Opracowanie strategii komunikacji marketingowej dla marki Magam w Polsce i na świecie.
Magam jest polskim, prywatnym przedsiębiorstwem działającym na rynku od 1975 roku. Firma specjalizuje się w produkcji etykiet tkanych, drukowanych, grawerowanych oraz taśm firanowych i zasłonowych. W obu tych dziedzinach zajmuje pozycję lidera.
Naszym zadaniem było usprawnienie komunikacji marketingowej dla marki Magam w Polsce i na świecie, w tym zaktualizowanie materiałów marketingowych i strony internetowej do standardów nowego KV oraz stworzenie submarek dla lepszej komunikacji B2B. Przed rozpoczęciem działań musieliśmy wyodrębnić grupy klientów i pochylić się nad procesem zakupowym. Należało odpowiedzieć na pytania: skąd klient ma informację, co przyciągnęło klienta, co wpłynęło na decyzję, jak wyglądał proces decyzyjny i wreszcie, co spowodowało, że klient wrócił. Te pytania pojawiły się zarówno w przypadku taśm, jak i etykiet (wszywek).
W trakcie prac z klientem zdecydowaliśmy się przeprowadzić dla niego warsztaty, z których dowiedzieliśmy się, na jakie problemy może natrafić podczas procesu zakupowego. Są to m.in.: brak przewidywania ryzyka związanego z dostępnością, materiałów i czasem potrzebnym na zlecenia, niska komunikatywność działu zamówień z działem wykonawczym, brak osoby odpowiedzialnej za organizację produkcji, brak aktywnego marketingu w celu zdobywania nowych klientów i utrzymywania dobrych relacji z klientami kluczowymi. Zaproponowaliśmy więc pewne rozwiązania dla stabilności procesu zakupowego. Było to wyznaczenie osoby/powołanie działu, który budować będzie aktywną relację ze stałym klientem oraz będzie skupiać się na analizie rynku w celu zdobywania nowych klientów przy pomocy marketingu aktywnego i kompletnych materiałów marketingowych. Dodatkowo zasugerowaliśmy przeprowadzenie proaktywnych kroków na rynkach zachodnich, takich jak: targi, dostosowanie strony internetowej do standardów zachodnich, wyróżnienie się marki poprzez KV i jego aktywne wdrażanie we wszystkie materiały marketingowe. Ponadto zaproponowaliśmy ekspozycję możliwości, jako innowatora na rynku polskim – wychodzenie z USP, tj. linia eko, podejmowanie się nawet najtrudniejszych zadań przy pomocy jakościowego parku maszynowego, eksponowanie prowadzonych badań, ścisłe określenie pełnej skali możliwości technicznych. Nie zapomnieliśmy także o lojalności, czyli budowie stabilnej zdolności produkcyjnej połączonej z wysoką komunikatywnością na linii zamówienia-wykonawca oraz zbudowanie systemu lojalnościowego i systemu poleceń.
Dalej, przedstawiliśmy persony celem ułatwienia komunikacji z klientem. Przeszliśmy przez archetypy marki, wyróżniliśmy cechy wiodące, charakter marki. Wśród archetypów dla taśm wyszczególniliśmy twórcę i opiekuna, a dla wszywek – towarzysza i kochanka. Podczas analiz wyodrębniliśmy cechy wiodące: komfort, piękno, indywidualność. Tym samym zaproponowaliśmy hasła dla marki Magam: „sztuka na co dzień”, „jesteśmy bliżej niż myślisz” oraz „nadajemy znaczenie”.
Efektem naszych analiz, była propozycja działań marketingowych. W przypadku strony www wyszczególniliśmy: prezentację oferty firmy z mocno zaznaczonym podziałem na wszywki i taśmy, a także nowoczesny UX/UI, systemy zamawiania (kreator wszywek + automatyzacja procesów), prowadzenie bloga – realizacja strategii SEO, budowanie schematów słów kluczowych do zwiększenia wyszukiwania. Wśród rozwiązań e-PR: webinary, prowadzenie profilu na social mediach w zakresie B2B, LinkedIn, badania rynkowe i badania satysfakcji klienta, szkolenia, mailingi. W przypadku e-commerce: mailingi, wysyłanie oferty do nowego klienta – katalogi online, konfigurator. A wśród materiałów promocyjnych, w ramach konferencji i targów branżowych: katalogi, próbniki, wizualizacje, giftpacki.
Z podjętych działań zrodziła się idea na kreację marki Magam.
Podczas prac nad marką Magam dowiedzieliśmy się, że firma jest dumna ze swoich wyrobów i z chęcią dzieli się swoimi dokonaniami z innymi. Otwarcie mówi o tym, że jest partnerem, który chce zwiększać jakość produktów. Nie jest tylko dostarczycielem półproduktu, ale doradcą, który wychodzi ze swoimi pomysłami dla marek premium. Rozumie potrzeby klienta, a tym samym wysuwa swoje propozycje w oparciu o lata doświadczenia.
Podczas prac nad pozycjonowaniem marki zadaliśmy pytanie, w jaki sposób chcemy opowiadać o marce? W wyniku przeprowadzonych ćwiczeń i ich analizy, doszliśmy do wniosku, że dobrym krokiem jest rozdzielenie marki Magam na dwa osobne byty z punktu widzenia marketingowego. Magam Tapes i Magam Labels – pomimo silnych cech wspólnych, różnią się w komunikacji i warto tę różnorodność podkreślać, szczególnie że grupy te nie są ze sobą blisko powiązane. Dzięki temu zabiegowi, nowym klientom będzie łatwiej zrozumieć czym jest Magam. Pracownicy działu marketingowego i handlowego powinni być świadomi wyróżników marki i regularnie i na różne sposoby opowiadać o tym klientom i potencjalnym klientom. Wartości i wyróżniki marki powinny być obecne w materiałach marketingowych i konsekwentnie używane.