Jak zaangażować odbiorcę?

Polubienia, komentarze i udostępnienia – z tym głównie kojarzy nam się zaangażowanie odbiorców. Zastanówmy się jednak: czy każdy “like” jest tak samo ważny? czy każdy komentarz wnosi nowe spojrzenie na poruszany przez nas temat? czy każde udostępnienie pozwala dotrzeć do osób, które mogą być zainteresowane naszą działalnością lub ofertą?

Takie zaangażowanie jest istotne, bo pozwala zwiększyć zasięg naszych treści i budować świadomość marki, ale najwyższą formą sympatii ze strony użytkowników jest bezpośredni kontakt z Twoją firmą i… zakup. Sprawdźmy więc, jak poruszyć naszą społeczność.

Zaangażuj się w kontakt z odbiorcami

Pierwsza wskazówka: jeśli chcesz obudzić zaangażowanie wśród swoich obserwatorów, sam musisz brać czynny udział w kontaktach z nimi. Co to oznacza? Rozmawiaj z ludźmi, którzy tworzą Twoją społeczność, poznawaj ich i twórz rozwiązania, które będą idealnie dopasowane do ich oczekiwań. Wykorzystaj do tego komentarze – nie wszystkie umożliwią Ci uzyskanie interesujących informacji, ale odnajduj te wypowiedzi, które zwrócą Twoją uwagę.

Aby jednak tego dokonać, poruszaj tematy ważne w oczach użytkowników i zadawaj pytania. W ten sposób ożywisz swoich odbiorców, wywołasz entuzjazm lub inne emocje, które prowadzą do otwarcia się przed pozostałymi rozmówcami. Pozwól im też dokonać wyboru. Zastanów się, dlaczego udzielają takiej odpowiedzi na zadane pytanie i co konkretnie ich poruszyło.

Zachęcaj odbiorców do wykonania konkretnej czynności

Call To Action (CTA) to rozwiązanie, które możesz spotkać m.in. na landing page’ach, w newsletterach i mediach społecznościowych. Określają kolejny etap postępowania użytkownika po zapoznaniu się z daną treścią.

Przykładowe wezwania do działania to:

  • “Sprawdź szczegóły”,
  • “Zamów”,
  • “Kliknij tutaj”,
  • “Odbierz 10% rabatu”,
  • “Pobierz raport”.

Jeśli chcesz, aby Twoja społeczność wykonała konkretną aktywność, powiedz im to! Skróć drogę, którą muszą pokonać między zapoznaniem się z treścią a czynnością, która realizuje Twoje cele. Spraw, aby ta prośba była widoczna i zrozumiała, a prawdopodobieństwo jej spełnienia wzrośnie.

Pokaż kulisy

Odbiorcy uwielbiają materiały zza kulis! Dlaczego? Mogą dzięki nim zobaczyć Twoją firmę z mniej oficjalnej strony – jako człowieka lub grupę ludzi o podobnych zainteresowaniach, a bardzo często… poczuciu humoru. Pozwól swojej społeczności wejść do tego świata, opowiadaj, jak rozwiązujesz problemy np. związane z obsługą klienta lub przygotowaniem oferty. Przedstaw proces powstawania produktu lub usługi. Tylko nie zdradzaj zbyt wielu szczegółów! ☺

Bądź cierpliwy i konsekwentny

Efekty Twojej ciężkiej pracy nie pojawią się od razu. Stwórz plan treści, dzięki którym dotrzesz do wymarzonego klienta i go zaangażujesz. Zawsze pamiętaj o celu, który mają realizować i jak te wszystkie działania wpłyną na funkcjonowanie biznesu.

Poczuj kreatywne flow!

Zaskakuj swoich odbiorców oryginalnymi rozwiązaniami i pomysłami. Szukaj nowych dróg i form.

Zaangażowanie odbiorców nie pojawia się od razu. Potrzeba czasu, aby użytkownicy Ci zaufali i mówili wprost o swoich problemach. Jeśli jednak zaczniesz z nimi rozmawiać, zobaczysz, że Twoje działania są bardziej dopasowane do ich potrzeb, a klienci z przyjemnością będą do Ciebie wracać.