Kreatywność w marketingu – jak rozwijać i kiedy stosować?

Początki XXI wieku… Przyznajmy, że przed falą zalewającego nas Internetu istniała zupełnie inna rzeczywistość… Rzeczywistość z ograniczoną liczbą kontaktów.

Skromna liczba kanałów nie pozwalała na przyciągnięcie uwagi dużej liczby osób. Bez silnej, znanej marki ciężko było przebić się do konsumenckiej świadomości. Konkurencja była zatem znacznie bardziej ograniczona. Jak jest teraz? Firmy konkurują ze sobą na każdym polu, dosłownie wszystkim, co ludzie konsumują.

Zatem jeśli chcesz zaistnieć w świecie marketingu wiedz, że: w dzisiejszych czasach, aby coś osiągnąć, musisz wybić się z natłoku treści. Twój marketing musi być odważny, tak aby konsument nie miał wątpliwości co do swojego wyboru. Dzisiejszy wpis daje kilka pomysłów na to, jak zacząć wychodzić ze sztywnych schematów i wprowadzić świeże, czyli kreatywne spojrzenie na swoją marketingową przyszłość w biznesie.

Myśl „po ludzku” 😉

Masowy marketing z szerokim przesłaniem nigdy nie będzie tak skuteczny jak to, co wzbudza emocje, czyli w skrócie: co dotyka ludzi osobiście.

Marketerzy poczty elektronicznej coś o tym wiedzą. Przypomnij sobie sytuację, w której otrzymałeś maila, zaczynającego się od twojego imienia. I nie, nie mówimy tu o wiadomościach prywatnych, a stricte dotyczących relacji na linii marka – konsument (typowe B2C). Czy zrobiło ci się wtedy przyjemniej? Jeżeli tak, to musisz wiedzieć, że należysz do większości klientów, którzy za taką formę zwrotów, firmę dużo bardziej lubią i szanują. Jednak wychodząc poza e-mailowy szablon… a gdyby tak pójść o poziom wyżej? Następnym krokiem może być osobisty kontakt z klientem. Choć staje się to nieco problematycznie, w momencie zyskiwania popularności, daje satysfakcję w postaci zadowolonego klienta (a to przełoży się na lepsze wyniki w firmie).

Zbuduj sieć influencerską!

Popularność influencer marketingu wypływa z prostego powodu: to działa. Dlaczego? Influencer marketing sięga głębiej, do ludzkiej psychiki. Ufamy influencerom, bo sami są konsumentami. Z kolei wobec firm próbujących nas nakłonić do zakupu swoich produktów, jesteśmy sceptyczni. Nie wierzymy już w świat przesycony sztuczną reklamą.

Jednym z najbardziej wiarygodnych źródeł rekomendacji są dla nas inne osoby, szczególnie te, z którymi łączy nas bliska więź. Dzisiaj w kwestii reklamy produktu ta granica zaciera się, a influencer staje się naszym „wirtualnym przyjacielem”. Podczas zakupów influencerzy stają się dla nas zaufanym źródłem, z którego warto czerpać, aby być zadowolonym klientem. I to jest właśnie napędowa siła influencer marketingu. Wiele badań potwierdza, że jesteśmy bardziej skłonni kupić coś, co jest polecane przez innych ludzi – niezależnie czy ich znamy, czy też nie. Efekt opiera się na zaufaniu, a influencerom po prostu ufamy.

Influencer marketing – jak go ugryźć?

Wiele firm może się zastanawiać jak pozyskać influencerską pomoc, z której będą czerpać jak największe korzyści. Aby nie potknąć się na samym początku warto zrozumieć, że influencer marketing składa się z kilku, podstawowych kroków:

  • Określ swój cel. Czy chcesz pozyskać świadomość marki? Zależy Ci na pozyskaniu lojalnego klienta? Czy może próbujesz sprzedać konkretny produkt? Każdy wybór będzie miał wpływ na to, jaką stworzysz kampanię i jakich influencerów wybierzesz.
  • Weź pod uwagę rodzaj kampanii. Wiele osób myśli o influncer marketingu w typowym kontekście: influencerowi – jak każdemu, za promocję należy się pieniężna zapłata. Można jednak przecież dać influencerom kody rabatowe, pozwolić im na przejęcie mediów społecznościowych, dawać prezenty, pozwolić na gościnne, blogowe wpisy… Współpraca z influencerem posiada o wiele więcej możliwości!
  • Znajdź influencera. Niekoniecznie musi to być osoba, która może pochwalić się kilkusettysięczną grupą obserwatorów. Dla większości firm trafnym wyborem będzie znalezienie kogoś w swojej niszy. Takie rozwiązanie jest zazwyczaj tańsze oraz bardziej skuteczne (bardziej bezpośrednie) w dotarciu do odbiorców. W tym celu warto prześledzić popularne narzędzia, pomocne w znalezieniu influencera, np. BuzzStream, Awario, Pitchbox czy NinjaOutreach.
  • Skontakuj się z influencerem. Oznacza to zazwyczaj bezpośrednie wiadomości na wybranej platformie społecznościowej. Może to być także wysłanie wiadomości mailowej, jeśli oczywiście adres e-mail został opublikowany. Wielu influencerów, szczególnie na Instagramie, jest otwartych na bezpośrednią rozmowę.
  • Uruchom swoją kampanię. Ostatni i jak bardzo ważny element. W końcu ostatecznie to od niego zależy marketingowe powodzenie firmy. Koniecznie śledź zysk swojej inwestycji! Od ROI w dużej mierze zależy dalsza współpraca z influencerem. Przy dobrych wynikach, warto pozwolić influencerowi na coraz więcej, może nawet mianując go ambasadorem marki.

Pokaż się z każdej strony!

Pokazywanie się na różnych platformach społecznościowych to klucz do zdobycia szerokiego grona odbiorców. Dzielenie się swoją działalnością w wielu miejscach pozwala nie tyle pokazać swój content marketing, co też znacznie zwiększyć jego wpływ. Opinia klienta jest ważna, a różne opinie możesz uzyskać na każdej z platform społecznościowych. I nie tylko.

Buduj własną stronę, stwórz bloga, dziel się swoją aktywnością na Facebooku i Instagramie, a może nawet rozpocznij prowadzenie vloga na YouTubie. Wszystkie kanały komunikacji przybliżają Cię do Twojego klienta. W końcu to z jego opinią Twój biznes będzie się stawał coraz lepszy.

Odważ się!

Oczywiście, nie podejmuj ryzyka za każdym razem, gdy chcesz stworzyć kolejną marketingową kampanię. Ale dlaczego nie zaryzykować, kiedy czujesz marketingową rutynę? Jeśli czujesz, że Twój marketing nie przynosi rezultatów i nie jest wystarczająco kreatywny, weź się w garść! Powyższe wskazówki pomogą Ci wyłamać się z dotychczasowego myślenia i być może to właśnie dzięki nim wymyślisz nową świetną kampanię! Wyróżnij się z tłumu i przyciągnij uwagę ludzi, dzięki… nieszablonowej kreatywności.