Chatboty – zastosowania w marketingu

Chętnie używane za zachodnią granicą, coraz bardziej popularne w Polsce – chatboty. Jak je właściwie rozumieć? W skrócie, to programy komputerowe prowadzące rozmowę z użytkownikiem. W zależności od charakteru rozmowy, mogą przybierać różny charakter. Cel: dotrzeć do odbiorcy. Bez większego nakładu pracy, osiągnąć szybką i sprawną komunikację. Nic dziwnego, że w marketingu to właśnie one stały się ostatnio kluczem do posiadania dobrej relacji z klientem. Jakie znajdują w nim zastosowanie? Jak dobrze wykorzystać potencjał chatbota? O tym  dzisiejszy wpis!

Jaki chatbot, taki odbiorca!

Każda branża rządzi się własnymi prawami. Posiada cechy, wokół których gromadzi swoich odbiorców. Właśnie dlatego bardzo ważne jest określenie ich segmentu. Pomoże to w zbudowaniu dobrego chatbota, który rozmawiać będzie w sposób, który zainteresuje użytkownika. Co to dokładnie oznacza? Firmy muszą zastanowić się, co tak naprawdę chatbot ma użytkownikowi przekazać, jakie pytania zadawać i w jaki sposób odpowiadać. Z pewnością przydatna okaże się tu  analiza odbiorcy. Niezależnie od charakteru działalności warto śledzić jego aktywność. W końcu przeglądając konta społecznościowe zostawiamy pewne ślady po sobie. Odczytując treści, dając reakcje i komentując, zostawiamy informacje o nas, o naszych preferencjach i wszystkim co…  przydatne do stworzenia chatbota. Przy takiej analizie, należy też wziąć pod uwagę sposób komunikacji. Powinna być adekwatna do profilu odbiorcy. Dlatego warto poświęcić czas na zapoznanie się z najczęstszymi pytaniami na stronie. Popularne zakładki FAQ posłużą jako świetna baza pod rozmowę użytkownika z chatbotem. Wbudowanie FAQ do chatbota, prowadzi do szybkiej reakcji na nurtujące pytania, a przecież w końcu na takiej odbiorcy zależy najbardziej… To nowa generacja, stawiająca prawdziwe wyzwanie dzisiejszego marketingu.

Chatbot – efektywna forma sprzedaży?

Prosta komunikacja z odbiorcą to szeroko znana funkcja każdego chatbota. Jednak zgłębianie ich korzystania odkrywa kolejne możliwości. Chatboty zaczynają pełnić rolę pośrednika w stałej relacji firmy z klientem. Przy rosnącej konkurencji na rynku, podtrzymywanie kontaktu jest bardzo istotne. Zaczynając od pierwszego zakupu, ważna jest sama promocja usług/produktów. Przeglądając ofertę, chatbot automatycznie wyszukuje okazje, doradza w wyborze. W razie wątpliwości otrzymamy szybko odpowiedzi na każde pytanie. Gdy wybierzemy naszą usługę/produkt, nie musimy żegnać się z chatbotem. Jeżeli firma posiada chatbota w aplikacji Facebook czy Messenger, pozwala również na wygodną realizację płatności. W ten sposób dokonujemy szybkiego zakupu. Gdy zamówienie przyjmowane jest do realizacji, chatbot nie śpi. Śledzi przesyłkę i powiadamia o zmianie jej statusu. Dzięki temu posiadamy większą kontrolę nad swoim zamówieniem. Sprawdzamy, czy przesyłka faktycznie dotrze na czas. Po dostarczeniu przesyłki, chatbot pyta również o nasze wrażenia i prosi o wystawienie opinii. W ten sposób buduje nasze zaufanie. Jesteśmy skłonni do dalszych zakupów w przyszłości, bo wiemy, że opierają się one na solidnej relacji. Nic dziwnego, że coraz częściej firmy przygotowują oferty dla stałych klientów, którym chatbot podsuwa okazje, nierzadko proponując atrakcyjne ceny. Przy odpowiednim podejściu dotychczasowi klienci pokaźnie zasilają firmowe konta, czyniąc chatbota jednym z głównych źródeł efektywnej sprzedaży.

Chatboty, czyli źródło informacji na bieżąco…

 Chatbot zastępuje ludzkiego asystenta, pozwala na spersonalizowany kontakt, dociera indywidualnie do każdego odbiorcy. Chatbot wysyła wiadomości, informując, co nowego dzieje się po drugiej stronie ekranu. Przyjmuje rolę newslettera, czyli jednego z cennych narzędzi wykorzystywanych w dzisiejszej strategii marketingowej. Chatbot okaże się świetnym rozwiązaniem dla każdej firmy, która wykorzystuje personalizowaną formę kontaktu. Zapisując się do newslettera zgadzamy się otrzymywanie powiadomień związanych z konkretną marką. Chatbot pozwala jednak na komunikację, która filtruje informacje i dopasowuje pod nas samych. Co bierze pod uwagę? Na przykład nasze wybory związane z zakupem konkretnych usług/produktów, wyszukiwania oraz zapytania kierowane podczas ostatniej wizyty na stronie. W ten sposób otrzymujemy tylko informacje, którymi możemy być zainteresowani. Indywidualne podejście do klienta równie dobrze objawia się podczas wyszukiwania lokalizacji użytkownika. Dzięki temu chatbot wysyła automatyczne powiadomienie o usługach w pobliżu. Warto zastanowić się więc jakie wiadomości będą wypuszczane do konkretnego odbiorcy. Chatbot ma informować, nie spamować. Pełni funkcję wirtualnego asystenta, który będąc na bieżąco z potrzebami klienta, dostarcza mu tylko to, czego naprawdę oczekuje.

Chatbot – rozwój na miarę sukcesu

Nie ukrywajmy: nie witamy nowoczesnych technologii z otwartymi ramionami. Czasem potrzeba nam czasu, by dać im się oswoić. Chatboty na pewno stawiają przed nami wyzwanie. W końcu odwiedzając strony, rozmowę podejmuje z nami … program komputerowy. I jak tu zaufać usłudze, której nie obsługuje człowiek? Wbrew pozorom jest to kwestia odpowiedniego doboru słów, stworzenia dobrej atmosfery, tak, aby klient z chęcią polegał na „sztucznej” rozmowie. Najważniejsze, to nie udawać, że bot to człowiek. Odbiorca bardzo szybko zorientuje się o tym i poczuje dyskomfort.  Z pewnością nie służy to budowaniu dobrej relacji. Zwłaszcza, gdy jest to relacja, która przyczynia się do zysków firmy. Chatbot jako kluczowy element każdej strategii marketingowej powinien podlegać fazie ciągłego rozwoju. Bieżąca aktualizacja par pytań i odpowiedzi jest kluczowa, aby prowadzić skuteczną komunikację z klientem, znać jego potrzeby i zachęcać do podejmowania kolejnych kroków.

Chatbot… aplikacja, która: rozmawia z użytkownikiem, oszczędza i zwiększa popularność. Obok możliwości chatbota nie można przejść obojętnie. Ze swoim potencjałem będzie rozwijany na szeroką skalę. Warto więc odpowiedzialnie wdrażać go do każdej strategii marketingowej.