Jak kolor logo może wpływać na postrzeganie twojej marki? 9 kluczowych kolorów.

W dzisiejszym cyfrowym świecie, pełnym bodźców i konkurencji, kolor jest kluczowym elementem strategii brandingowych, który przyciąga uwagę i przynosi rozpoznawalność marki w gąszczu reklam. Kolorystyka w identyfikacji wizualnej marki, nie jest tylko kwestią estetyki, ale również potężnym narzędziem komunikacji. Jak zatem połączyć przekaz marki z kolorem logo tak, aby był spójny? Jak dobrać kolorystykę do branży, w której działasz i budzić pozytywne skojarzenia? Dowiesz się poniżej 🙂

Siła koloru – psychologia kolorystyki logo 

Projektując logo dla swojej marki, musisz wiedzieć, jak jego kolor będzie oddziaływał na emocje twoich klientów. Dlaczego? Wszystko wynika z teorii koloru, która wskazuje, że każdy kolor posiada swój unikalny wpływ na nasze emocje, zachowanie oraz postrzeganie otoczenia. Barwy, które firma wybiera jako reprezentatywne dla swojej marki, mogą skutecznie oddać jej charakter, pomóc w prezentowaniu wartości oraz wzmacniać jej przekaz. Ciepłe, żywe i nietypowe kolory takie jak czerwień lub pomarańcz mogą cię motywować czy komunikować energię i pasję, która idealne pasuje do firm działających w branżach kreatywnych. Z kolei chłodne odcienie, takie jak niebieski czy zieleń, mogą wprowadzać uczucie spokoju, wyciszenia i zaufania, co jest cenne dla instytucji finansowych czy państwowych. Kolorystyka marki buduje emocjonalne połączenie z klientami, pomagając im identyfikować markę tak, jak my tego pragniemy.

W czasie projektowania logo warto zatem poświęcić czas na zapoznanie się z teorią kolorów i jak poszczególne barwy w twojej identyfikacji wizualnej będą oddziaływać na odbiorcę. Każda barwa niesie bowiem za sobą przekaz, który może wzmocnić lub osłabić intencje komunikacyjne i wizerunkowe twojej marki – a pewnie chcesz, by była ona odbierana pozytywnie.

Kolor to odczucia – więc przekuj to na swoją korzyść!

Już wiesz, że otaczające cię kolory wpływają na twoje samopoczucie, wywołują skojarzenia i wpływają na percepcję ludzi. Właśnie dlatego nie należy lekceważyć siły, jaką niesie ze sobą konkretna barwa – a przekuć to na swoją przewagę konkurencyjną.

Jakie zatem emocje kryją się za paletą barw? Poniżej dowiesz się, jakie kolory budzą konkretne skojarzenia i w jakich branżach wypadają najlepiej: 

Czerwony

  • Szybkość, poruszenie i podekscytowanie
  • Pasja i agresja
  • Miłość i namiętność
  • Energia i witalność

Odcienie czerwieni wykorzystywane są zazwyczaj przez marki bardzo dochodowe. To kolor, który przyciąga uwagę, może wzmocnić przekaz reklamowy i zachęcić do zakupu. Jest on często używany w logo restauracji typu fast-food (w połączeniu z innymi, ciepłymi kolorami, jakimi są żółć i pomarańcz). Zestawienie takich kolorów razem zachęca do szybkiego podejmowania decyzji i stymuluje nasz układ nerwowy, co tworzy mieszankę wybuchową. 

Wychodzi pewnego rodzaju zależność – wiele firm, które są gigantami w swojej branży (KFC, YouTube, Coca Cola itp.), wykorzystuje czerwone barwy w zaznaczaniu swojej wysokiej pozycji, ale również w motywowaniu klienta do zakupu. Dodatkowo wykorzystanie czerwieni w swojej komunikacji pomaga wyróżnić się na tle innych, mniej rzucających się w oczy kolorów. 

Niebieski

  • Niezawodność, stabilność i doświadczenie
  • Spokój i wyciszenie 
  • Wiarygodność i kompetencje
  • Sukces i wiedza
  • Zaufanie

Wiele firm z branż związanych z finansami, medycyną czy technologią wykorzystuje te kolory w budowaniu komunikacji opartej o zaufanie i niezawodność. Niebieski jest na tyle poważnym kolorem, że pozwala na utożsamianie marki z niezawodnością i budowanie autorytetu lidera w poważnej branży, w której działa.

Żółty

  • Optymizm
  • Ruchliwość i młodość
  • Energia i zabawa

Żółć bardzo rzuca się w oczy, z czego chętnie korzystają znane nam marki. Jest to kolor stosowany w branżach związanych z kreatywnością i nowoczesnym podejściem. Żółty kojarzony jest ze słońcem, co podświadomie sprawia, że w umiarkowanych ilościach wywołuje pozytywny nastrój i skojarzenie. 

Pomarańczowy

  • Ciepło i przyjaźń
  • Entuzjazm i młodość

Pomarańczowy łączy ze sobą czerwoną ekscytację i młodość żółci. To ciepła barwa, która doda serdeczności twojej komunikacji wizualnej. Jeśli zależy ci na budowaniu przekazu, który trafi do młodszych, pomarańcz może ci w tym pomóc.

Zielony

  • Ekologia i roślinność
  • Harmonia i świeżość
  • Naturalność i zdrowie

Zielony symbolizuje harmonię oraz zdrowy styl życia. Jego odcienie mogą kojarzyć się z ekologią i zrównoważonym rozwojem. Dlatego, jeśli twoja firma działa w tej branży, zielony pozwoli ci na budowanie ekologicznego wizerunku marki, który jest również blisko ludzi i natury.

Różowy

  • Kobiecość
  • Delikatność i romantyzm

Czasy, w których różowy był uważany za kolor jedynie dla kobiet, powoli mijają. Oczywiście, jest on kojarzony z kobiecością i romantyzmem, ale odcienie magenty mogą być wykorzystywane przez różnorodne branże. Odcienie od jasnego różu do bardziej intensywnych mogą przekazywać różnorodne emocje, od niewinności do elegancji, co sprawia, że może być popularny w wielu branżach, które potrzebują odświeżenia. 

Fioletowy

  • Kreatywność
  • Magia i nietypowość
  • Niezależność i tajemniczość
  • Długowieczność 

Fiolet jest używany w celu podkreślenia wyjątkowości i kreatywności marki. Jasne odcienie fioletu, takie jak lawendowy czy fiołkowy, mogą oddać subtelność, a ciemniejsze odcienie fioletu, takie jak purpura, mogą symbolizować tajemniczość i duchowość. Jako że barwy te nie występują naturalnie w środowisku, są popularne w branżach związanych z ezoteryką oraz w branżach artystycznych. Fiolet przyciąga zatem klientów, którzy poszukują czegoś nowego i oryginalnego.

Czarny

  • Luksus i prestiż
  • Elegancja i powaga
  • Mrok i tajemniczość

Czarny jest klasycznym symbolem elegancji i prestiżu. Z tego przekonania bardzo chętnie korzystają sławne na całym świecie marki luksusowe i globalnie popularne, które systematycznie od wielu lat uproszczają swoje logo w szeryfowe, czarne logotypy. Minimalistyczny charakter czerni pomaga zatem podkreślić wyjątkowy design marki oraz ekskluzywność i jakość jej produktów. 

Biały 

  • Spokój i prostota
  • Czystość i delikatność
  • Profesjonalizm 

Biały często stanowi neutralną bazę, którą można łączyć z innymi kolorami. Jako że symbolizuje czystość i prostotę, tworzy idealną harmonię z odcieniami niebieskiego, zieleni i czerni. Dlatego często jest wykorzystywana w branżach związanych z ochroną zdrowia, usług edukacyjnych czy innowatorskich. 

 

Podsumowanie

Już wiesz, że na twoją komunikację marketingową składa się wiele czynników, w której logo i kolor przyczynia się do tworzenia spójnej identyfikacji wizualnej. Wybór konkretnych barw, które będą reprezentować twoją markę, pozwolą jej na bycie odnajdywaną w gąszczu komunikatów konkurencji. Tworząc lub zlecając następne projekty, zwróć uwagę na to, jakie emocje chcesz wzbudzić u swojego klienta. Kolory bowiem mają niepisaną moc przyciągania uwagi, budowania tożsamości marki i komunikowania wartości, które chcesz przekazać.

Pamiętaj jednak, aby wszystko robić z umiarem i taktem. Nie przestrasz swojego klienta doborem i nadmiarem kolorów, bo przyniesie to gorszy skutek, niż sobie wyobrażasz. Powyższy artykuł był jedynie wskazówką, a jeśli potrzebujesz kompleksowego wsparcia i pomocy w projektowaniu logo, tworzeniu identyfikacji wizualnej czy re-brandingu, zgłoś się do nas, a zrobimy co w naszej mocy, by tchnąć życie w twoją markę! 🙂