Marka osobista w życiu zawodowym

Czy profesjonalna marka osobista to klucz do sukcesu zawodowego? Nie, ale na pewno autentycznie budowany wizerunek prowadzi do wiarygodności i zaufania, jakim obdarzają nas inni. Jak więc spojrzeć na proces budowania marki osobistej i kiedy jej potrzebujemy?

Z czego składa się marka osobista?

Marka osobista to Ty! Pewnie nie raz już to słyszałeś… 🙂 Marka osobista to Ty, ze wszystkimi Twoimi cechami, mocnymi i słabymi stronami, talentami, wartościami oraz celami. W zależności od kontekstu, w jakim się znajdujesz (relacje przyjacielskie, rodzinne lub zawodowe), pokazujesz inne aspekty swojej osoby, ale to co najważniejsze, pozostaje bez zmian – to, jakim człowiekiem jesteś.

Świadome budowanie marki osobistej to krok w stronę pełniejszego życia. Życia, w którym to Ty decydujesz i bierzesz odpowiedzialność za swoje zachowania. Zostawiasz po sobie ślad – ludzie Cię zapamiętują i podążają Twoją ścieżką, bo identyfikują się z tym, co reprezentujesz, o czym mówisz i jakie emocje wywołujesz. Ale musisz spełnić jeden warunek: być spójnym.

Jednym z obszarów, w których wpływamy na innych i ich zachowania poprzez to, kim jesteśmy, jest praca. Spędzamy w niej ok. ⅓ swojego życia, ale czy jest to czas, który buduje nas i innych? Czy wykorzystujemy w pełni nasz potencjał w rozwijaniu kariery? Czy wiemy, do czego w ogóle zawodowo dążymy?

Zastanówmy się jeszcze, w jakich zawodowych sytuacjach potrzebujesz marki osobistej!

Kiedy marka osobista wspiera rozwój kariery?

Marka osobista wspiera nas na naszej drodze zawodowej na wiele różnych sposobów. Twój spójny obraz sprawi, że ludzie będą Ci ufać i zaczną podążać za Tobą, bo staniesz się ich inspiracją lub kimś, kogo po prostu szanują i cenią. Przyjrzyjmy się trzem głównym przypadkom, które jako pierwsze przychodzą na myśl w związku z budowaniem profesjonalnej marki osobistej.

1. Marka osobista pracownika

To, jakie wrażenie robisz na innych, wykonując swoje obowiązki zawodowe, wpływa na Twoje możliwości rozwoju, grono osób, jakimi się otaczasz, i osiągane sukcesy (w tym awanse). W dzisiejszych czasach wiedza już nie wystarcza. Trzeba się wykazać umiejętnościami, podejściem do wyzwań oraz zdolnością budowania relacji z szefem, współpracownikami oraz wszystkimi tymi, którzy pojawiają się w Twoim zawodowym życiu. To wszystko jest elementem wiedzy o nas samych – znając swoje mechanizmy, wzmacniając te pozytywne i pracując nad negatywnymi, stajemy się stabilniejsi i pewniejsi siebie.

W jaki sposób pracujesz? Jesteś indywidualistą czy częścią grupy? Lubisz podejmować szybkie decyzje czy zawsze dokładnie kalkulujesz ryzyko? Jak brzmią Twoje komunikaty kierowane do innych? Jesteś stanowczy czy skłonny do kompromisów?…

Jak widzisz, pytań jest wiele, a to dopiero niewielka część tego, co warto rozważyć np. przed rozmową rekrutacyjną, przyjęciem dodatkowych odpowiedzialności/obowiązków zawodowych lub budowaniem efektywnego zespołu.

2. Marka osobista właściciela biznesu

Prowadząc własną działalność lub kierując dużym przedsiębiorstwem, potrzebujesz dodatkowych specjalnych mocy 🙂 Często stajesz się twarzą tego, co sprzedajesz, dlatego do skrzynki wypełnionej aspektami, których powinieneś być świadomy, dołączają umiejętność reagowania na sytuacje kryzysowe i poziom odporności na stres.

Niepewność Cię uskrzydla czy zatrzymuje? Precyzujesz polecenia kierowane do Twoich pracowników czy dajesz im swobodę w wykonywaniu zadań? W jaki sposób pozyskujesz klientów i partnerów biznesowych?

Tutaj znów świadomość tego, kim jesteś wpływa na Twoją wiarygodność, bo postępując w ten sam sposób w podobnych okolicznościach, jesteś odbierany jako osoba spójna, stała i… właściwa do podjęcia współpracy. Poprzez powtarzalne zachowania budujesz konkretny wizerunek.

3. Marka osobista w poszukiwaniu zawodowej ścieżki

A co jeśli jeszcze nie wiesz, w którą stronę pójść, i nadal szukasz początku swojej zawodowej ścieżki lub myślisz o zmianie? W tym też pomoże Ci marka osobista!

Budowanie jej to nieustanny rozwój zawodowy, ale również osobisty. Poznajesz siebie ogólnie jako człowieka i tę wiedzę przekładasz na plany zawodowe oraz podejmowane przez Ciebie kroki. Poszukujesz swoich mocnych i słabych stron, identyfikujesz szanse i zagrożenia utrudniające realizację celu, odkrywasz swoje talenty, które nie zawsze są oczywiste!

Kiedy zbierzesz te informacje, stają się one fundamentem dla zawodowego aspektu Twojego życia – wybierasz wtedy to, co chcesz podkreślić w swojej pracy lub biznesie!

 

Jak coaching może pomóc w budowaniu profesjonalnej marki osobistej?

Marka osobista to przede wszystkim świadomość. Świadomość tego, kim jesteśmy i jak funkcjonujemy w otoczeniu. Jeśli zdecydujesz się na odkrywanie siebie poprzez pracę z coachem, proces ten przebiegnie szybciej, a wnioski będą bardziej wnikliwe. Jakie obszary budowania marki osobistej może wesprzeć coaching?

  1. Odkrywanie mocnych i słabych stron – poszukiwanie tego, w czym już jesteś dobry, i tego, co możesz rozwijać;
  2. Umiejętność autoprezentacji i pewność siebie – potrzebne w przedstawianiu swoich idei i wyrażaniu własnych potrzeb;
  3. Komunikacja – zrozumiałe wyrażanie myśli i odbieranie komunikatów rozmówców;
  4. Wartości – określenie tego, czym kierujesz się w życiu, co jest dla Ciebie priorytetem;
  5. Wyznaczanie i realizacja celów – sprawienie, aby wielkie plany stały się łatwiejsze do urzeczywistnienia;
  6. Podejmowanie decyzji – radzenie sobie z niepewnością lub ryzykiem w dokonywaniu wyboru;
  7. Relacje – nawiązywanie i utrzymywanie zdrowych relacji;
  8. Odporność na stres – poszukiwanie źródeł stresu i sposobów radzenia sobie z nimi;
  9. Ograniczające przekonania – poszukiwanie stwierdzeń, które negatywnie wpływają na Twoje funkcjonowanie;
  10. Emocje – ich identyfikacja i informacja, jaką za sobą niosą;
  11. Przywództwo – wpływanie na zachowanie ludzi i motywowanie ich na drodze do realizacji wspólnego celu;
  12. … i wiele więcej!

Proces coachingowy pomoże Ci zaplanować ścieżkę kariery, rozwijać ją, modyfikować i nabywać nowe umiejętności. Sprawi, że odkryjesz swoje zasoby oraz nowe sposoby realizacji Twoich celów zarówno zawodowych, jak i osobistych.

 

Marka osobista, czyli pierwsze wrażenie

Dużo mówi się o pierwszym wrażeniu, ale warto przyjrzeć się szerzej temu, jakie odczucia wywołujemy nie tylko na początku pierwszego zawodowego spotkania! Chociaż są one kluczowe, to samoświadomość wypracowana podczas budowania marki osobistej pozwala utrzymać swój wizerunek w podobnym tonie.

Niezmienność opinii innych na nasz temat buduje wiarygodność i prowadzi do zaufania. Ta z kolei otwiera nam drzwi do nowych możliwości 🙂

W tym artykule pojawiło się wiele pytań o Twoją pracę, ale przede wszystkim o Ciebie. Jeśli czujesz, że potrzebujesz pomocy w znalezieniu odpowiedzi na to, jak budować swoją markę osobistą, skorzystaj z konsultacji 🙂