Jak przyciągnąć uwagę klienta? Zasady projektowania opakowań produktowych.
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś/aś się nad tym, co tak naprawdę wpływa na sukces produktów na rynku? Choć mogłoby się wydawać, że to silna marka, rozpoznawalne logo czy niskie, penetracyjne ceny są głównymi czynnikami wpływającymi na osiągnięcie celów sprzedażowych, ale istnieją inne, subtelniejsze siły, takie jak odpowiednie opakowanie produktowe.
Ciekawi cię jak wpływać na decyzję konsumentów, nie opierając się jedynie na strategii cenowej czy wieloletniej marce? Zapraszamy do lektury 🙂
Trudno zabłysnąć, ale…
W dzisiejszym świecie, w którym mamy nieograniczony dostęp do różnorodnych marek i produktów, estetyka i unikalność opakowań stają się kluczowymi elementami decydującymi o sukcesie i wyróżnieniu się produktu na rynku. Gdy konkurencja staje się coraz bardziej zacięta, opakowania produktowe przestają jedynie zabezpieczać wartość, a stają się potężnym narzędziem marketingowym. Budują one pierwsze wrażenie o produkcie, które swoim unikalnym wyglądem często motywują nowego klienta do wypróbowania.
Poznaj swoich klientów
Gdy już wiesz, że masz szansę zabłysnąć na rynku, czas przejść do praktyki. Twoim nowym zdaniem jest wybudzenie zainteresowania swoim produktem, które później przerodzi się w lojalność i stały wybór twojego produktu. Istnieje bowiem skuteczna możliwość wpływania na decyzje naszej grupy docelowej, niezależnie od tego, czy jest to pierwszy kontakt z naszą marką, czy też nie.
Zanim przejdziemy do samego opakowania, czy znasz dobrze swoją grupę docelową? Jakie są jej wartości, przekonania i jak podejmuje decyzje zakupowe? Aby opakowanie zachęcało twój target do zakupu, zastanów się nad czym, co ich wyróżnia:
- Kryteria demograficzne grupy – wiek, płeć, wykształcenie, zatrudnienie, etc.,
- Kryteria geograficzne – małe/duże miasto, miasto/wieś,
- Kryteria psychograficzne – zainteresowania, poglądy, preferencje,
- Kryteria behawioralne – stosunek i poglądy na temat produktów, marek, lojalność konsumenta, częstotliwość zakupów.
Gdy jesteś w stanie opisać swoją grupę docelową, możesz zacząć tworzyć opakowania i szatę graficzną, która spełni ich oczekiwania. Każda cecha twojego konsumenta wpływa na jego wybory, a ty musisz dołożyć wszelkich starań, by dowiedzieć się, co rzeczywiście ich zainteresuje i przyciągnie uwagę.
Projektowanie twojego opakowania produktowego – 8 najważniejszych zasad
- Wybór kolorów ma duży wpływ na percepcję opakowania. W naszym poprzednim artykule na blogu, dotyczącym wyboru koloru logo, dokładnie tłumaczyliśmy, jakie skojarzenia budzą konkretne barwy. Na przykład, czerwień może kojarzyć się z energią i pobudza apetyt, a zieleń z naturą i ekologią. Wybierz zatem te kolory, które będą rezonować z twoją marką, produktem lub grupą docelową.
- Typografia na opakowaniach to również istotny element, który znacząco wpływa na odbiór produktu przez konsumentów. Fonty szeryfowe i klasyczne sprawdzą się dla marek kreujących się na luksusowe, a fonty nieszeryfowe lub zaokrąglone idealnie pasują do branż dziecięcych oraz produktów codziennego użytku. Dodatkowo zadbaj o ich rozmiar i miejsce rozmieszczenia na opakowaniu.
- Jeśli wiesz, że twoja grupa to pionierzy, którzy lubią nowości i nietypowe kształty, zaskocz ich unikalną formą swoich opakowań. Opakowanie o wyróżniającej się bryle może wyróżniać się na tle konkurencji i przyciągać uwagę. Pamiętaj, że kształt może również oddać charakter produktu, bowiem te kanciaste dodają ostrości i charakteru, a zaokrąglone sprawdzą się u większości produktów.
- Już przy pierwszym spotkaniu z marką, dzięki odpowiedniemu designowi, twój produkt błyskawicznie może informować o wartościach, które przekazujesz i komu oferujesz swoje artykuły. Opakowania w stylu vintage, minimalistycznym, wyniosłym czy kolorowym – wszystkie nadają się do różnych branż i dla różnych grup docelowych. Właśnie dlatego musisz zdecydować, czy wolisz prezentować się jako wysoko jakościowy produkt, czy taki, który jest przeznaczony dla przeciętnego nabywcy.
- Na odbiór klienta pozytywnie również wpłynie informacja o zwiększonej gramaturze produktu. Dlatego też podkreślaj, że aktualnie oferujesz 20% lub 30 ml więcej. Wzbudzi to w kliencie poczucie, że warto właśnie teraz skorzystać z opłacalnej oferty.
- Aby dodatkowo wpłynąć na klienta sensorycznie, możesz w opakowaniach wykorzystać ciekawe zapachy, które uwalniają się przy otwieraniu lub zadbać o przyjemne doznania dotykowe. Osiągniesz to, używając tłoczenia lub laserów UV, które urozmaicą twoje opakowania i zapewnią wyjątkowe odczucia. Jeśli chcesz dodatkowo wzbudzić głód u klienta, postaw na opakowanie, które ukazuje, jak wygląda produkt lub zadbaj o wyświetlenie zdjęcia, np. ciastka, które znajduje się wewnątrz.
- Jeśli twój produkt reprezentuje konkretne wartości, uwzględnij to w widocznym miejscu na opakowaniu. Warto szczycić się takimi informacjami jak: produkt wegański, ekologiczny, nietestowany na zwierzętach, bez cukru, hipoalergiczny lub testowany przez dermatologów. Takie zapewnienie jakości i wartości wpływa na ostateczną decyzję oraz pozwala na emocjonalne łączenie się z artykułami, które pasują do ich przekonań.
- Czy myślałeś/aś kiedyś o tym, aby zaoferować konsumentom opakowanie wielofunkcyjne, które przyda się jeszcze po zużyciu produktu? Nietypowe zastosowania, na które pomysł ma twój klient, pozwalają na ponowne wykorzystanie. Wiele pudełeczek czy kartonów może znaleźć nowe życie po zużyciu produktu, stając się funkcjonalnymi lub dekoracyjnymi przedmiotami, takimi jak szkatułki, pudełka czy organizery. Dzięki temu zostaniesz na stałe w domu klienta.
Podsumowanie
Już wiesz, że projektowanie opakowań, które mają za zadanie przykuwać uwagę klientów, to proces wymagający kreatywności, zaangażowania i strategicznego podejścia. Nie lada wyzwaniem jest przekazanie wszystkich kluczowych wartości tak, aby pozytywnie zadziwiły klienta. Dlatego pamiętaj, aby przed oficjalnym wprowadzeniem na rynek, przeprowadzić wywiad pilotażowy z twoją grupą docelową, w którym spytasz o opinię. Obserwowanie reakcji ludzi, ich emocji i komentarzy pozwala dostosować projekt do oczekiwań.
Projektowanie opakowań to nieustanne eksperymentowanie, uczenie się na błędach i dostosowywanie się do reakcji rynku. Jeśli nie masz pomysłu na opakowania, które odświeżą twoją markę lub ją wypromują, zgłoś się do nas, a na pewno pomożemy w realizacji wyznaczonych celów 🙂