Recykling treści, czyli sprytny content marketing

Recykling treści zadomowił się w świecie content marketingu na dobre! Proces ten polega na wykorzystaniu stworzonego wcześniej materiału i przygotowaniu na jego podstawie nowego. Jest to więc prosty sposób na to, aby Twoje treści znów zachwyciły odbiorców.

Chcesz dowiedzieć się na ten temat więcej? Czytaj dalej!

Content marketing i rola treści w budowaniu marki

Content marketing, czyli marketing treści, jest strategią marketingową dążącą do zbudowania więzi z odbiorcami i ich lojalności poprzez publikowane materiały. Wspierają również określony wizerunek marki. Tymi treściami mogą być: artykuły, infografiki, grafiki, zdjęcia, filmy, webinary, prezentacje multimedialne, wystąpienia publiczne, posty w mediach społecznościowych, newslettery, raporty… i wiele więcej!

Obejmuje proces tworzenia, dystrybuowania i promowania treści, dzięki czemu marka może za ich pomocą dotrzeć do osób zainteresowanych ofertą lub działalnością firmy. Warunkiem koniecznym do osiągnięcia sukcesu w content marketingu jest użyteczność treści (z perspektywy odbiorców!).

Przygotowanie materiałów zgodnych z potrzebami grupy docelowej jest wsparciem dla biznesu. W ten sposób możemy pokazać, jakie problemy rozwiązujemy i prowadzimy do rozwiązań, czyli naszych produktów. One z kolei pokazują, w jaki sposób klienci mogą osiągnąć swój cel.

Na czym polega recykling treści?

Recykling treści jest działaniem wymagającym kreatywności – osoba zajmująca się content marketingiem nie tylko przygotowuje nowe materiały, ale też szuka odmiennych sposobów przedstawienia powstałych już treści, aby maksymalnie wykorzystać ich potencjał. Pracuje jednocześnie w obszarze tworzenia treści, analizy i strategii. Musi mieć na uwadze główny przekaz marki, aby wszystko było spójne z dotychczasowymi działaniami i strategią firmy.

Cały proces rozpoczyna się od analizy istniejących materiałów udostępnianych odbiorcom, które można powtórnie wykorzystać i na ich podstawie stworzyć coś nowego. Musimy rozpoznać treści, które cieszyły się dużym zainteresowaniem i wywoływały pozytywne reakcje. Mamy więc szansę na powrót do tych postów czy artykułów blogowych, które odniosły już sukces. Dlaczego? Były naprawdę wartościowe dla Twoich klientów.

Następnie szukamy najlepszego sposobu na przekazanie danej informacji, wiedzy, inspiracji nieco inaczej. Przekształcenie tego materiału tak, aby przybrał inną formę, równie atrakcyjną dla odbiorcy, to trudny krok, ale warto się postarać, aby zainteresować nim na nowo osoby, do których chcemy dotrzeć. A dotrzeć możemy nie tylko do naszych dotychczasowych klientów, którym warto umożliwić odświeżenie sobie pewnych informacji, ale także do nowych obserwatorów, czyli tych, którzy niedawno dołączyli do tego grona lub dopiero dzięki tej treści dołączą.

Rodzaje recyklingu treści

Do recyklingu treści można podejść na kilka sposobów. Zawsze pamiętaj o najważniejszej zasadzie – nie powtarzaj materiałów (nie dubluj ich!). W jej przestrzeganiu pomogą Ci poniższe rozwiązania:

1. Podziel lub połącz treść

To popularne działania, dzięki którym dasz drugą szansę treściom tzw. evergreen, czyli takim, które są niezmienne w czasie, nie ulegają drastycznym zmianom w ich użyteczności i przydatności. Mogą to być np. poradniki, obszerne artykuły wyczerpujące temat lub uniwersalne wskazówki udostępniane w mediach społecznościowych.

Kiedy masz opracowaną bardzo rozbudowaną treść (np. raport), zastanów się, jakie mniejsze fragmenty warto udostępnić w innych kanałach komunikacji. Jeśli zaprosiłbyś użytkowników Facebooka do przeczytania obszernego dokumentu, niewielka ich część zdecydowałaby się na jego przeczytanie. Warto więc w takiej sytuacji wybrać istotne dane i przygotować kilka postów, dostosowując ich formę do specyfiki miejsca.

Jesteś w odwrotnej sytuacji? Przygotowałeś kilka infografik, które tematyką układają się w spójną całość? Połącz je i umieść w prezentacji multimedialnej lub nagraj odcinek podcastu, w którym opowiesz o danym zagadnieniu i dodasz swoje przemyślenia.

2. Zaktualizuj informacje

Napisałeś świetny artykuł blogowy, w którym umieściłeś kilka odnośników? Sprawdź, czy nadal są aktywne! Uzupełnij tekst nowymi danymi lub doświadczeniami, aktualnymi wynikami badań itd. Rozbuduj o to, co nie było dostępne w momencie powstawania poprzedniej wersji materiału lub nie było konieczności ich umieszczenia.

3. Stwórz coś nowego

Zainspirował Cię filmik opublikowany w Twoich mediach społecznościowych kilka miesięcy wcześniej? Wpadłeś na pomysł, jak odnieść się do tego tematu w inny sposób? Z innej perspektywy? Stwórz na podstawie wcześniej przygotowanych treści coś zupełnie nowego!

Zalety recyklingu treści

Dlaczego warto wdrożyć recykling treści do swojej strategii content marketingowej? Rozwiejmy Twoje wątpliwości!

1. Sposób na blokadę twórczą

Kiedy tworzysz duże ilości treści, w pewnym momencie zaczyna Ci brakować pomysłów… Powrót do tego, co już napisałeś lub nagrałeś, i odświeżenie tych materiałów, da Ci czas na spojrzenie na content marketing w Twojej firmie z innej perspektywy. Przy okazji znajdziesz pomysły na nowe treści.

2. Lepsza widoczność strony

Jednym z działań ważnych z punktu widzenia SEO jest cykliczne doskonalenie treści na stronie internetowej lub jej rozbudowywanie. Kiedy wyszukiwarka dostrzega zmiany, uznaje, że witryna funkcjonuje i dostarcza wartości swoim odbiorcom, a nie tylko istnieje w świecie internetowym. Optymalizacja słów kluczowych również ma znaczenie – w ten sposób lepiej pozycjonujemy stronę i staje się ona bardziej widoczna.

3. Wykorzystanie potencjału różnych form treści

Nie musisz się ograniczać do artykułów edukacyjnych na blogu firmowym. Możesz też opracowywać case studies podsumowujące współpracę z danym klientem, przygotowywać wyczerpujące wybrany przez Ciebie temat raport. Jeśli zastanawiasz się, czy Twoi odbiorcy wolą video content w serwisie YouTube, czy może kolejne odcinki podcastu, testuj i wyciągaj wnioski, które formaty warto kontynuować.

Eksperymentuj i szukaj tych sposobów dostarczania materiałów, który zaangażuje odbiorców i przybliży ich do skorzystania z Twojej oferty. Pamiętaj, że każdy klient jest wyjątkowy i w inny sposób lubi poznawać treści – część z nich przeczyta post na Instagramie, inni poszukają filmików na TikToku, a jeszcze inni włączą podcast w drodze do pracy!

4. Oszczędność

Recykling treści wiąże się z dużą oszczędnością czasu! Na powrót do archiwalnego materiału i jego udoskonalenie potrzebujesz go mniej niż na przygotowanie kolejnego, do którego już samo zebranie odpowiednich danych zabiera cenne minuty, a czasem godziny.

Bądź eko w tworzeniu treści!

Wykorzystuj treści, które już przygotowałeś. Czasami lepiej jest wrócić do tego, co już udostępniłeś, niż walczyć z brakiem kreatywności i w konsekwencji dzieleniem się treściami, które niewiele wnoszą do życia użytkowników.

Bądź eko w tworzeniu treści! Stawiaj na materiały, z których można korzystać przez długie tygodnie, miesiące, lata… Przekształcaj je, dawaj im nowe życie, docieraj do kolejnych osób.