zagrożenia płynące z social mediów

Media społecznościowe bez dwóch zdań stały się mediami XXI wieku. Nikt z nas nie patrzy już na kolorowe, telewizyjne ekrany i ufa tradycyjnej reklamie…

Poza tym, media społecznościowe to coś więcej niż tylko możliwości efektywnej promocji. To przede wszystkim środek komunikacji i nierzadko miejsce do nawiązania nowych znajomości. Budując własną markę, bądź markę firmy, powinieneś zachować chłodną głowę i po prostu uważać. Czego należy unikać, dzieląc się treściami w mediach społecznościowych? O tym dzisiejszy wpis!

Media społecznościowe jak dwie strony medalu

Zakładając profil w mediach społecznościowych, zazwyczaj wiesz jak będzie on wyglądać. Być może będzie to pamiętnik, który udostępniasz najbliższym, albo może będziesz chciał go rozwijać, docierając do większej liczy odbiorców. Niektórzy zakładają swoje profile tylko dla możliwości rozmowy. Powodów do założenia profilu społecznościowego jest wiele. W każdym przypadku pamiętaj jednak, że media społecznościowe to miejsce odwiedzane przez stalkerów i cyberprzestępców. To co udostępniasz, zależy tylko od Ciebie, jednak pamiętaj, że twoje dane osobowe stanowią:

  • Adres
  • Numer telefonu
  • Twoja obecna lokalizacja
  • Pełna data urodzenia.

Zanim to zrobisz, zastanów się przed powszechnym udostępnianiem tych danych!

Jak zbudować trwałą społeczność w sieci

Budujesz własną markę, osiągając małe sukcesy w mediach społecznościowych. Oczywiście, miło zobaczyć gdy ktoś pozytywnie ocenia nas i naszą pracę. Jednak pamiętaj, że im więcej odbiorców, tym większa niepewność. Każde Twoje zdjęcie jest baczniej obserwowane, a sam niejednokrotnie możesz znaleźć się w ogniu krytyki. Jak temu zaradzić? Zachowuj się tak, jak do tej pory, zachowując pewne środki ostrożności. Jeśli zależy Ci na konkretnym contencie, gromadź wokół niego swoich odbiorców i dbaj o to, żeby to właśnie oni zostali z Tobą jak najdłużej! Nie zważaj na opinie, które przeczą zasadom Twojej społeczności. Jeśli będziesz zgodny ze sobą, pokażesz swoją naturalność, czyli to co odbiorcy cenią najbardziej. Pamiętaj jednak, aby nigdy nie publikować czegoś, co obraża, bądź wręcz poniża innych. Nie wchodź w konflikty! Budując swoją markę, chyba nie chcesz być postrzegany jako ten, który znany jest z rozpoczynania kolejnej afery 😉

Twój post nie jest anonimowy!

Zainteresuj się też tym, czego warto unikać, żebyś nie stał się  ofiarą cyberprzestępstwa. Wiesz już o wrażliwych danych. Jednak to nie wszystko! Połowa zabawy w mediach społecznościowych skupia się na zdjęciach. Dwa razy zastanów się nad tym co publikujesz. Bezpieczeństwo w mediach społecznościowych oznacza uważanie na to, jakie zdjęcia zamieszczasz. Zdjęcia nad którymi warto się zastanowić, to te z wakacji, czy przedstawiające Twoje dzieci. Dobrym sposobem jest też publikowanie zdjęć po powrocie do domu. Nie chcesz chyba ostrzec złodziei, że jesteś z dala od domu i miną dni zanim wrócisz.

Pamiętaj też, że w momencie, gdy będziesz starać się o pracę, Twój pracodawca z chęcią przejrzy Twoje media społecznościowe. Żenujące zdjęcia na pewno skutecznie odwrócą jego uwagę.

Jak zbudować trwałą społeczność w sieci

Social media narzędziem znanym w pracy

Zacznijmy od momentu, w którym szukasz zatrudnienia. Tak jak wspomnieliśmy, pracodawca patrzy na Ciebie przez pryzmat mediów społecznościowych. Nic dziwnego, właściwie to tam dowiaduje się najwięcej o Tobie. Z rozmowy kwalifikacyjnej i przykładnego CV raczej nie pozna Cię za dobrze. Pomimo, że social media możesz traktować za osobisty pamiętnik i dodawać posty jakie chcesz, wystrzegaj się przed:

  • wstawianiem kompromitujących zdjęć
  • Podawaniem danych o Twojej dotychczasowej pracy i wstawianiu negatywnych opinii na jej temat (chyba nie chcesz, żeby myślano o Tobie w kategorii nielojalnego pracownika!)
  • Publikowaniem nadużycia alkoholu i innych używek,
  • Oczernianiem i zniesławianiem osób prywatnych i publicznych

Wszystko, co opublikujesz, może wpłynąć na Twoją reputację zawodową. Nawet błędy ortograficzne i słaba gramatyka mogą liczyć się przeciwko Tobie. Uwierz, pracodawca patrzy na to równie tak samo jak na zdjęcia 😉

A co kiedy dostajesz funkcję prowadzenia social mediów Twojej firmy? Jeśli posiadasz mnóstwo pomysłów i masz tzw. „lekkie pióro” można powiedzieć, że to dla Ciebie praca marzeń. W końcu firmy coraz częściej stawiają na kreatywne, wyróżniające się posty. Jak więc wybić się z tłumu i przyciągnąć w social mediach klienta? Zasady nie odbiegają znaczącą od tych, które są dla każdego zakładanego profilu w sieci. Ważne, aby swoją pracę nie skupiać wokół wzbudzania nienawiści. Pamiętaj, Twoja konkurencja to siła napędowa rynku, dlatego nie powinieneś myśleć o tym jak się jej pozbyć, oczerniając ją w mediach społecznościowych. Pokazuj zdrową rywalizację. Do tego możesz zawsze posłużyć się humorem. Przykład? Zabawną kampanią reklamową posłużyła się marka Pepsi, która postanowiła nieco podrażnić swojego największego rywala – Coca Colę 🙂 Życząc swoim klientom wesołego Halloween pokazana jest puszka Pepsi owinięta w czerwony płaszcz z napisem „Cola Coca”. Sprytne uniknięcie naruszenia praw autorskich i zabawna kampania reklamowa. Pepsi w czerwonym płaszczu miała tego dnia nieźle wystraszyć 😉 Na odpowiedź rywala, Pepsi nie musiała długo czekać. Coca Cola wykorzystała zdjęcie podpisując je zdaniem: „Każdy chce być bohaterem!”. Dla wielbicieli słodkiego napoju w obu przypadkach wyszło zabawnie i oczywiście – odbiło się echem w mediach społecznościowych.

Przedstawiliśmy Ci kilka wskazówek dotyczących bezpieczeństwa w mediach społecznościowych. Pamiętaj o ochronie swojego konta. Używaj silnych i różnych  haseł. Unikaj aplikacji, które chcą otrzymać dostęp do informacji z Twojego profilu. W mediach społecznościowych nie jesteś anonimowy, traktuj je więc z taką samą uwagą z jaką chodzisz po ulicy na co dzień. Firmowe media społecznościowe wykorzystuj jako szansę do większego rozwoju. Wyróżnij Twoją firmę ciekawymi postami. Nie atakuj, napędzaj rynek swoją kreatywnością! Zobaczysz, Twoje posty będą stawiane za wzór, a sam przekujesz je za inspirację dla innych firm 🙂