Jak mówić mniej a powiedzieć więcej?

W sieci jest coraz więcej firm i twórców internetowych. Każdy z nich komunikuje się ze światem za pomocą tworzonych przez siebie treści. Niektóre z nich są wartościowe – pomagają odbiorcom realizować cele, wywołują zmiany lub motywują do działania. Niestety, nie każdy content spełnia swoje funkcje. Powstają wtedy materiały bez wyrazu, powtarzalne, nie wnoszące niczego nowego do życia czytelników, słuchaczy czy widzów. Wiele osób mówi jednocześnie o tym samym i w taki sam sposób. Jak się wyróżnić? Korzystając z zasad minimalizmu w komunikacji Twojej marki i mówiąc mniej, jednocześnie dając więcej.

Minimalizm w tworzeniu contentu

Minimalizm to pozbywanie się nadmiaru rzeczy. Może dotyczyć ubrań, książek czy kubków w kuchennej półce. Zostawiamy tylko tyle, ile jest nam potrzebne. W ten sposób porządkujemy nasze otoczenie i życie. Nie ograniczamy jednak wszystkiego tylko po to, aby “mieć mniej”. Celem jest świadome korzystanie z dostępnych rzeczy.

Minimalizm w tworzeniu contentu będzie się charakteryzował publikowaniem treści odgrywających jakąś rolę w życiu odbiorców. Może to być edukowanie, inspirowanie, zapewnienie rozrywki lub inna wartość, której oczekuje Twoja społeczność. W ten sposób rozwiązujesz ich problemy lub zaspokajasz potrzeby. Komunikacja, jak jak produkt czy usługa, powinna coś wnosić, aby nie stać się kolejnym zbędnym elementem, z którego nikt nie będzie chciał korzystać, bo nie spełnia oczekiwań potencjalnych odbiorców. Zgodnie z zasadami minimalizmu takie treści trafiłyby do kosza. Dlatego mamy dla Ciebie kilka wskazówek, jak komunikować to, co ważne dla Twojej firmy i klientów w sposób prosty i zrozumiały.

Gotowy? Uporządkujmy Twoją komunikację!

Jakość czy ilość?

To pierwsza wątpliwość, jaka pojawia się na myśl o publikowaniu wartościowych treści. Przecież chcemy dawać naszym odbiorcom jak najwięcej, prawda? Tak, ale więcej w kontekście jakości. Chociaż czasami chcielibyśmy, aby doba trwała dłużej, każdy z nas ma jedynie 24 godziny na różne obowiązki i aktywności.

Twoi czytelnicy, widzowie czy słuchacze będą przeznaczać czas na Twoje treści tylko wtedy, gdy uznają je za interesujące i pożyteczne – stawiają na jakość. Ty – jako właściciel biznesu lub specjalista pomagający swoim klientom – tworzysz content, dzięki któremu chcesz do nich dotrzeć. Ale to się nie wydarzy, jeśli zaczniesz atakować ich zbędnymi komunikatami. Dlatego zastanów się, jak często i w jakiej formie powinieneś komunikować się z użytkownikami, aby chcieli do Ciebie wracać.

Content - Minimalizm w tworzeniu contentu

Wyliczenia i reguła trzech

Aby przekaz był prosty i łatwy w odbiorze, w swoich treściach możesz zastosować wyliczenia. Wywołują one wrażenie uporządkowania w logiczną i zamierzoną całość, co ułatwia Twoim czytelnikom zapoznanie się z materiałem, przyswojenie wiedzy czy wysnucie wniosków.

Nasze umysły lubią liczby. W sieci często znajdziemy nagłówki: “9 sposobów na…”, “Lista 10 narzędzi…” czy “5 zasad…”. Warto zwrócić szczególną uwagę na liczbę “3”. Reguła trzech pozwala rozwinąć myśl, jednocześnie nie przytłaczając treścią. Jak ją zastosować w praktyce?

Jeśli tworzysz długie opisy określające Twój produkt, spróbuj ograniczyć przedstawiane cechy do trzech elementów. Wybierz to, co według Ciebie może być najistotniejsze z punktu widzenia klienta. Nawet jeśli niektóre marki komunikują tylko jedną cechę, może to się okazać za mało, aby przekonać użytkownika do zakupu. Jeśli natomiast wymienisz 30 korzyści, będzie ich za dużo i odbiorca większość z nich zapomni zaraz po ich przejrzeniu lub nawet zrezygnuje z poznania wszystkich cech w trakcie czytania czy słuchania komunikatu.

Sytuacja zmienia się, gdy zaproponujemy mu trzy korzyści, które niesie za sobą nasz produkt lub usługa. Zauważa on najistotniejsze aspekty produktu/usługi. Dzięki temu może się z tym szybko zapoznać i, co najważniejsze, zapamiętać.

Zasada trzech pomaga też w tworzeniu wartościowych i interesujących opisów, które nie będą się składały z wyrażeń: “Najlepszy na rynku!”, “Pierwsze takie rozwiązanie!”, “Numer jeden w polskich domach!”. Takie określenia nie informują o wyjątkowości oferty. Co więcej, są bardzo popularne i zaczęliśmy je ignorować.

Zasadę trzech można wykorzystać nie tylko w tworzeniu tekstów na stronę czy bloga firmowego, Sprawdzi się też w mediach społecznościowych (krótkie posty z wyróżnieniem najważniejszych informacji) i w newsletterze (np. cykl trzech maili powitalnych, sekwencja trzech wiadomości dotyczących nowego produktu lub seria tematyczna dotycząca Twojego obszaru działalności).

Skracaj i upraszczaj treści

Pamiętasz szkolne wypracowania i referaty? Pisaliśmy teksty tak, aby przekroczyć minimalną liczbę słów. Tutaj powinniśmy tę zasadę odwrócić.

Zastanów się, jakie treści najczęściej zwracają Twoją uwagę? Krótkie i konkretne? Jeśli tak, spróbuj skrócić stronę tekstu do jednego akapitu. Trzeba będzie wykreślić zbędne określenia i ozdobniki, popularne wyrażenia. Ufff, mamy to? Świetnie! Teraz spróbujmy zmieścić ten akapit w jednym zdaniu. Jest trudniej, ale dasz radę! Po prostu zastanów się: jaka jest najważniejsza myśl stojąca za tym fragmentem? jak wyrazić samo sedno? Spokojnie, nie będziemy skracać tego zdania do jednego słowa 🙂

Zauważyłeś, co się stało z Twoim komunikatem? Zawarłeś w nim to, co najważniejsze z perspektywy Twojego klienta, ale też dla Ciebie i Twojej firmy. Czasami jednym zdaniem można wyrazić całą historię, jak było to w przypadku Ernesta Hemingwaya:

„Na sprzedaż: buty dziecięce, nigdy nie noszone.“

Niech będzie to dla Ciebie inspiracją!

Pamiętaj też o upraszczaniu treści. Zamieniaj trudne słowa na łatwiejsze, unikaj żargonu i nie zakładaj, że Twoi czytelnicy znają nazewnictwo związane z branżą, w której funkcjonujesz. Bądź świadomy tzw. klątwy wiedzy – mów do ludzi ich językiem, tłumacz poprzez analogie.

Wskazówki na koniec

Mamy dla Ciebie jeszcze kilka pytań, które pomogą Ci mówić mniej, jednocześnie dając więcej wartości. Jeśli odpowiesz na nie twierdząco – śmiało, podziel się treścią ze światem!

  1. Czy treść realizuje Twój cel biznesowy?
  2. Czy treść realizuje cele Twoich odbiorców?
  3. Czy przekazujesz dokładnie to, co masz na myśli?
  4. Czy przekaz jest zrozumiały i prosty?
  5. Czy prowadzi odbiorcę przez zaplanowaną przez Ciebie ścieżkę?

Powyższe wskazówki są inspiracją dla treści umieszczanych w sieci. To tutaj obecnie spędzamy coraz więcej czasu. Nie bój się jednak ich stosować także w innych obszarach Twoje działalności.