Influencer marketing – czym jest i czy warto zaangażować influencera do swojej kampanii reklamowej? Część II

Planujesz dużą kampanię digitalową i myślisz nad zaangażowaniem w działania promocyjne influencera? Przeanalizuj najpierw, czy jest to właściwa postać do reprezentowania twojej marki, bowiem coraz trudniej trafić na twórcę, który rzeczywiście wywiera pozytywny wpływ na swoich odbiorców. Kampanie reklamowe z internetowymi influencerami dalej pozostaną efektywnym działaniem marketingowym, ale ostatnie wydarzenia w polskim Internecie udowodniły, jak ważny jest dobór wiarygodnego twórcy, który tworzy wartościowy kontent.

Influencer marketing – czym jest i czy warto zaangażować influencera

Jest to druga część artykułu o tematyce influencerów i influencer marketingu – do pierwszej części zapraszamy tutaj, a z niej dowiesz się:

  • kim jest influencer a czym influencer marketing (część I),
  • jakie korzyści – ale i zagrożenia – niesie dla marki wykorzystanie wizerunku influencera w kampanii promocyjnej (część I),

Dziś natomiast poruszymy pozostałe dwa zagadnienia, którymi są:

  • na co zwracać uwagę przy wyborze influencera do twojej kampanii reklamowej (część II),
  • co powinno cię zaniepokoić na koncie influencera (część II).

Przeczytaj i dowiedz się, na co zwrócić uwagę, by uniknąć wizerunkowej wtopy!

Influencer marketing

Czynniki wpływające na wybór influencera do kampanii reklamowej

Już pewnie wiesz, że w erze powszechnego dostępu do Internetu i rosnących w sile social mediów, coraz częściej w reklamy angażuje się znane internetowe osobistości, które mają za sobą liczne grono obserwujących. To oni stanowią bazę lojalnych odbiorców treści, którzy na co dzień mają kontakt ze swoim ulubionym influencerem. Właśnie dlatego w świecie reklamy coraz częściej wykorzystuje się wizerunek internetowych gwiazd, które potrafią przyciągnąć nowych odbiorców do mniej znanych marek.

Wykorzystując popularność influencerów, marki mogą dotrzeć do nowej grupy docelowej, przekonać nieprzekonanych czy ocieplić swój wizerunek. Jednak, aby naprawdę wykorzystać potencjał influencer marketingu, niezbędne jest przeprowadzenie dokładnego researchu na temat działalności influencera w sieci oraz ustalenie, czy influencer, z którym planujemy podjąć współpracę, rzeczywiście jest osobą wartą zaangażowania w reprezentowanie marki.

Co należy zatem prześledzić?

Wartości twojej marki a influencera

1. Wartości twojej marki a influencera

Na jakich platformach społecznościowych działa twórca i jakie tematy porusza? W skrócie – jakie wartości głosi i jakie osoby są zainteresowane jego twórczością?

Czy wartości i aktywności, o których mówi twórca, są zgodne z wartościami twojej marki? Jednym z najważniejszych kroków przy doborze internetowego twórcy jest przeanalizowanie wartości, celów i przede wszystkim – grupy docelowej twojej marki i influencera.

Przede wszystkim zastanów się nad niszą, w której działa influencer. Beauty, fitness, zwierzęta, moda – wszystkie te grupy mają inne grupy docelowe i trafiają do lekko bądź silnie różnych odbiorców.

Jeśli planujesz reklamować produkty z branży fitness, a wybierzesz influencera, który w swoich filmikach na YouTube słynie ze zjadania 15 zestawów BigMac, to gdzie tu autentyczność twórcy – a tym bardziej – twojej marki? Nisza twórcy to decydujący czynnik w kontekście trafienia do właściwej grupy docelowej, co ma ogromne znaczenie w efektywności kampanii reklamowej, bowiem działania influencera powinny być komplementarne z działaniami marki.

2. Liczba obserwujących

Wraz z rozwojem rynku influencerów w Polsce, którzy po wielu latach swojej działalności w Internecie zamienili się w makroinfluencerów, to mikroinfluencerzy – czyli osoby, które zazwyczaj zaczynają swoją przygodę z social media – zaczynają ustalać nowe zasady gry. Kim właściwie jest mikroinfluencer?

Jest to osoba po drugiej stronie spektrum – nie ma milionowych wyświetleń i współprac PR-owych, natomiast ma do 10 tys. obserwujących na Instagramie i realną więź ze swoimi odbiorcami.

Prawie każda marka, która pragnie zaangażować influencera do współpracy, najpierw spojrzy na jego liczbę obserwujących – co nie do końca jest skuteczną taktyką w 2023 roku. To liczba przychylnych komentarzy, interakcji, udostępnień czy polubień powinna wyznaczać jakość treści influencera. Razem z rosnącą popularnością mikroinfluencerów, pojęcie “więcej znaczy lepiej” zaczyna tracić na wartości, bowiem ich autentyczność i bliski związek z własnymi obserwatorami sprawiają, że ich wpływ i współprace reklamowe są bardziej rzetelne i angażujące. Obserwatorzy makroinfluencerów to prawdziwi ludzie z aktywnymi kontami, których zainteresował dany twórca internetowy, co sprawia, że są bardziej skłonni do interakcji z jego treściami – co może prowadzić do wyższego poziomu zaangażowania w kampanii reklamowej.

Wniosek? Współcześni odbiorcy pragną wiarygodności od twórcy i możliwości utożsamiania się z nim. Czasy, w których tylko najpopularniejsi (pod względem obserwujących) twórcy mają możliwości współprac, mijają. Przy wyborze influencera powinniśmy zwrócić uwagę na wartości i produkty naszej marki oraz konkretne cele kampanii, bowiem współpraca z kilkoma mikroinfluencerami może przynieść znacznie większe efekty niż zaangażowanie influencera, który ma miliony obserwujących.

Liczba obserwujących

3. Postowanie – częstotliwość i zaangażowanie

Analizując profile społecznościowe influencera, warto przyjrzeć się jego postom i odbiorcom, bowiem statystyki konta, takie jak liczba polubień, komentarzy i udostępnień, pomagają ocenić, jak aktywny i angażujący jest influencer dla swoich odbiorców.

Jak często publikuje nowe treści – kilka razy w tygodniu czy nieregularnie? Częstotliwość publikacji wpisów jest istotna, ponieważ regularność utrzymuje uwagę obserwujących. Jakie budzą zaangażowanie w postaci polubień, komentarzy czy udostępnień? Komentarze stanowią wskaźnik zaangażowania obserwujących, a im więcej ludzi reaguje na posty influencera, tym większy wpływ może mieć kampania. Czy konta, które wchodzą z influencerem w interakcje, są podejrzane i mogą być wykupione? Sprawdź je dokładnie poprzez wejście na ich profil i analizę ich działań na platformie.

Nieregularne posty oraz podejrzane konta w zakładce ,,Obserwujący’’ i ,,Polubienia’’ to pierwszy znak, że influencer jest nieautentyczny oraz nie ma żywego grona odbiorców.

4. Poprzednie współprace

Aby lepiej poznać efektywność influencera i skuteczność jego kampanii reklamowych, warto zagłębić się w jego historię współprac z różnymi markami i dowiedzieć się, jaki był odbiór postów przez jego odbiorców. Pozytywne opinie innych marek i wzrost ich świadomości to znak, który sugeruje, że influencer w swoich działaniach jest profesjonalny i efektywny.

Znajomość wcześniejszych współprac influencera daje także wgląd w jego umiejętności dostosowywania treści do różnego rodzaju produktów i marek. Jeśli influencer miał już okazję promować produkty podobne do twoich, może to oznaczać, że zna specyfikę rynku i swoich odbiorców.

Jeśli natomiast spotkasz się zachowaniem influencera, który w postach reklamowych nie odpowiada na pytania, czy opinie swoich odbiorców zainteresowanych produktami, może to oznaczać, że nie jest on rzeczywiście zaangażowany w kampanię promocyjną, a marka, z którą wszedł we współpracę, nie uzgodniła wszystkich warunków umowy.

Poprzednie współprace

5. Wizerunek w sieci

Wizerunek i PR twórcy w znacznym stopniu wiąże się z jego poprzednimi współpracami, bowiem jeśli słynie z reklamowania chińskich produktów z dropshippingu, jego autentyczność oraz wiarygodność we współpracach reklamowych drastycznie spada.

Gdy już poznasz poprzednie współprace wybranego przez ciebie influencera, zapoznaj się z jego twórczością w Internecie. Niezależnie od tego, jak atrakcyjne wydają się statystyki i zaangażowanie pod postami, warto dokładnie sprawdzić oraz prześledzić, czy influencer utrzymuje pozytywny wizerunek w sieci. Spróbuj odpowiedzieć na pytanie:

Czy kontent wybranego influencera jest family friendly? Czy unika kontrowersyjnych tematów, działa etycznie w zgodzie ze swoimi przekonaniami? Warto również prześledzić jego odpowiedzi na negatywne komentarze, które np. wzywają go do wyjaśnienia niedomówień oraz sprawdzić, czy dana reakcja w ogóle się pojawia. Wybrany przez ciebie influencer powinien być wiarygodną i pozytywną postacią, która przyciągnie uwagę potencjalnych klientów.

Wartości influencera

Podsumowując

Zanim zaangażujesz influencera do swojej kampanii reklamowej, odpowiedz sobie na poniższe pytania:

  1. Wartości influencera – czy zgadzamy się z jego przekonaniami i mamy tych samych, potencjalnych odbiorców?
  2. Liczba obserwujących – czy obserwujący influencera to prawdziwi ludzie? Czy profil influencera ma stały, organiczny przyrost obserwujących bez nagłych skoków i spadków?
  3. Czy influencer w sposób regularny dodaje posty, stories, wpisy? Czy odpowiada na komentarze odbiorców i wchodzi z nimi w interakcję?
  4. Czy influencer nie ma na koncie podejrzanych współprac niezwiązanych z jego niszą lub z takimi firmami, które mają złe opinie?
  5. Czy influencer ma w miarę bezproblemowy wizerunek, a gdy już dochodzi do nieścisłości, potrafi przeprosić swoich odbiorców i przyznać się do błędu?

Jeśli na wszystkie pytania odpowiedziałaś/eś TAK, to być może wybrany przez ciebie influencer będzie strzałem w dziesiątkę i kampania reklamowa zostanie uznana za udaną. Pamiętaj, że efekty zależą również od człowieka i dopiero przejście do konkretów – ustalenie ceny, formy reklamy i podpisanie umowy – pokaże ci, z jaką osobą masz do czynienia.

Jednak, jeśli dalej nie jesteś pewny czy dana współpraca jest dla ciebie – skontaktuj się z naszą Agencją, a przez wszystkie punkty checklisty przejdziemy razem! Wspólnie ustalimy najważniejsze założenia kampanii reklamowej, wyznaczając przy tym najlepszych kandydatów dla twojej marki!