Webwriting – jak tworzyć treści do internetu?
Webwriting to sztuka pisania tekstów do internetu. Zasady, na których się opiera, pomagają w przygotowaniu treści, które znajdziemy na stronach internetowych (w tym artykuły na blogach firmowych i opisy produktów w sklepach internetowych), landing page’ach, w mediach społecznościowych, formularzach zapisu (np. do newslettera) i e-bookach.
Takie treści łączą wiedzę z kilku obszarów: dziennikarstwa internetowego, psychologii, marketingu oraz informatyki. Ciekawa treść jest podstawą w dotarciu do odbiorców, ale potrzebne jest również odpowiednie formatowanie tekstu i jego optymalizacja.
O tym przeczytasz w dalszej części tego artykułu! 🙂
Webwriting: zasada litery “F”
Jedna z zasad tworzenia treści do internetu odnosi się do sposobu, w jaki użytkownicy je konsumują. Nie czytają całości tekstu – oczekują niemal natychmiastowej odpowiedzi na problem lub wątpliwość.
W praktyce oznacza to, że odbiorcy zwracają szczególną uwagę na nagłówek, lead (krótkie wprowadzenie do tekstu) i śródtytuły porządkujące poruszane kwestie. Pełnią one funkcję podsumowania, dlatego możesz je opracować na ostatnim etapie pisania, kiedy już wiesz, co dokładnie znalazło się w tekście i jaki ma on charakter.
Użytkownicy skanują treści, poruszając się blisko lewej krawędzi strony, co razem z nagłówkami przyjmuje kształt litery “F”. W tych istotnych miejscach powinny się znaleźć słowa kluczowe, które nawigują i ułatwiają odnalezienie odpowiedniego fragmentu oraz konkretne odpowiedzi na problemy.
Webwriting: zasada odwróconej piramidy
Z webwritingiem i zasadą litery “F” wiąże się też zasada odwróconej piramidy, według której na początku tekstu zamieszczamy najważniejsze informacje (sedno tekstu). Następnie przechodzimy do szczegółów, informacji uzupełniających. Na samym końcu możemy umieścić informacje poboczne, których brak nie wpłynie na jakość przekazu.
Taki sposób przygotowania tekstu pozwala odbiorcom szybko znaleźć interesujące odpowiedzi, a jego twórcy zadbać o merytorykę.
UX writing a webwriting
Kiedy wiesz, dla kogo tworzysz dany tekst, jaki problem on rozwiązuje i jaki jest jego cel, pora na edycję, która pomoże w zapewnieniu jak największego komfortu użytkownikowi chcącemu się z nim zapoznać.
UX (User Experience) to dziedzina zajmująca się dbałością o doświadczenie klienta.UX writing łączy jej rozwiązania z copywritingiem, dbając o użyteczność materiałów.
Sprawmy więc, aby Twój odbiorca nie tylko poznał proponowane przez Ciebie rozwiązania, ale również czerpał z tego procesu to, co najlepsze!
Zwięzłość
Zwięzłość jest istotna w wielu dziedzinach marketingu, również podczas tworzenia treści! Stosując się do praktyk webwritingu, powinniśmy unikać słów, które nie są konieczne do tego, aby przekazać istotę komunikatu. Jeśli dane słowo lub sformułowanie nie wnosi niczego przydatnego do przekazu – usuńmy je! Wszystkie niepotrzebne ozdobniki, pleonazmy (masło maślane, wzajemna współpraca, cofnąć się do tyłu) i tautologie (połączenia: tylko i wyłącznie, ciekawy i interesujący) – również je wyeliminujmy!
Zwięzłość to też brak dygresji. Pamiętajmy o tym, że użytkownicy oczekują konkretnych odpowiedzi… natychmiastowo! Jeśli im się to nie uda, zaczną ich szukać u Twojej konkurencji.
Formułuj proste zdania – używaj dynamicznych czasowników, czyli takich, które wskazują na ruch (np. wyskoczyć, krzyknąć). Zapomnij o dużej ilości synonimów, zaprzeczeniach, rzeczownikach odczasownikowych (np. “wykonano”) czy liczbach zapisanych słownie. Ostrożnie dobieraj przymiotniki i przysłówki, które spowalniają tekst. Wyjątkiem są sytuacje, w których ich zastosowanie jest naprawdę konieczne.
Jeśli to możliwe w Twojej branży, skracaj dystans, prowadząc komunikację nieformalną. Świetnie sprawdzą się czasowniki w 2. osobie liczby pojedynczej – np. “spójrz”, “przygotowujesz”, “poznaj”. Ich największą zaletą jest budowanie zaangażowania wśród odbiorców 😉 Prowadź dialog, zadając pytania, które mogłyby się pojawić w rozmowie na żywo, i odpowiadaj na nie!
Przejrzystość
Niech Twoje treści będą przyjemne dla użytkowników!
Dziel długie bloki tekstowe na mniejsze fragmenty. Możesz kierować się zasadą, według której jedną myśl zawrzesz w jednym akapicie składającym się z ok. 4-6 wersów. Dlaczego tylu? Coraz częściej szukając odpowiedzi na pytania, korzystamy z urządzeń mobilnych, na których wszystkie elementy wyglądają nieco inaczej. Kilka linijek tekstu na ekranie komputera może się równać całemu ekranowi na smartfonie!
Poszczególne fragmenty warto oznaczać śródtytułami, które ułatwiają nawigację. Pomocne okażą się również wypunktowania wskazujące na logiczne ułożenie tekstu i jego uporządkowanie.
Wszelkie pogrubienia, podkreślenia, fragmenty zapisane kursywą, wersalikami (dużymi literami) lub oznaczone innym kolorem niż reszta tekstu to sposób na wskazanie słów kluczowych, po których użytkownik szuka odpowiedzi.
SEO
Odpowiednio zaprojektowany tekst podnosi pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Wpływ na to mają:
- słowa kluczowe (ich dobór i odpowiednia ilość),
- struktura treści (nagłówki, lead, wypunktowania…),
- merytoryczne przekazanie informacji,
- poprawność językowa,
- różnorodność treści (brak powołanych tekstów na stronie),
linkowanie wewnętrzne do artykułów na stronie rozwijających dany temat, nawiązujących do niego, przyjmując inna perspektywę.
Co dalej?
Twój tekst jest już gotowy? Odłóż go na jakiś czas i powrócić z nowymi siłami, aby sprawdzić, czy płynnie się go czyta i czy wszystko zostało wyjaśnione w odpowiedni sposób.
Zweryfikuj język, jakim się posługujesz, i jego dopasowanie do grupy docelowej, biorąc pod uwagę cechy użytkowników, potrzeby, sposoby szukania i uzyskiwania informacji oraz zachowania.
Ostateczna weryfikacja sprawi, że Twój tekst stanie się wartościowy i użyteczny. Zwiększysz dzięki niemu ruch w witrynie oraz zbudujesz zaangażowanie odbiorców i pozytywny wizerunek.