Sposoby na udaną współpracę z klientem

„Klient nasz Pan” – to zdanie często słyszy się z ust przedsiębiorców. Na czym polega słuchanie klienta? Czy praca z nim to tylko wykonywanie poleceń? Czy aby zadowolić klienta trzeba interesować się tylko jego zdaniem? W tym wpisie rozwiejemy te wątpliwości. Jeśli chcesz, aby Twój klient był zawsze zadowolony, poznaj niezbędne wskazówki dla efektywnej współpracy!

Zadowolony klient = rozwój Twojej firmy

Dlaczego dobra relacja z klientem jest taka ważna? Wyobraź sobie sytuację, w której współpraca z nim kończy się kompletnym fiaskiem. W dobie Internetu, gdzie o większości spraw dowiadujemy się jednym miejscu, negatywna opinia działa na nas jak ogień. Niezadowolony klient coraz częściej dzieli się swoim rozżaleniem, skutecznie zniechęcając innych. Firmy nie powinny być też anonimowe. Prowadzenie mediów społecznościowych to już dzisiaj wymóg dla zachowania konkurencyjności na rynku. Dlatego rozumiesz, że aby uzyskać dobrą pozycję musisz traktować opinię klienta jako kluczowy element, dzięki któremu będziesz mógł śmiało rywalizować z najlepszymi.

Nie traktuj swojej pracy jak przykry obowiązek

Wspomnieliśmy już o najważniejszym. Wiesz, że zadowolenie klienta to istotny element Twojej pracy. Dlatego czas teraz, abyś pomyślał jak do niej podchodzisz. Czy przychodzisz do pracy z uśmiechem? Czy raczej na samą myśl o kolejnym dniu „za biurkiem” dostajesz od rana gorączki? Ważne, aby klient dostrzegł w Tobie człowieka pełnego zaangażowania i pasji. Jeśli sam nie pokażesz się od dobrej strony, współpraca nie przyniesie ani Tobie, ani klientowi żadnej korzyści. Na dodatek zniechęcisz go i negatywnie wpłyniesz na opinię firmy. Jeśli chcesz zbierać same pochwały, musisz swoją pracę po prostu polubić. Jeśli tego nie zrobisz, nie popadaj we frustrację, odpuść. To oznacza, że to co robisz nie jest dla Ciebie. Niestety, ale zawsze widać brak zainteresowania pracownika. Klient z kolei wymaga osoby kompetentnej, komunikatywnej i takiej, która potrafi doradzić z uśmiechem. Jeśli miewasz z tym problem, spójrz na kontakt z klientem z innej strony: To Ty jesteś profesjonalistą i to na Tobie klient polega. Pamiętaj, swoją pracą pomagasz, a nie wykonujesz coś, co musisz wykonać tylko i wyłącznie z obowiązku i dla pieniędzy.

Zbuduj zaufanie

Pokaż, że Ci zależy! Zadbaj o podstawy szczerej komunikacji, to na niej klientowi najbardziej zależy. Pamiętaj: nigdy nie okłamuj klienta! Mów jasnym i prostym językiem, to nie miejsce na stosowanie profesjonalnych słów. To co najważniejsze w umowie, powinno być przez Ciebie szczególnie omówione. Klient ma mieć pewność, że może na Tobie polegać. Twoja firma pisze umowy małym druczkiem? Czas z tego zrezygnować. Żaden klient tego nie lubi i co więcej, w takim momencie nabiera podejrzeń do uczciwości Twojej pracy. Mały druczek kojarzy mu się z oszustwem, na które musi uważać. Jeśli nie masz wpływu na wygląd firmowej umowy, postaraj się wytłumaczyć krok po kroku wszystkie możliwe zawiłości, które dla Twojego klienta mogą okazać się kruczkiem prawnym.

Nie oszczędzaj czasu na rozmowę! Im więcej go poświęcisz tym klient odczuje większy komfort, a co za tym idzie, otworzy się na Ciebie. Taka relacja pomoże Ci zbudować autorytet i przekonać klienta do swoich racji. Klient potrafi być uparty i twardo stawiać na swoim. Często jednak jego koncepcja mija się z tym, czego oczekuje rynek. Jeśli Twoja współpraca polega na opracowaniu kreatywnych rozwiązań tym bardziej zacznij od szczerej rozmowy. To ona zagwarantuje Ci sukces w pracy i zadowolenie Twojego klienta.

Bądź przejrzysty

Nie czekaj na pytania! Atutem każdej firmy staje się coraz większa transparentność. Miło jest zaskoczyć klienta, upubliczniając więcej informacji na stronie. Na przykład, ustalając wycenę projektu jeszcze przed nawiązaniem współpracy. Firmy chcą tym podkreślić, że pieniądze klienta nie są anonimowe. Składają się na nie konkretne czynności w budżecie projektowym. Każda złotówka ma znaczenie i klient ma prawo o tym wiedzieć.

Czytaj opinie swoich klientów

Na samym początku wspomnieliśmy jak ważna jest udana współpraca i posiadanie zadowolonego klienta. Jednak mimo dobrych chęci i zaangażowania, nie zawsze sprostasz temu wyzwaniu. Nie z każdym klientem da się też dobrze współpracować. W efekcie możesz spodziewać się negatywnych opinii na swój temat, a Twoja firma może stracić kolejnego klienta. Nikt nie lubi spotykać się ze złym zdaniem na swój temat, tym bardziej w przestrzeni internetowej. Jeśli jednak chcesz zachować pozycję w branży, musisz stawić temu czoła. Czytaj opinie dotyczące Twojej firmy. Na każdą krytykę odpowiadaj – wytłumacz perspektywę Twojej firmy, być może to ona jest głównym powodem konfliktu w sieci. Jeśli krytyka umieszczana jest na stronie firmowej, pod żadnym pozorem nie usuwaj komentarzy! Nie komentuj też pozytywnie z anonimowego konta. Uwierz, to naprawdę rzuca się w oczy.

Chwal się udaną współpracą

Bo czemu niby nie pochwalić się udaną współpracą? Nie musisz czekać na rekomendacje, sam zacznij pokazywać swoje sukcesy. Jeśli masz za sobą udany projekt, poproś swojego klienta (najlepiej w umowie) o zgodę na zamieszczenie przebiegu Waszej współpracy. Dzięki temu sam zaczniesz budować renomę i przyciągniesz kolejnych zainteresowanych. Nie bój się, że stracisz swój patent, a Twoje pomysły staną się łatwym łupem dla konkurencji. Nie tak łatwo podrobić know-how. Przykład? Taki schemat wprowadził Bluerank – łódzka agencja SEM, a także partner największych firm w Polsce i na świecie. Na swojej stronie pokazuje indywidualne strategie, dzięki którym już wielu klientów uzyskało, bądź odzyskało swoją dawną pozycję na rynku.

Warto zgłębiać elementy poprawnej współpracy z klientem. Klient to wrażliwy współpracownik, którego trzeba nie tylko słuchać, ale z którym również trzeba potrafić rozmawiać. To dzięki niemu Twoja firma podtrzyma konkurencyjność i dobry wizerunek na rynku. Zawsze pamiętaj o tym, rozpoczynając zadanie kolejnej współpracy.